Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Har du vaccinerat dig mot svninfluensan

Ja
18
32%
Nej, men jag ska göra det
16
29%
Nej, jag tänker inte heller göra det
22
39%
Jag o frugan vaccinerade oss för mer än 14 dagar sedan i Farsta Centrums baksida. Där fanns 4 stationer med vaccinationspersonal, sjuksyrror osv men inga "patienter" så dom fick gå runt i huset o tjata in folk, min kompis ringde o tipsade så jag satte mig i bilen och åkte dit. Var hemma efter 15 minuter inklusive bilresan....
Frågade förstås varför dom inte annonserat om detta då dom ställt upp sig i en korridor rätt upp o ner, alltså ingen vårdcentral eller så, fick ett snorkigt
svar "det vet väl varenda människa om" jag frågade då men hur skall vi veta att ni står här just nu, då tittade hon konstigt på mig. Jag tackade o for......
Kommunal planering kallas det nog, ingen vet vad den andre gör.Och dyrt blir det.
:D
trams säger jag med dessa influenser varje år.inte tog jag eller någon jag känner mot fågelinfluensan och vi lever ännu.....
Folk dör ju varje dag av olika orsaker men nu är det plöttsligt så att det måste vara svininfluensan så fort någon avlider
Baconsjukan är ju i stort sett som vilken annan flunsa som helst.
Nu var ju FÅgelinfluensan inte nåt som spriddes som Svininfluensan, så det går ju inte att jämföra, fågelinfluensan smittar ju inte ens mellan människor, så risken för en stor spridning är ju rätt så liten.
Och Svininfluensan är ju inte som vilken influensa som helst, denna går hårdare åt friska unga människor än en vanlig influensa, samt att den är hårdare överlag vad gäller följdsjukdomar som Lunginflammation m.m.
Alla har vi vår egen liten historia som för oss till våra beslut..Man ska vara rädda om sin kropp och jag är övertygad(??) om att alla fattar de beslut som är rätta för sig själv och sin familj.. Tvekar man bör man ta till sig vad experterna säger, och de är faktiskt så att vi bli rekommenderade att vaccinera oss! Vi vet alldeles för lite om den nya influensan och det är enbart idiotiskt att inte ta ställning och vaccinera oss! Risken för att en vaccinerad person för smitta vidare utan att själv vara sjuk får ses som mycket liten. Det är viktigt att läsa på riktigt och inte snappa upp på tomma rykten. Människor har dött av svininfluensan!! Vi är uppe i ett (för stort)antal där det är fastställt att dödsorsaken var den nya influensan!! Och den ger sig på de unga människorna, flickan som nyss dog i Finland var kärnfrisk, insjuknade och dog inom ett par dygn, hon hade inte en chans! Den sprids som en löpeld och det blir bara värre! Å med all rätt är det en viss panik hos människor! Jag är då tacksam att vi kan skydda oss! Vaccinet är inge annorlunda än de vaccin man ger sina barn och som våra föräldrar fick när de var liten.. Ett vaccin är ju alltid nytt någon gång..Vaccinet är så pass beprövat. Den nya influensan kommer att komma tillbaka nästa år.. Och att hamna i ECMO är inget jag rekommenderar!! (En som vet) Tyvärr kommer många att få lida för sin nonchalans!
Läs på för att skaffa er en uppfattning: http://www.krisinformation.se
http://www.svininfluensan.com
"Svininfluensan.com drivs av privatpersoner utan påverkan av läkemedelsföretag, myndighet eller organisation. Svininfluensan.com är en oberoende informationssida utan bakomliggande organ."
av *pettson*
Var går gränsen för desinformation Severin? .. Du kanske borde ta till dej då av det jag lade in. Det kom ifrån smittskyddsinstitutet om andra vanliga ytterst smittsamma åkommor. Vi har låååångt mycket värre saker ibland oss än en influensa det vill jag lova och det är sjukdomar närmare dej själv än du förmodligen tror. Men influensan är den som är på tapeten nu.
Konstigt nog avlider folk i hela världen av smittspridning av annat i betydligt högre grad, ändå nämns inte varesej dom eller sjukdomarna. (och det är smittsjukdomar). För övrigt ger DU ett argument om att :*Risken för att en vaccinerad person för smitta vidare utan att själv vara sjuk får ses som mycket liten.* Det är den mest egoistiska bullshit jag läst i mitt liv. Det är inte för inte som nu handsprit blivit en bestseller. För du har förstått att om jag som smittad snorar på min hand och tar i ditt handtag. Som du tar i och du tar i nästa handtag.. så har du fört smittan vidare hur vaccinerad du än är. Visst du blir inte sjuk, men smitta passivt, det slutar du inte göra.
Men om vi benar ut lite hur informationen går till? Eller ska vi säga DESinformationen?..
Såhär har det sett ut nedan..

I media
DN: Första svensken sjuk i svininfluensa död

Hur var det egentligen?
Ulf Hanson [chefsläkare på Akademiska] poängterar att dödsorsaken inte är fastställd. Mannen var sjuk i svininfluensa, men hade också andra underliggande riskfaktorer.
– Vi vet inte den absoluta dödsorsaken. Vi kan bara säga att svininfluensan kan ha varit en bidragande orsak. Det kan ha funnits andra orsaker också

Aftonbladet: Han dog på några timmar

Hur var det här då?..
37-åringen, som bodde i Uppland, började känna sig krasslig förra söndagen… I fredags hade han en anhörig hemma hos sig. 37-åringen var då uppe och tittade på tv.
Men framåt natten insjuknade han mycket snabbt och den anhöriga ringde ambulans – men när den kom fram var 37-åringen redan död.

