- tis 10 nov 2009, 19:25
#340283
Hej!
Tänkte kolla om någon varit ute för samma problem som mig.
2007 i mars köpte jag en ny Volvo C30 2.0D. Ganska kort efter detta bytte jag jobb och flyttade till annan ort.
När jag hade kört ett par tusen mil med bilen så uppstod symptom på skeva skivor. Jag lämnar då in bilen till auktoriserad verkstad/återförsäljare i min nya stad. Man byter då skivor fram eftersom dessa hade blivit skeva.
Jag kör ca 1000 mil till (körde mycket i tjänsten, så dessa avverkas fort) och symptomen återkommer. Lämnar åter in bilen och man byter skivor och nav bak då dessa är skeva.
Jag börjar undra vad det kan vara som gör att skivorna blir skeva. Får inget bra svar utan man säger bara att man inte vet något om liknande fall????
Kör vidare ca 1000 mil och det återkommer. Börjar bli lite fundersam och inser att det kan ju inte bara vara otur med dåligt material i skivorna. Lämnar in bilen på samma ställe. Får tillbaka bilen med bytta framskivor.
Ställer nu frågan varför dom blir skeva och undrar om man bara byter utan att kolla varför. Denna personen går direkt i försvarsställning och säger att man minsann kollar och utreder men jag får ändå inget bra svar om underliggande orsak till mina skeva skivor.
Åker därifrån lagom irriterad. Kör vidare med bilen. Denna gången kan jag köra ytterligare några mil innan symptomen återkommer. Suck!!
Kontaktar Volvo Personvagnar och frågar hur jag ska gå vidare, nämner också att jag funderar på att häva köpet.
Man ber mig då kontakta konsumentrelationsansvarig på stället som har försökt laga bilen. Jag pratar med denna person och beslutar mig för att ge dom en chans till. Han lovar att kolla igenom historien noggrant och återkomma med en tid då dom kan ta in bilen.
1 månad går och jag har inte hört något. Man har uppenbarligen lyckats glömma bort mig.
Mäkta irriterad bestämmer jag mig för att försöka höva köpet efter kontakt med konsumentvägledningen.
Skickar önskan om hävning av köp till återförsäljaren där bilen är köpt. Det dröjer några veckor sedan blir jag uppringd av en person hos återförsäljaren, som skulle behöva en kurs i kundvård. Tillslut kommer vi fram till att jag inte kan häva köpet eftersom återförsäljaren där bilen är köpt måste ha haft 3 försök att åtgärda bilen och inte som jag trodde att det räckte med att auktoriserad återförsäljare fick 3 försök.
Blir tvungen att ta mig till min tidigare ort för att dom ska få testa bilen. Kan tillägga att i mina kontakter med ursprungliga återförsäljaren så har jag hela tiden fått ett negativt intryck. Man gör allt för att undvika ärendet, det är alltid jag som får ringa upp dom annars händer inget.
Dom testar bilen i ca 5 minuter och säger att man inte känner något. Jag förklarar att det varit likadant varje gång, det känns ganska lite i början och det blir mer och mer ju skevare skivorna blir. Jag kör ganska många mil om dagen och känner det iaf någon gång under denna resa. Man säger att man inte kan ta in bilen och undersöka närmare eftesom man inte känner något vid 5 minuters provkörningen.
Jag får köra hem igen ytterligare något irriterad.
Kör vidare med bilen och känner symptomen likadant som innan tidigare byten av skivor. Kontaktar återigen återförsäljaren, som inte blivit bättre på kundvård, han suckar och säger ok vi tar in den och mäter upp skivorna. Åker åter till min gamla ort och lämnar in bilen.
Man mäter upp skivorna och säger att det ligger inom toleranserna. Jag frågar vad toleranserna ligger på men det kan man inte svara på just då?????
Kör hem igen, känner mig trött, maktlös och besviken på ett bilmärke som jag är uppväxt med och alltid gillat. Kör vidare, milen tickar på, det blir mer och mer vibrationer, orkar inte dra ärendet längre. Lämnar in bilen på en vanlig återkommande service på verkstaden som bytt skivor 3 ggr.
Teknikern vet inget om bilens historia. Blir uppringd och han säger att skivorna måste bytas fram och bak. Skivorna är skeva!! Å fan!! Jag frågar om han mätt upp dom men han säger att det inte behövs. Det känns jättetydligt så fort man kör bilen.
