Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej

Hoppas ni med erfarenhet av 850 kan hjälpa till här... Kopierar mina inlägg rakt av från 85X70 klubbens forum

?:-/

Köpte en 855 förra veckan som har ett problem. Den dog för mig när den blev varm. Startade igen, men endast för att gå på tomgång och bluddrade till svar då jag rörde gasen. Som att den ville kvävas.

Fick bogsera den hem 15 mil (med motorn på tomgång för lysen och servon etc.) och de sista 4 milen körde vi den för egen maskin. Vilket fungerade bra.

Dagen efter skulle jag titta mer på det där och då hände följande:

Efter googling på nätet så förstod jag att man kan tyda felkoderna själv, vilket jag gjorde.

Dessa koder kom fram första gången, innan nollning.

A3= 3-1-2 / 3-1-4 / 3-2-4 / 1-2-4

A7= 1-2-2 / 2-3-1

B5= 2-3-1 / 1-2-2

B3= 3-2-4 / 1-2-4 / 3-1-2 / 3-1-4

Nollade en & en (vet ej om man gör en & en?)

Lampan för service släcktes (är detta densamma som lampan som hänger ihop med dessa felkoder?)

Startade utan problem, körde runt parkeringen en bit och stannade igen för att låta motorn på tomgång/ med lite varv bli varm på stillastående. när temp kom upp till strax under mitten på skalan tvärdog den/ kvävdes. *DÖD* startade inte alls...

Kollat koderna igen

A1 ---

A2 1-1-1

A3 3-1-4

A5 ---
A6 ---
a7 ---

B1 ---
B2 ---
B3 ---
B5 1-1-1
B6 ---
B7 ---

*--- blev ingen blinkning alls på dessa

Hände ngt med c-låset då jag stoppade ihop kontakterna/ locken på socklarna. Tänkte gud förb* bara jag inte blev utelåst med enda nyckeln inne i bilen, men tydligen hände inget med det. MEN startar bilen- lampan lyser inte, går att gasa- temp helt väck ( i botten på skalan) trots att den inte fått stå ngn längre stund som ni förstår- *MOTOR tvärdör ur ingenstans... motortemp uppe i mitten helt plötsligt(?!) STARTAR EJ!!

Motorn medel varm då man kände på den- dock inte mer än ljummen på ventilkåpan...

Bien har gått 30200 mil och är i övrigt hel o välskött vad man kan se.

Hjälp med mysteriet uppskattas, har försökt googla på detta tydligen väldigt vanliga fel, men vill inte byta ut halva bilen för att finna felet. Sökte även i listan över felkoder på detta forum eller om det var ngt annat, men hittade inte "B3" koderna? Jag är mest intresserade av dom då det var dom som hade mest siffror första gången jag tittade och det andra var väl mest bromssystem och allt annat som inte har med motorn att göra...?

Mvh Jim

"""""InläggPostat: mån nov 09, 2009 11:08:06 Rubrik: Svara med citat
Du har på Sockel A7 1-2-2 Motortemperaturgivarens period för lång. Motortempgivaren sitter under termostathuset och ger signal dels till instrumentet och dels till styrboxen. Eftersom du verkar ha ett vämerelaterat problem skulle jag börja med att byta den.""""""""""""""""""

Du vet att du har en felkodsförteckning här på forumet.
http://forum.svenska85x70klubben.se/viewtopic.php?t=607

Tack för snabbt svar!

Jag hade hoppats på svar i den stilen (att det kan vara tempgivaren)

Ska börja med att testa en ny sådan då, för den kan ju inta vara dyr.

Fyll gärna på med mer hjälp, ska skriva några rader sedan då jag hunnit byta/ testa givaren.

Men B3 koderna? vad betyder dom? För jag har inte hittat några koder alls under "B3" sockel i ngn lista..(?)

