Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av kave
Vore det inte enklare att väja undan hindret direkt om man hur har så stort område att flytta sig i sidled på?
Fånigt exempel att lära ut på en kurs, vilket aldrig kommer gå att praktisera i verkligheten.
Bättre vore att få eleverna att väja ordentligt samtidigt som de bromsar.
Användarvisningsbild
av Racetwin2
Här kommer lite fysik :-) En bil får alltid kortast bromssträcka (tillryggalagd sträcka) vid bromsning rakt fram. Anledningen är dels att bilens viktförskjutning ger extra tryck på framhjulen vilket gynnar grepp. Samma fenomen som hjälper en bakhjulsdriven bil att kunna accelerera snabbare då viktförskjutningen gör att bakfjädringen komprimeras och ger extra tryck på bakhjulen. Dessutom försämras greppet om man svänger samtidigt som man bromsar då en del av däckens tillgängliga grepp går åt till att ta hand om bilens sidokrafter. Endast en liten del av greppet kan då användas till att bromsa.

Men hursomhelst så vill jag förtydliga att ECO-driving kursen INTE sker på halkbana. Det var helt vanlig asfalt när jag körde. Den var inte heller avsett att testa förarens kunskaper eller att lära dig undanmanövrar. Syftet med just denna delen av kursen var att du skall lära dig hur bilens säkerhetssystem fungerar och att det klarar MYCKET mer än du tror. Många vet inte ens om de funktioner som finns och bara att vänja sig vid EBA eller övriga system gör att du kommer känna dig tryggare om du har oturen att en dag hamna i en situation där bilens säkerhetssystem griper in.

Tag t.ex. det system som förhindrar sladd och styr upp bilen genom att fördela motorkraft och att individuellt bromsa bilens fyra hjul så att den styr in kontrollerat åt det håll du vrider ratten i en situation där du egentligen tappat greppet och fått en begynnande sladd. Detta utan att du varken behöver minska gas eller röra bromsen. Det var imponerande att känna på och jag kan varmt rekommendera kursen.
Användarvisningsbild
av kave
Nu är jag inte säker på vad Volvo menar med reklamuttrycket EBA men jag trodde det mest var till för att lösa brister i bromssystemet. I äldre Volvobilar så fungerade det på detta vis:
vid normal färd hålls jämn gas, föraren flyttar foten snabbt från gas till broms och upplever då ett så stort motstånd så att max bromsverkan inte kan uppnås på 0,5-1 sekund. Vad detta beror på har jag ingen aning om, möjligen var det ren tröghet i hyrdauliken, bromsservot gick i"sparläge" när gasen var nertryckt etc etc. Likväl var det väldigt irriterande och skönt att man löst problemet.
Ibland, förrs gen v40 inkluderade man diverse säkerhetsfunktioner som antisladd etc för att slippa lösa den dåliga väghållningen.
av Amli
Kanske lite OT, men jag tycker mig även ha läst någonstans att om man har Four-C chassi så påverkas även dämparna på dessa vid kraftiga undanmanövrar för att stabilisera upp bilen. Någon som vet mer om detta?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Emiljonsson7 skrev:Här kommer lite fysik :-) En bil får alltid kortast bromssträcka (tillryggalagd sträcka) vid bromsning rakt fram. Anledningen är dels att bilens viktförskjutning ger extra tryck på framhjulen vilket gynnar grepp. Samma fenomen som hjälper en bakhjulsdriven bil att kunna accelerera snabbare då viktförskjutningen gör att bakfjädringen komprimeras och ger extra tryck på bakhjulen. Dessutom försämras greppet om man svänger samtidigt som man bromsar då en del av däckens tillgängliga grepp går åt till att ta hand om bilens sidokrafter. Endast en liten del av greppet kan då användas till att bromsa.
Exakt min uppfatting också. Om du svänger fram och tillbaka så kommer du att förbruka en del av väggreppet som används till bromsning för att istället förflytta bilen i sidled (mindre friktion blir kvar för bromsningen). Du kommer alltså inte att krympa 40 meter till 17-19 meter, istället kommer du att hamna ÖVER 40 meter även om du räknar av förlängningen som sidoförflyttning adderar.

