NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!
Tänkte kolla om någon varit ute för samma problem som mig.
2007 i mars köpte jag en ny Volvo C30 2.0D. Ganska kort efter detta bytte jag jobb och flyttade till annan ort.
När jag hade kört ett par tusen mil med bilen så uppstod symptom på skeva skivor. Jag lämnar då in bilen till auktoriserad verkstad/återförsäljare i min nya stad. Man byter då skivor fram eftersom dessa hade blivit skeva.
Jag kör ca 1000 mil till (körde mycket i tjänsten, så dessa avverkas fort) och symptomen återkommer. Lämnar åter in bilen och man byter skivor och nav bak då dessa är skeva.
Jag börjar undra vad det kan vara som gör att skivorna blir skeva. Får inget bra svar utan man säger bara att man inte vet något om liknande fall????
Kör vidare ca 1000 mil och det återkommer. Börjar bli lite fundersam och inser att det kan ju inte bara vara otur med dåligt material i skivorna. Lämnar in bilen på samma ställe. Får tillbaka bilen med bytta framskivor.
Ställer nu frågan varför dom blir skeva och undrar om man bara byter utan att kolla varför. Denna personen går direkt i försvarsställning och säger att man minsann kollar och utreder men jag får ändå inget bra svar om underliggande orsak till mina skeva skivor.
Åker därifrån lagom irriterad. Kör vidare med bilen. Denna gången kan jag köra ytterligare några mil innan symptomen återkommer. Suck!!
Kontaktar Volvo Personvagnar och frågar hur jag ska gå vidare, nämner också att jag funderar på att häva köpet.
Man ber mig då kontakta konsumentrelationsansvarig på stället som har försökt laga bilen. Jag pratar med denna person och beslutar mig för att ge dom en chans till. Han lovar att kolla igenom historien noggrant och återkomma med en tid då dom kan ta in bilen.
1 månad går och jag har inte hört något. Man har uppenbarligen lyckats glömma bort mig.
Mäkta irriterad bestämmer jag mig för att försöka höva köpet efter kontakt med konsumentvägledningen.
Skickar önskan om hävning av köp till återförsäljaren där bilen är köpt. Det dröjer några veckor sedan blir jag uppringd av en person hos återförsäljaren, som skulle behöva en kurs i kundvård. Tillslut kommer vi fram till att jag inte kan häva köpet eftersom återförsäljaren där bilen är köpt måste ha haft 3 försök att åtgärda bilen och inte som jag trodde att det räckte med att auktoriserad återförsäljare fick 3 försök.
Blir tvungen att ta mig till min tidigare ort för att dom ska få testa bilen. Kan tillägga att i mina kontakter med ursprungliga återförsäljaren så har jag hela tiden fått ett negativt intryck. Man gör allt för att undvika ärendet, det är alltid jag som får ringa upp dom annars händer inget.
Dom testar bilen i ca 5 minuter och säger att man inte känner något. Jag förklarar att det varit likadant varje gång, det känns ganska lite i början och det blir mer och mer ju skevare skivorna blir. Jag kör ganska många mil om dagen och känner det iaf någon gång under denna resa. Man säger att man inte kan ta in bilen och undersöka närmare eftesom man inte känner något vid 5 minuters provkörningen.
Jag får köra hem igen ytterligare något irriterad.
Kör vidare med bilen och känner symptomen likadant som innan tidigare byten av skivor. Kontaktar återigen återförsäljaren, som inte blivit bättre på kundvård, han suckar och säger ok vi tar in den och mäter upp skivorna. Åker åter till min gamla ort och lämnar in bilen.
Man mäter upp skivorna och säger att det ligger inom toleranserna. Jag frågar vad toleranserna ligger på men det kan man inte svara på just då?????
Kör hem igen, känner mig trött, maktlös och besviken på ett bilmärke som jag är uppväxt med och alltid gillat. Kör vidare, milen tickar på, det blir mer och mer vibrationer, orkar inte dra ärendet längre. Lämnar in bilen på en vanlig återkommande service på verkstaden som bytt skivor 3 ggr.
Teknikern vet inget om bilens historia. Blir uppringd och han säger att skivorna måste bytas fram och bak. Skivorna är skeva!! Å fan!! Jag frågar om han mätt upp dom men han säger att det inte behövs. Det känns jättetydligt så fort man kör bilen.
Kontaktar nu min återförsäljare igen. De ska återkomma med ett svar inom ett par dagar. Det dröjer nästan 3 veckor och ingen har ringt så jag får återigen ringa upp dom. Nu säger man att man inte kan göra något mer. Man anser att man har åtgärdat felet under nybilsgarantin (nu har garantin gått ut). Jag försöker förklara att man inte åtgärdat underliggande problem, uppenbarligen är det något som gör att skivorna blir skeva. Tyvärr verkar det inte gå fram utan man säger bara att man inte kan göra något och att jag inte förstår????
Jag frågar om han menar att volvo tillverkar så dåliga skivor att man måste byta dom vid varje servicetillfälle. Det tycker han ju självklart inte men ha kan ju inte erkänna att det är något fel på min bil. Snacka om att man känner sig maktlös.
Ringer upp volvo personvagnar kundservice. Här säger man att detta är inget som dom kan lägga sig i utan det är återförsäljarleden som själva får dra sådana här ärenden. Hon tar mitt nr och säger att förhoppningsvis ska personen utan kundvårdsinställning kontakta mig och då känner jag att det är kört.
Detta var snart 2 veckor sedan och jag har inte hört något.