Hmmm

Nu har jag bytt temp givare samt thermostaten. Inbillar mig att den går bättre, men problemet är ej till fullo löst. Nu startar den, tordes inte köra utan varmkörde stillastående. Den gick hur bra som helst i jämna som ojämna varvtal (med gas och på tomgång). Till sist testade jag stänga av och starta några ggr utan problem, varefteter den inte ville starta till slut. Efter endast 20 sek kanske så startade han utan vidare och inga problem med blutter när den väl går. Men liiite känslan av tendens till låg tomgång emellanåt. Men endast ett fåtal fall så dör han själv när man haft igång han och släpper ner han på tomgång, ibland dör den / för låg tomgång, men oftast så går den på tomgång. Den självdör oftast när jag släpper gasen får jag känslan av. Och om jag själv vrider av nyckeln så kan han grina och vägra starta, låter jag han vara 20 sek så startar han återigen utan vidare.

så på ngt sätt känns det som att det blev bättre, han slutade "kvävas" och startar lite snabbare varm. tempen ser ut att hänga med bättre. Och ingen tendens alls till att mota när man gasar eller bluddra etc... nu fortsättningen???

Värt att nämnas är att jag hivade det lurkna luftfiltret tillsvidare. Är det den sk. luftmassemätaren som sitter strax bakom?

Tips på vad nästa steg är?

Höre vad det sk. bränslepumps relät och soppa filter kostade och snart är man ju uppe i tusenlappen. Så många inköp till vill jag inte hinna med utan resultat...

Läste av felkoderna igen nyss...

Endast A2 1-2-2 Lufttempgivarsignal felaktig eller är felaktig

samt A3 3-1-4 kvar.

ska åka och köpa ny luftmasse givare

Tacksam för svar!
Mvh Jim

I
Kan ngn snäll själ hjälpa till här?

Köpt & bytt luft temp givare eller vad den hette (den där grejen som är intryckt i luftburken.

Samma skit fortfarande, den stannar och går ej igång förrän man väntat ett tag. Dessutom hann den inte upp i temp ens denna gång. Håller bra tomgång vissa försök medans ngn gång orkar den inte utan suckar bara och lägger av. Går ej starta förrän ett tag efter. lampan för fel i motorelektroniken har börjat lysa. Sen började elfläkten till kylaren gå fastän motorn ej hunnit bli varm(?)

VAD GÖRA??!?!??

Felkoden nu på sockel A2 är 1-2-3 (!!!!?) Motortempgivarsignal saknas eller är felaktig HJÄLP! :|
Fläkten beror på motortempgivaren, kan även göra så attd en går lite rassligt. Givaren sitter i termostathuset.

Attd en lägger av sådär skulle jag tippa på beror antingen på bränslepump- eller huvudrelä, då dessa brukar krångla. Och huvudreläet sitter ju ovanför kylaren så det är utsatt och kan då strula när det börjar bli lite varmt och funka igen när den har svalnat.
Tack för snabbt svar!

Jag har bytt tempgivare samt thermostat idag så inget fel på den får jag förmoda... (Bytte nyss även luft temp givaren i luftburken)

Var sitter bränslepumps relät? Vilket är mest troligt?

Fläkten startade fast motorn inte var varm ens
Nu kom jag just in iaf. har sprayat electronic cleaner i samtliga elkontakter och relän jag sett under huven. Sprayat startgas, men ingenting i vacuum väg vill röja sig som boven i dramat(?)

Han startade utan problem och fick gå sig varm stillastående, lät den stå säkert 10-15 minuter. testade starta och slå av ett par ggr utan problem etc... innan jag tordes åka iväg på en testsväng.... gick såpass bra så jag började känna hopp, åkte hem och parkerade för en snabb sväng. När jag kom ut igen hade den inte hunnit bli kall eller svalna men ville inte vara med, drog på starten ett flertal ggr, ibland tände den till som för att vara med igen, men knappt hann den upp i tomgång så dog den. Väntade max 2 minuter sen gick det att starta och köra iväg den i garaget igen... :shock:

