Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jennie
Hej!

Jag har sökt lite överallt för att försöka hitta vad symptomen på min V40 kommer ifrån.

Den har blivit "läskig" att köra då den gungar/ålar i sidled när man svänger snabbt på ratten. Spelar ingen roll vilken hastighet. Och så överstyr den. Mig veterligen borde den understyra..? Den gjorde det iaf när jag köpte den... ;-//

Jag tror efter att ha pratat med lite vänner att det är dämpare eller fjädrar eller möjligtvis både och.
Men skulle vilja ha det bekräftat eller tokdementerat... :wink:

Tacksam för relativt snabba svar!

Med vänlig hälsning Jennie
av Willis
Tjenare Jennie! Välkommen till forumet! 8)

Det låter onekligen som att problemet berör fjädringen. Kolla även däcken om det finns någon bula eller om hjulet kastar.

Vilken årsmodell är bilen?

MVH
Willis
av Jennie
Willis skrev:Tjenare Jennie! Välkommen till forumet! 8)

Det låter onekligen som att problemet berör fjädringen. Kolla även däcken om det finns någon bula eller om hjulet kastar.

Vilken årsmodell är bilen?

MVH
Willis
Förlåt.. Det är en -01:a.

Däcken kan jag lova att det inte är något fel på 8)
Har precis bytt till sprillans vinterdäck och innan det köpte jag sprillans sommardäck (hann rulla 2 mån knappt tror jag)

Har hittat ett kit med fjädrar och stötdämpare på HOVA.com för 3500. Då sänks den 40mm också.
Funderar på att köpa det men 3500 är mycket pengar om det inte löser problemet... :wink:
Användarvisningsbild
av ThomasT
Min gissning är att någon bussning är paj så det blir konstiga hjulvinklar.

.
Användarvisningsbild
av Tantan
Hade samma problem med min v40 -98. När jag hade bytt till vinterdäck betedde sig bilen skitkonstigt, precis som du beskriver. då var det hjulinställningen som var åt pipan :( efter hjulinställningen gick bilen stadigt igen.
Nya Volvo XC70 PHEV

En förbränningsmotor och 3st elmotorer, […]

Har beställt en ny nedre knut, hoppas på[…]

V60 sliter däck bak

Generellt sett kan bussningar i dåligt skick[…]

Generator laddar ej batteriet

Säker på att det inte är en anslut[…]