Fattar inte hur det skulle kunna bli kortare.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
VolvoB20 skrev:Fattar inte hur det skulle kunna bli kortare.

Om du har 10 koner på en rad och du kör slalom mellan alla konerna, kommer inte den körsträckan bli längre än om du hade struntat i att köra slalom?!

Det är samma här, bromspunkt, sväng, rakt, sväng in och sedan rakt igen.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
XC90_Executive skrev:

Om du har 10 koner på en rad och du kör slalom mellan alla konerna, kommer inte den körsträckan bli längre än om du hade struntat i att köra slalom?!

Visst blir körstäckan längre om jag girar fram och tillbaka. Självklart är en kurvig linje längre än en rak mellan två puinkter.

Men däckens friktion/grepp kommer ju att användas inte bara till bromsningen utan även till att klara sidkraftern vilket gör att man måste minska bromskraften dramatiskt för att däckaet inte ska tappa greppet.

Samma sak om man accelererar i en kurva. Du kan inte lägga på lika hög kraft i accelerationen enfter som en stor del av friktionen går åt till svängen, gasar du mer kommer däcket att förlora greppet och sladda ut.
av jhenrikj
VolvoB20 skrev:
XC90_Executive skrev:

Visst blir körstäckan längre om jag girar fram och tillbaka. Självklart är en kurvig linje längre än en rak mellan två puinkter.

Men däckens friktion/grepp kommer ju att användas inte bara till bromsningen utan även till att klara sidkraftern vilket gör att man måste minska bromskraften dramatiskt för att däckaet inte ska tappa greppet.

Samma sak om man accelererar i en kurva. Du kan inte lägga på lika hög kraft i accelerationen enfter som en stor del av friktionen går åt till svängen, gasar du mer kommer däcket att förlora greppet och sladda ut.
Inte i en modern Volvo, det är ju i alla de situationer du nämner som antispinn, antisladd, ABS och allt vad det heter hjälper dig. Du behöver ju inte själv göra något utan kan gasa max i kurvan eller bromsa max om det är broms det gäller och bilen sköter resten....
Användarvisningsbild
av VolvoB20
jhenrikj skrev:Inte i en modern Volvo, det är ju i alla de situationer du nämner som antispinn, antisladd, ABS och allt vad det heter hjälper dig. Du behöver ju inte själv göra något utan kan gasa max i kurvan eller bromsa max om det är broms det gäller och bilen sköter resten....
Du kan inte övervinna naturlagarna och de fysiska lagarna bara för at du har en massa elektronik !!!

Vid acc kommer antispinnen att pumpa ut exakt så mycket kraft det går i förhållande till friktionen utan att hjulen hjulen spinner loss. Om du ligger i en kurva med stora sidokrafter kommer anti spinnen att behöva dra av motoreffketen ytterligare eftersom friktionen ska räcka till både acc och sidokraft.

Du märker detta om du håller fullgas och går hårt i en kurva att motoreffketen dras ned för att det inte ska släppa.

Samma sak med bromsen och ABS, vid max inbromsing rakt fram så reglerar ABS till nästan hjullås för att utnyttja friktioenn maximalt. Om du svänger kommer ABS att minska bromsningen för att friktionen sma räcak både till att bromsa OCH svänga på en gång.

Enkel fysik säger att däcken bara har ett visst grepp, Om du svänger hårt så måste du minska broms/acc för att friktionen ska räcka till både och.

Ska du BROMSA din volvo på 2000 kg med -1.0 G så måste hjulen ha en friktion som räcker till en kraft på 20 kN i längsled

Ska du SVÄNGA din volvo på 2000 kg med -1.0 G så måste hjulen ha en friktion som räcker till en kraft på 20 kN i sidled

Sha du BÅDE svänga med 1.0 G och bromsa med 1-0 G på samma gång så måste däckan klara ge en friktion på 28,2 kN eller så får du minska på sväng eller broms.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Du kan ha vilka naturlagar som helst, jag har kört det och jag vet att det går. Jag är inte övernaturlig på något sätt! :wink:
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 11

Polestar kör jag med, då är det in[…]

Det vet jag inte. Nu skulle de kolla om de kunde f[…]

Nej det har i alla fall jag aldrig varit med om&he[…]

Tror inte på vattenteorin. Klart det kan fin[…]