"Kära bullen, vad ska jag göra???" Seriöst killar, vet ni ngn råd åt en hittils positiv 850 ägare? :o
av *pettson*
Kära850 ägare....
Seriöst tycker jag att du skulle börjar med vilken modell och motormodell du har, det är bara saidas anhängare som vet vad du menar annars. Sen tycker jag helt klart att du helt klart försöker att röra till det för dej. Brukar du alltid ha panik och rabbla osammanhängande? Fixa lite struktur.. Det är enklare då. Att byta saker på måfå är ju inte en metod som fungerar nånstans egentligen så varför skulle den fungera här? Att göra saker i rätt ordning är A och O i felsökning.
Att ha sprayat nån skit (ursäkta utrycket) i varenda kontakt du ser är ju egentligen till att försöka SABBA din bil istället för att reparera den. För du vet att oxidrengöringen sen ska sköjas ur och till sist TORKAS för att så småningom sätta ihop kontakten igen?. Att montera ihop blöta kontakter kan ge alltifrån elbrand till *Bara* en felvisning. Nu slutar dom flesta såna fadäser ändå rätt lyckligt när elen fått torka igen..
Att elen fladdrar som ett bär i en bil. Vad kan det bero på? Tja.. när såg du över dina elanslutningar senast vid batteriet? Vid jordpunkterna bakom framljusen? När kände du efter sist om tändningslåset går lite väl lätt? Har du kontrollerat om det är lite glappt i kontaktplattan? Bränslereläet är det kontrollerat mot sprickor? Systemreläet ovanför kylaren likså? Det finns lätt ett antal saker att söka o läsa sej till att göra istället för att skriva HJÄLP och hoppas att nån ska servera dej rätt lösning utan att du behöver anstränga dej.. Ut och sök info. Återkom med vad som du gjort och vad som hände/ inte hände. Ju snabbare du kör ned näsan i din bil ju snabbare kommer den troligen att rulla.
Bullen infotorg... over and out..
Marlboroman skrev:Fläkten beror på motortempgivaren, kan även göra så attd en går lite rassligt. Givaren sitter i termostathuset.

Attd en lägger av sådär skulle jag tippa på beror antingen på bränslepump- eller huvudrelä, då dessa brukar krångla. Och huvudreläet sitter ju ovanför kylaren så det är utsatt och kan då strula när det börjar bli lite varmt och funka igen när den har svalnat.

HUVUDRELÄ? vad gör ett sånt? Är det det som är galvat och sitter längst till vänster (f sidan) med en kontakt in)?

Mvh Jim
850ägare skrev:
Marlboroman skrev:Fläkten beror på motortempgivaren, kan även göra så attd en går lite rassligt. Givaren sitter i termostathuset.

HUVUDRELÄ? vad gör ett sånt? Är det det som är galvat och sitter längst till vänster (f sidan) med en kontakt in)?

Mvh Jim
Mitt är grått i alla fall, men det kanske finns fler utföranden och så står det fuelsystem main relay på det.

Det styr strömtillförseln för hela bränsle / tändsystemet.
Passa på när den inte startar, det är då felet finns och går att hitta. Två väldigt basic saker är gnista och bränsletryck. Ett löst stift är bra att kolla gnista med så slipper man skruva ur ett. Om du tar bort kåpan över gasrullen ser du en ventil i änden på röret över spridarna. Likadan som du pumpar däcken med. Om du trycker in pinnen i mitten ska det komma bensin med bra tryck där. (När startmotorn går då) Du kan tom mäta trycket med en däcktrycksmätare. 3 bar ska det vara.

Hur beter sig varvräknaren när du kör på startmotorn?

A3 är ABS, så den kan du lugna dig med tills vidare.

För att släcka lampan får du radera felkoderna.

Hur fick du fram den kostnaden? googlade digital[…]

Vilken kabelhärva har du använt till mot[…]

MG 5 S är intressant, verkar vara ett ordentl[…]

Jo men hur får man bort denna klädsel s[…]