PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av Jonas_latt
Hejsan alla.
Nu har jag börjat fundera i Amazon banorna.
Långtidsprojsekt

Jag har tillgång till storlastbils bläster och liten bläster.Svets,svarv m.m Plus kunskaper till det mesta ifrån folk i kretsarna.Plus far e lackerare.

Meningen är att jag ska rensa en amazon helt. Blästa av biler helt under bilen,motorrumet m.m
Kommer inte finnas en enda del som är olackad,blästrat.

Fråga 1: Hur ska jag få bilen på sidan när jag ska blästra/måla bilen under. Har tillgång till traktor. Men man vill ju inte lyfta sönder bilen! om man rensar hela bilen på allt kan man svälta den på sidan då imot någon gamal madrass?

Fråga 2. Troligen sitter det en b18-b20 i bilen när jag kommer köpa den.
Den ska rivas ner helt.Allt ska tvättas och göra rent bytta packningar. MEN: Vad finns det man kan passa på att göra när motorn är nerriven för att få mer effekt?
Tex: Plana toppen, Porta, lätta svänghjulet, kolvarna?
Vet inget om gamla volvo motorer i nulägget. Vad e värt att göra?Blir det märkbart skillnad? Känner en kille som hjälper mig mer än gärna med motorn. Som kan en hel del. Helst ska det va saker man kan göra med org pryllarna utan att man ska behöva köpa massa nytt.

Fler frågor kommer säkert men det e de två jag sitter och funderar på just nu.

En kille jag har gargaet hos är jävlig på jeepar,motorer. Så plana topp,porta.lätta svänghjull och sånt hjälper man mig med mer än gärna.
Så kan säkert fråga honom mycket men nu sitter jag och drömmer bort.
Tack i förhand.
av Vovlo_Henrik
Blästrade underredet på en bil för några år sedan, jag bultade fast en bräda i stötfångarfästena med utstick åt ena hållet, sen välte jag upp karossen på sidan och 2 brädlappar som stöd och slapp då ha karossidan mot marken... Funkade fint :wink: Finns vridabara stativ att köpa eller tillverka själv, jag löste det enkelt eftersom det bara rörde sig om ett engångsjobb :-)-)

Motron bör du tänka igenom innan du börjar med, finns mkt om B18/B20 på nätat att läsa om... Jag har själv en B20 borrad till 2.2L, balanserad, lätt portat orginaltopp, Weber 36/36, K-Kam denna motor tycker jag är lagom i min Amazon. Själv skulle jag undvika att plana toppen och lätta svänghjulet.

Har du en Amazon eller tänkt skaffa?? Lägg gärna upp bilder under tiden du renoverar :D
av Jonas_latt
Har dock inte köpt någon än.
Där ser man då finns det smarta alternativ hur man kan vända den.
Några bilder på hur du gjorde detta i stora drag?

Tack för snabba svaret. Bilder kommer absolut komma.
Då jag har tillgång till det mesta så e det bara att köra tänkte jag. :)
av Rådlös
Här kan du se hur en "bilbyggare" har gjort med karossen. Visserligen en Opel Record, men det måste ju gå att göra motsvarande för dig?
http://goto.glocalnet.net/opel-p1/
Det finns en bok om motorrenovering, och speciellt då Volvo B18/20. Den är skriven av en Jim, som är känd i biltidningsvärlden. Han är alltså skribent någon av tidningarna och samtidigt händig och erfaren. Använd Google och sök "motorrenovering + Jim" så bör du säkert komma fram till något bra. Boken är bara något år gammal, så den är nog inte svåråtkommlig. Sedan finns det ju ett speciellt Amazonforum om man vill gå in på detaljer.

Ett tillägg: Det här fick jag upp "på första!": http://www.smakprov.se/bok/Motorrenover ... 9163333484
Användarvisningsbild
av filip2
När du ska blästra den under kan du inte stå i en sån där håla i marken som man har på lastbilsversktäder & bilprovningen?
Användarvisningsbild
av bensinskalle
Bygg en vagga, ä inte så överdrivet svårt. Har man bara tillgång till lite profiler och kan svetsa så är de klarrt sen ;)

Ja och fassan håller på och renoverar upp en porsche 911 och ja svetsade ihop en vagga åt den som funkar skitbra. Profiler har ja fått gratis från en insider på tibnor så de blev billigt
av rd350
Hej! Som någon skrev, k-kam och 36/36a funkar utmärkt det kör jag med, sambon har d-kam i sin och standard förgasare, milsvid skillnad med Webern! Plana ej för mycket med standardkolvar.
av Frownlayer
Ähh... plana på bara... jag har originalkolvar och 2.6mm planat... det går fin fint... även på 95-oktan... men du får ju räkna med att det spikar lite...
av rd350
Spikningar är perfekt att fördärva en motor med..... Ska man börja hyvla av flera millimeter är det smidda kolvar som gäller. Gammla originalkolvar går förr eller senare sönder ( ofta biten mellan kolvringarna som smäller av) med för hög komp.
Byta tändningslås

Du skall kunna byta låset mot ett nytt, l&ar[…]

Ja har man rätt medel eller metod så bl[…]

Jag köpt hem Mcase-säkringar för […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Startspärren klipper väl bara soppan? S&[…]