Vad ska jag göra? Någon som haft liknande problem med bromsar? Har ni lyckats lösa det? Svarvat?

Jag gillar volvo men tyvärr sabbar inkompetenta återförsäljare volvos rykte (har hört flera skräckhistorier om just denna återförsäljare) vilket gör att jag förmodligen ALDRIG kommer att köpa en volvo igen.

Ursäktar för den långa texten! Men undrar om ni har något förslag på vad jag ska göra. Tyvärr gör ju detta att bilen blir mer svårsåld, även om jag byter bromsar och betalar själv så går det ju inte garantera att felet inte återkommer.

Jag kommer förmodligen att kontakta återförsäljarens VD och någon på Volvo personvagnar. Får jag inget bra svar kommer jag kontakta lokala tidningar och även biltidningar för att kunna varna andra blivande kunder för dessa ”bilskojare”.

Har du kommit så här långt får jag tacka dig för din tid 

//Jonas (trött och besviken)
Det är inte alls så ovanligt som dom påstår med skeva bromsskivor. Jag köpte en ny S40N 2004 och sålde den 2007. Då hade den gått ca 6000 mil och jag hade fått byta bromsskivor tre gånger på den pga av att dom var skeva. Köpte därefter en C302,0D och även på den fick jag byta bromsskivor pga av att dom blev skeva.
Det fanns (finns?) en tråd om skeva bromsskivor som jag skapade när jag hade S40:n och det verkade vara ett inte alltför ovlanligt problem. Så att dom inte vet om nåt liknande fall är bara ren bullshit.
robbancarlsson skrev:Det är inte alls så ovanligt som dom påstår med skeva bromsskivor. Jag köpte en ny S40N 2004 och sålde den 2007. Då hade den gått ca 6000 mil och jag hade fått byta bromsskivor tre gånger på den pga av att dom var skeva. Köpte därefter en C302,0D och även på den fick jag byta bromsskivor pga av att dom blev skeva.
Det fanns (finns?) en tråd om skeva bromsskivor som jag skapade när jag hade S40:n och det verkade vara ett inte alltför ovlanligt problem. Så att dom inte vet om nåt liknande fall är bara ren bullshit.
Precis vad jag trodde. Inte kan jag vara ensam om detta problem. Har du kvar C30:in och har det löst sig med bromsarna? Kom man fram till något?
Tack för svar!
Alltså, först tack för en riktigt bra och välformulerad historia.

Sånt här gör mig så jäkla less att höra och jag förstår varför Volvo inte ligger i toppen när det gäller kundbemötande i diverse undersökningar genom åren, främst då Automotorsport suveräna begtester. Det finns naturligtvis de återförsäljare som är duktiga också. Men det duger inte att några återförsäljare är idioter och några är bra. Det är stenhård konkurrens där ute, Volvo! Tror fan att folk köper, BMW, Toyota och annat.