Kontaktar nu min återförsäljare igen. De ska återkomma med ett svar inom ett par dagar. Det dröjer nästan 3 veckor och ingen har ringt så jag får återigen ringa upp dom. Nu säger man att man inte kan göra något mer. Man anser att man har åtgärdat felet under nybilsgarantin (nu har garantin gått ut). Jag försöker förklara att man inte åtgärdat underliggande problem, uppenbarligen är det något som gör att skivorna blir skeva. Tyvärr verkar det inte gå fram utan man säger bara att man inte kan göra något och att jag inte förstår????
Jag frågar om han menar att volvo tillverkar så dåliga skivor att man måste byta dom vid varje servicetillfälle. Det tycker han ju självklart inte men ha kan ju inte erkänna att det är något fel på min bil. Snacka om att man känner sig maktlös.
Ringer upp volvo personvagnar kundservice. Här säger man att detta är inget som dom kan lägga sig i utan det är återförsäljarleden som själva får dra sådana här ärenden. Hon tar mitt nr och säger att förhoppningsvis ska personen utan kundvårdsinställning kontakta mig och då känner jag att det är kört.
Detta var snart 2 veckor sedan och jag har inte hört något.
Vad ska jag göra? Någon som haft liknande problem med bromsar? Har ni lyckats lösa det? Svarvat?
Jag gillar volvo men tyvärr sabbar inkompetenta återförsäljare volvos rykte (har hört flera skräckhistorier om just denna återförsäljare) vilket gör att jag förmodligen ALDRIG kommer att köpa en volvo igen.
Ursäktar för den långa texten! Men undrar om ni har något förslag på vad jag ska göra. Tyvärr gör ju detta att bilen blir mer svårsåld, även om jag byter bromsar och betalar själv så går det ju inte garantera att felet inte återkommer.
Jag kommer förmodligen att kontakta återförsäljarens VD och någon på Volvo personvagnar. Får jag inget bra svar kommer jag kontakta lokala tidningar och även biltidningar för att kunna varna andra blivande kunder för dessa ”bilskojare”.
Har du kommit så här långt får jag tacka dig för din tid
//Jonas (trött och besviken)
Tänkte kolla om någon varit ute för samma problem som mig.
2007 i mars köpte jag en ny Volvo C30 2.0D. Ganska kort efter detta bytte jag jobb och flyttade till annan ort.
När jag hade kört ett par tusen mil med bilen så uppstod symptom på skeva skivor. Jag lämnar då in bilen till auktoriserad verkstad/återförsäljare i min nya stad. Man byter då skivor fram eftersom dessa hade blivit skeva.
Jag kör ca 1000 mil till (körde mycket i tjänsten, så dessa avverkas fort) och symptomen återkommer. Lämnar åter in bilen och man byter skivor och nav bak då dessa är skeva.
Jag börjar undra vad det kan vara som gör att skivorna blir skeva. Får inget bra svar utan man säger bara att man inte vet något om liknande fall????
Kör vidare ca 1000 mil och det återkommer. Börjar bli lite fundersam och inser att det kan ju inte bara vara otur med dåligt material i skivorna. Lämnar in bilen på samma ställe. Får tillbaka bilen med bytta framskivor.
Ställer nu frågan varför dom blir skeva och undrar om man bara byter utan att kolla varför. Denna personen går direkt i försvarsställning och säger att man minsann kollar och utreder men jag får ändå inget bra svar om underliggande orsak till mina skeva skivor.
Åker därifrån lagom irriterad. Kör vidare med bilen. Denna gången kan jag köra ytterligare några mil innan symptomen återkommer. Suck!!
Kontaktar Volvo Personvagnar och frågar hur jag ska gå vidare, nämner också att jag funderar på att häva köpet.
Man ber mig då kontakta konsumentrelationsansvarig på stället som har försökt laga bilen. Jag pratar med denna person och beslutar mig för att ge dom en chans till. Han lovar att kolla igenom historien noggrant och återkomma med en tid då dom kan ta in bilen.
1 månad går och jag har inte hört något. Man har uppenbarligen lyckats glömma bort mig.
Mäkta irriterad bestämmer jag mig för att försöka höva köpet efter kontakt med konsumentvägledningen.
