Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av östen
Tjena

Min bil, en 850 glt 20 v -93 går ojämnt om man håller den på jämn gas ca 2500 rpm, inte så att den ändrar varvtal men däremot så pendlar den mellan att smattra och gå jämnt. Jag har provat att byta hela tändsystemet eftersom att det var dåligt, det hjälpte delvis men inte mycket. Kan det bero på att vevhusventilationen är täppt? Hur rengör man den? Det kan ju kanske vara bra att göra för det är förmodligtvis aldrig gjort.

Tacksam för hjälp

Kanske ska tillägga att Hc värdet var precis på gränsen på besiktningen, det låg på 100. Samt att bensinförbrukningen är hög, det är svårt att få den under litern med sommardäck, den borde väl vara lägre?
av Ricaro
Hejsan!
Skulle också vara intresserad av att få veta hur man bär sig åt för att rensa ventilationen. Märker inte av något just nu, men låter som att de kan vara bra att se över de i förebyggande syfte eftersom jag inte vet om/när de är gjort tidigare. Läst lite trådar om att man måste demontera insuget? Någon som kan ta sig ltie tid att ge en beskrivning hur man går till väga? Stort tack på förhand!
av jbl
Kika in på TPC och gör en sök på vevhusvent där så hittar ni en bra guide med bilder och text på hur det går till.
av östen
Tack! Kanonbra länkar, men är det några delar man behöver köpa hem innan man börjar eller är det bara till att rengöra det.
Man kanske skulle passa på att byta oljefällan och slangarna och det.
I sånna fall vad är det för grejer som behövs köpas hem?
Användarvisningsbild
av ketto
östen skrev:Tack! Kanonbra länkar, men är det några delar man behöver köpa hem innan man börjar eller är det bara till att rengöra det.
Man kanske skulle passa på att byta oljefällan och slangarna och det.
I sånna fall vad är det för grejer som behövs köpas hem?
Insugspackning behöver du iaf! Om inte rören är alltför dåliga så går de att göra rent dom! Brääkleen(stavning) ska tydligen va bra att göra rent me! Men ja bytte allt,tog inga risker,för så kul är de inte att skruva bort insuget! Oljefällan kan va bra att byta iaf!
av mcnuggz
jag bytte alla slangar och hela skiten... delarna kostade runt 700kr vill jag minnas, bara säga till gubben i volvo-butiken att du ska göra rent vevhusventilationen och att du vill ha allt som kan spricka eller gå sönder under arbetet... det du inte använder får du ju oftast lämna tillbaka till butiken igen :D
om dom är riktigt snälla så kanske dom bjuder på en kopia av sprängskissen också :D

obs! se till att du har en dag eller två och ett bra ställe att göra det på, det kan krångla ganska bra
av Ricaro
Ok. så om jag förstått de rätt så börjar man med att montera bort insuget och sedan så ska allt vara ganska så lättåtkomligt att byta? Någon mer förteckning över delarna som man behöver. Kan ju vara skönt och ha alla delar inna man sätterigång och går igenom de.
av kungbuus
E det samma vevhusventilation på diesel som bensin kanske skulle kolla över den på min isåfall?

Eller någon som vet??
Tack på förhand
Mvh
av ermik
Ricaro skrev:Ok. så om jag förstått de rätt så börjar man med att montera bort insuget och sedan så ska allt vara ganska så lättåtkomligt att byta? Någon mer förteckning över delarna som man behöver. Kan ju vara skönt och ha alla delar inna man sätterigång och går igenom de.
vilka delar man ska ha variera lite beroende på modell , enklast är att åka in till volvo och så slår dom på reg nr och ser vad du behöver.

Jag bytte min vevhusventialtion i helgen , störst problem hade jag med montering / demontering av insuget... men så är jag rätt klantig också..

Bilen startade dock på första försöket efter jag monterat ihop allt , så helt fel blev det nog inte :)

// ermik

Jag tänkte byta ut tänddelar på mi[…]

Det blev en snabb vända i tvätthallen. B[…]

Här är, långt om länge, bilde[…]

Fälgarna skiljer inte mer än att de hamn[…]