Jaha.. som alla påstått då.. Livsfarligt eller hur? Eller?

Den vanliga årliga influensan i Sverige leder till ca 1000 – 2000 dödsfall som inte en käft säger nåt om.
Enligt Antonio Barragan, överläkare på Smittskyddsinstitutet, finns idag inga tecken på att det här viruset totalt sett är farligare (men vi får nu anta att smittskyddsinstitutets läkare vrålljuger?).

Dödligheten i nya influensan i Sverige..
Antal insjuknade i Sverige:
•915 med provtagning bekräftade fall.
•Det verkliga antalet sjukdomsfall är mycket större, eftersom de flesta inte ens behöver söka sjukvård. Och de som söker provtas inte längre rutinmässigt.

I Stockholms län:
•348 bekräftade fall.
•Den ansvarige chefsläkaren uppskattar det verkliga antalet fall i länet till mellan 2 000 och 10 000.
En på tiotusen? Eller mindre?
Om samma fördelning gäller i hela landet innebär det:

•5 000 – 25 000 svenskar har insjuknat i svininfluensan.
•Antal döda: 1. Kanske. Nån kärnfrisk har inte dött ännu av influensan så vi väntar antagligen på det dödsfallet?
Visst är det tragiskt som fan... Men panik?

Hur många kommer att dö totalt?
Chefsmikrobiologen på Smittskyddsinstitutet beräknar idag att 20-40% av befolkningen smittas, och ca 50 dör. En liknande bedömning görs av fler:

Pandemi i sin värsta form alltså..

Så jag sammanfattar på ett mycket överskådligt sätt..

•50 – 60 svenskar väntas avlida – om vi inte vaccinerar...
•420 svenskar dog i trafiken förra året....
•1 000 – 2 000 svenskar dör årligen i vanlig influensa....
Är jag rädd? Nej..
Värnar jag om andra? Ja i högsta grad..
Är jag vaccinerad? :Nej..
Kommer jag att vaccinera mej?: Nej inte om det inte blir just en pandemi och antalet dödsfall ökar drastiskt.

Vad säger smittskyddsinstitutet då... om den här *jättepandemin*.. i reella siffror?
Läs själva..
http://www.smittskyddsinstitutet.se/pub ... 09/#p15486

Här är en artikel med smittskyddsinstitutets överläkare

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_3445561.svd

over and out..
*pettson* skrev:För övrigt ger DU ett argument om att :*Risken för att en vaccinerad person för smitta vidare utan att själv vara sjuk får ses som mycket liten.* Det är den mest egoistiska bullshit jag läst i mitt liv. ..
Patetiskt petsson, du kastar ur dig en massa fakta som folk ska till sig men när jag skriver fakta, ja precis petsson FAKTA då är det det mest egoistiska du någonsin läst i ditt liv.F,ö så kommer den mest egoistiska bullshit du nånsin har läst rad ifrån Socialstyrelsen men dom har väl som vanligt fel och du har rätt.

Efter detta inlägg från dig så kommer jag fortsättningsvis med ett stort leende läsa dina patetiska inlägg som jag inte kommer lägga nå mer energi på
*pettson* skrev:...wall of text...
Fortfarande finns goda skäl att vaccinera sig mot svininfluensan av två skäl; man får ett gott skydd för egen del samt att man förhindrar smittspridning till de särskilt utsatta.
Självklart finns det andra sjukdomar som florerar runt om i världen men det har väl inte så mycket med svinisen att göra..? Och varför inte ta udden av något som det går att göra något åt?? Det håller inte att motivera sig med att "det finns så många andra smittor därute".

Det finns en anledning till att svininfluensan fått så stor medial uppmärksamhet; den slår hårdare än den ordinära årstidsbundna influensan. Bara för att Sverige, ännu så länge, inte fått så många sjuka betyder inte att det i framtiden kommer förhålla sig så :wink: . Själv läser jag, ibland, utländska nyhetsmedia och där rapporteras om en bra mycket högre insjuknandegrad bland befolkningen, än i Sverige. I nuläget.
Så om inte Svenska/nordiska medborgare är speciellt härdiga mot svinisen så kommer utbrott i större skala att trilla in så småningom.
Men den tidvis obalanserade mediabilden har tack och lov avtagit nu. Om någon/några månader får vi nog en bättre bild av hur det ser ut just här i Sverige.

Själv är jag inte skeptisk till att smittskyddet har gått ut med en generell anmodan att vaccinera sig.

M V H
---> M10
av *pettson*
Severin.. Du måste inte dela min syn på saker och ting. Du måste inte heller läsa det jag skriver om du inte önskar det. Jag skriver inte min åsikt för att få medhåll överhuvudtaget. Jag har ingen buisness i att varesej nån vaccinerar sej eller inte. Det är var mans/kvinnas eget avgörande som bestämmer hur han eller hon gör. Det enda jag gjort är att visa hur spridda skurar larmen är om just denna flunsan (livsfarlig till ofarlig för dom flesta). Ska man tro på media när smittskyddet säger annorlunda? Ska man tro på smittskyddet när två läkare säger olika från samma ställe? Ja det är upp till var och en att utröna.
Men det är som Matzen vackert säger. Det kommer att bli en allt bättre bild av hur det ser ut med flunsan. Ju tydligare ju flera beslut om bu eller bä. Vi får se vart det bär hän.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 9

Där är något som är tokeri p[…]

Elpriset

Jag har sett hur mycket abonnemangskostnaden till […]

gummilist

Hade tidigare en V60 MY20 under lite mer än e[…]

Däck dimensioner