Var går gränsen för desinformation Severin? .. Du kanske borde ta till dej då av det jag lade in. Det kom ifrån smittskyddsinstitutet om andra vanliga ytterst smittsamma åkommor. Vi har låååångt mycket värre saker ibland oss än en influensa det vill jag lova och det är sjukdomar närmare dej själv än du förmodligen tror. Men influensan är den som är på tapeten nu.
Konstigt nog avlider folk i hela världen av smittspridning av annat i betydligt högre grad, ändå nämns inte varesej dom eller sjukdomarna. (och det är smittsjukdomar). För övrigt ger DU ett argument om att :*Risken för att en vaccinerad person för smitta vidare utan att själv vara sjuk får ses som mycket liten.* Det är den mest egoistiska bullshit jag läst i mitt liv. Det är inte för inte som nu handsprit blivit en bestseller. För du har förstått att om jag som smittad snorar på min hand och tar i ditt handtag. Som du tar i och du tar i nästa handtag.. så har du fört smittan vidare hur vaccinerad du än är. Visst du blir inte sjuk, men smitta passivt, det slutar du inte göra.
Men om vi benar ut lite hur informationen går till? Eller ska vi säga DESinformationen?..
Såhär har det sett ut nedan..
I media
DN: Första svensken sjuk i svininfluensa död
Hur var det egentligen?
Ulf Hanson [chefsläkare på Akademiska] poängterar att dödsorsaken inte är fastställd. Mannen var sjuk i svininfluensa, men hade också andra underliggande riskfaktorer.
– Vi vet inte den absoluta dödsorsaken. Vi kan bara säga att svininfluensan kan ha varit en bidragande orsak. Det kan ha funnits andra orsaker också
Aftonbladet: Han dog på några timmar
Hur var det här då?..
37-åringen, som bodde i Uppland, började känna sig krasslig förra söndagen… I fredags hade han en anhörig hemma hos sig. 37-åringen var då uppe och tittade på tv.
Men framåt natten insjuknade han mycket snabbt och den anhöriga ringde ambulans – men när den kom fram var 37-åringen redan död.
Jaha.. som alla påstått då.. Livsfarligt eller hur? Eller?
Den vanliga årliga influensan i Sverige leder till ca 1000 – 2000 dödsfall som inte en käft säger nåt om.
Enligt Antonio Barragan, överläkare på Smittskyddsinstitutet, finns idag inga tecken på att det här viruset totalt sett är farligare (men vi får nu anta att smittskyddsinstitutets läkare vrålljuger?).
Dödligheten i nya influensan i Sverige..
Antal insjuknade i Sverige:
•915 med provtagning bekräftade fall.
•Det verkliga antalet sjukdomsfall är mycket större, eftersom de flesta inte ens behöver söka sjukvård. Och de som söker provtas inte längre rutinmässigt.
I Stockholms län:
•348 bekräftade fall.
•Den ansvarige chefsläkaren uppskattar det verkliga antalet fall i länet till mellan 2 000 och 10 000.
En på tiotusen? Eller mindre?
Om samma fördelning gäller i hela landet innebär det:
•5 000 – 25 000 svenskar har insjuknat i svininfluensan.
•Antal döda: 1. Kanske. Nån kärnfrisk har inte dött ännu av influensan så vi väntar antagligen på det dödsfallet?
Visst är det tragiskt som fan... Men panik?
Hur många kommer att dö totalt?
Chefsmikrobiologen på Smittskyddsinstitutet beräknar idag att 20-40% av befolkningen smittas, och ca 50 dör. En liknande bedömning görs av fler:
Pandemi i sin värsta form alltså..
Så jag sammanfattar på ett mycket överskådligt sätt..
•50 – 60 svenskar väntas avlida – om vi inte vaccinerar...
•420 svenskar dog i trafiken förra året....
•1 000 – 2 000 svenskar dör årligen i vanlig influensa....
Är jag rädd? Nej..
Värnar jag om andra? Ja i högsta grad..
Är jag vaccinerad? :Nej..
Kommer jag att vaccinera mej?: Nej inte om det inte blir just en pandemi och antalet dödsfall ökar drastiskt.
Vad säger smittskyddsinstitutet då... om den här *jättepandemin*.. i reella siffror?
Läs själva..
http://www.smittskyddsinstitutet.se/pub ... 09/#p15486
Här är en artikel med smittskyddsinstitutets överläkare
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_3445561.svd
over and out..