Skickar önskan om hävning av köp till återförsäljaren där bilen är köpt. Det dröjer några veckor sedan blir jag uppringd av en person hos återförsäljaren, som skulle behöva en kurs i kundvård. Tillslut kommer vi fram till att jag inte kan häva köpet eftersom återförsäljaren där bilen är köpt måste ha haft 3 försök att åtgärda bilen och inte som jag trodde att det räckte med att auktoriserad återförsäljare fick 3 försök.
Blir tvungen att ta mig till min tidigare ort för att dom ska få testa bilen. Kan tillägga att i mina kontakter med ursprungliga återförsäljaren så har jag hela tiden fått ett negativt intryck. Man gör allt för att undvika ärendet, det är alltid jag som får ringa upp dom annars händer inget.
Dom testar bilen i ca 5 minuter och säger att man inte känner något. Jag förklarar att det varit likadant varje gång, det känns ganska lite i början och det blir mer och mer ju skevare skivorna blir. Jag kör ganska många mil om dagen och känner det iaf någon gång under denna resa. Man säger att man inte kan ta in bilen och undersöka närmare eftesom man inte känner något vid 5 minuters provkörningen.
Jag får köra hem igen ytterligare något irriterad.
Kör vidare med bilen och känner symptomen likadant som innan tidigare byten av skivor. Kontaktar återigen återförsäljaren, som inte blivit bättre på kundvård, han suckar och säger ok vi tar in den och mäter upp skivorna. Åker åter till min gamla ort och lämnar in bilen.
Man mäter upp skivorna och säger att det ligger inom toleranserna. Jag frågar vad toleranserna ligger på men det kan man inte svara på just då?????
Kör hem igen, känner mig trött, maktlös och besviken på ett bilmärke som jag är uppväxt med och alltid gillat. Kör vidare, milen tickar på, det blir mer och mer vibrationer, orkar inte dra ärendet längre. Lämnar in bilen på en vanlig återkommande service på verkstaden som bytt skivor 3 ggr.
Teknikern vet inget om bilens historia. Blir uppringd och han säger att skivorna måste bytas fram och bak. Skivorna är skeva!! Å fan!! Jag frågar om han mätt upp dom men han säger att det inte behövs. Det känns jättetydligt så fort man kör bilen.
Kontaktar nu min återförsäljare igen. De ska återkomma med ett svar inom ett par dagar. Det dröjer nästan 3 veckor och ingen har ringt så jag får återigen ringa upp dom. Nu säger man att man inte kan göra något mer. Man anser att man har åtgärdat felet under nybilsgarantin (nu har garantin gått ut). Jag försöker förklara att man inte åtgärdat underliggande problem, uppenbarligen är det något som gör att skivorna blir skeva. Tyvärr verkar det inte gå fram utan man säger bara att man inte kan göra något och att jag inte förstår????
Jag frågar om han menar att volvo tillverkar så dåliga skivor att man måste byta dom vid varje servicetillfälle. Det tycker han ju självklart inte men ha kan ju inte erkänna att det är något fel på min bil. Snacka om att man känner sig maktlös.
Ringer upp volvo personvagnar kundservice. Här säger man att detta är inget som dom kan lägga sig i utan det är återförsäljarleden som själva får dra sådana här ärenden. Hon tar mitt nr och säger att förhoppningsvis ska personen utan kundvårdsinställning kontakta mig och då känner jag att det är kört.
Detta var snart 2 veckor sedan och jag har inte hört något.
Vad ska jag göra? Någon som haft liknande problem med bromsar? Har ni lyckats lösa det? Svarvat?
Jag gillar volvo men tyvärr sabbar inkompetenta återförsäljare volvos rykte (har hört flera skräckhistorier om just denna återförsäljare) vilket gör att jag förmodligen ALDRIG kommer att köpa en volvo igen.
Ursäktar för den långa texten! Men undrar om ni har något förslag på vad jag ska göra. Tyvärr gör ju detta att bilen blir mer svårsåld, även om jag byter bromsar och betalar själv så går det ju inte garantera att felet inte återkommer.
Jag kommer förmodligen att kontakta återförsäljarens VD och någon på Volvo personvagnar. Får jag inget bra svar kommer jag kontakta lokala tidningar och även biltidningar för att kunna varna andra blivande kunder för dessa ”bilskojare”.
Har du kommit så här långt får jag tacka dig för din tid
//Jonas (trött och besviken)