I min V50 har jag precis börjat känna små vibrationer under inbromsning. Min bil är pedantskött och det skulle ju kunna vara samma problem som du har med din C30.

Imponerande att du orkat kämpa mot (det är ju fan att man ska behöva kämpa som Volvokund!) men förstår att du inte orkar längre. Byt återförsäljare eller byt bilmärke. Jag är också uppväxt med Volvo men man börjar tröttna nu.

Lycka till, hur du nu än gör, vad du än gör ;-//
Hej. På min S40 2.0D MY06 finns 3 separata listade skivbyten, 2 byte båda fram och ett byte båda bak. Bilen har gått 10000 mil. Jag köpte bilen för sju månader sedan, och skivorna har blivit tydligt skeva på alla 4 positioner, mycket tydligt blev det när jag nyligen bytte däck och kunde provsnurra alla hjulen. Härliga vibbar när man bromsar in från motorvägsfart... :???:

Men efter ovanstående, för övrigt spännande, historia, inser man nån stans att det kanske inte är någon idé att ens försöka klaga...fabriksgarantin är nyligen slut...

MVH Elias
Tråkigt att höra sånt här... Men iaf till min fråga

Är detta volvo original bromsskivor som ni bytt ut till eller är det annat märke?
Jag har vibrationer i ratten, och skall byta snart, då kanske man skulle satsa några extra kr och få några bättre skivor från något bra märke.

Värt att notera är att jag har en s40n T5 -05
vist byts det lite skivor, men absolut ingan mängder på de där bilarna, mins inte ens när jag bytte skivor sist på en sån där (borde ju gjort det nån gång i år? har nog inte bytt några efter sommaren ialla fall)

hursom helst så kan en broms skiva vara mycket skev, utan att du käner av det. När du känner att det vibrerar i ratten, så är skivan olika tjock (men man kallar det att skivan är skev)

hur kan en skiva bli olika tjock? Jo om skivan är skev, så slår den i bromsklosen på ena sidan hela tien & deta nöter ner skivan lite linte hela tiden & efter många mil så är skivan tunare där.

detta kan bero på att skivan är skev från första början, men oftast är det inte så.
ofta är det hjulnavet som är skevt, så när du monterar en ny skiva så formar den sig efter navet.
det kan också beror på fälgen (har du orginalfälgar?)
eller att det är smuts mellan nav & skiva / eller skiva & fälg.

en annan sak som kan ha sönder skivor, är om dom går för varma, då kan dom spricka i godset som håller ihopp de 2 skvorna (ventilerade skivor har ju 2 ytor) har du en spricka här så känner du lätt att skivan är lugn när bilen tas på morgonen, men efer några mil så slår det mer i ratten.

Det handlar bara om att mäta sig fram till vilken del som är felaktig, det tar lite tid, men det går.
Carman
Du menar väl att om navet är "skevt/snett" så blir skivan det oxo inget blir ju rakt om man monterar det på något som är snett

att skivan skulle "forma"sig efter navet låter som skriv fel

Inte ovanligt att tex nav är lite skeva eller att man inte rengör navet riktigt före ny skiva monteras
Gör man inte det så kommer problemet garanterat tillbak

//Goose
jonnyk skrev:Tråkigt att höra sånt här... Men iaf till min fråga

Är detta volvo original bromsskivor som ni bytt ut till eller är det annat märke?
Jag har vibrationer i ratten, och skall byta snart, då kanske man skulle satsa några extra kr och få några bättre skivor från något bra märke.

Värt att notera är att jag har en s40n T5 -05
Först och främst, tack för alla svar!!

Skivorna är bytta hos volvo orginalverkstad så jag antar att det är original bromsskivor.
Nu kan inte jag svara på om det blir bättre med dyrare (annat märke) skivor. Är t.ex. naven skeva så kan väll även dom dyraste skivorna bli skeva?
Ljud vid kallstart

Nedan länk med teknisk journal (TJ 36734.2.0)[…]

Det finns för- och nackdelar med alla system.[…]

Antar att alla ni som vill ha mekaniska handtag […]

Dubbelmassesvänghjul

Någon som vet huruvida min V70 2.5T B5254T6 […]