jhenrikj skrev:Inte i en modern Volvo, det är ju i alla de situationer du nämner som antispinn, antisladd, ABS och allt vad det heter hjälper dig. Du behöver ju inte själv göra något utan kan gasa max i kurvan eller bromsa max om det är broms det gäller och bilen sköter resten....
Du kan inte övervinna naturlagarna och de fysiska lagarna bara för at du har en massa elektronik !!!
Vid acc kommer antispinnen att pumpa ut exakt så mycket kraft det går i förhållande till friktionen utan att hjulen hjulen spinner loss. Om du ligger i en kurva med stora sidokrafter kommer anti spinnen att behöva dra av motoreffketen ytterligare eftersom friktionen ska räcka till både acc och sidokraft.
Du märker detta om du håller fullgas och går hårt i en kurva att motoreffketen dras ned för att det inte ska släppa.
Samma sak med bromsen och ABS, vid max inbromsing rakt fram så reglerar ABS till nästan hjullås för att utnyttja friktioenn maximalt. Om du svänger kommer ABS att minska bromsningen för att friktionen sma räcak både till att bromsa OCH svänga på en gång.
Enkel fysik säger att däcken bara har ett visst grepp, Om du svänger hårt så måste du minska broms/acc för att friktionen ska räcka till både och.
Ska du BROMSA din volvo på 2000 kg med -1.0 G så måste hjulen ha en friktion som räcker till en kraft på 20 kN i längsled
Ska du SVÄNGA din volvo på 2000 kg med -1.0 G så måste hjulen ha en friktion som räcker till en kraft på 20 kN i sidled
Sha du BÅDE svänga med 1.0 G och bromsa med 1-0 G på samma gång så måste däckan klara ge en friktion på 28,2 kN eller så får du minska på sväng eller broms.
Friheten dog i Sverige 1967 när den fria farten försvann.
Alla vill dö unga, men helst så sent som möjligt.