Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jump3
Hej!
Har en Volvo 850T5 -96:a där Motorelektroniklampan (lamdalampan) lyst ett tag.
Var och Läste av felkoder idag och fick svaret:
* Luftmassemätare felaktig signal
* Impulsgivare felaktig signal

Har haft öppet filter på bilen i ca 1 år, då kabeln till luftmassemätaren suttit dåligt till och legat vikt, kan det vara glapp i kabeln där eller är det bombis att lmm är trasig? Tillägas ska göra att lampan började lysa ett tag och slocknade sedan. Lampan tändes efter någon veckor igen då jag var och grejjade lite bland kablarna vid Lmm.
Bilen har emellanåt varit slöare än vanligt och även slukat ordentligt med bensin.

Var sitter impulsgivaren?
Är den krånglig att byta?

Tackasam för svar =)
av caysie
Impulsgivaren ?

Kan det vara varvtalsgivaren som sitter rakt ovanför svänghjulet ?
Men om den felar brukar bilen vara svårstartad/startar inte.

Mät upp kablarna till luftmassemätaren så vet du sen
8)
av Jump3
Impulsgivaren var något med varvtalet sa dom på verkstaden, bilen är inte svårstartad, går precis som vanligt dock något slöare ibland och dricker lite mer sås.
Ingen som råkar ha en bild över impulsgivaren?
Ska testa och mäta upp kablarna till lmm,

Tack för svaret :)
av *pettson*
Om din bil går att starta som vanligt är det vevaxelgivaren som är strulig för dej. Vad som är intressantare än egna tolkningar av koder är just KODNUMMER. På så sätt kan man gå in i tabell för hjälp med felsökningen.
Massmätaren kan visst ha ett struligt kablage. Inget ovanligt. När massmätaren är ur funktion så går även bilen in i nödprogrammet och därav att den är törstig och slöare.
av Jump3
Jag var nere på fordonsprogrammet och läste av felkoderna i deras dator...
Det kom inga koder utan det stod i klartext vilka felen var, stod bredvid och tittade själv på skärmen...
Lmm felaktig signal samt Impulsgivare felaktig signal. Kan man få fram mer av själva koderna var problemet ligger?
Nu vet jag inte om det är kablaget eller lmm det är fel på? Hittar inte något direkt lämpligt ställe att mäta upp ifrån, tips?

Impuls/vevaxelgivaren var sitter den?
av Jump3
Idag har jag testat en annan luftmassemätare med samma bosch-nummer och allt...
Plockade bort minuskabeln i ca 40 min. Lambdalampan fortsätter att lysa...
För att vara riktigt säker på att det inte är Lmm det är fel på så testade vi den i kompisens bil och den fungerade kanon där och där tändes ingen lampa... Någon som haft liknande problem? Känns som det kan vara kablaget? Har testat att mäta lite där det går och dom närmsta kablarna leder iaf...
Någon som vet om det är krångligt att byta kablaget till lmm? Vad kan det kosta på volvo?
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Visst går det att köpa kablarna på volvo, men du kan inte köpa dem kablarna löst utan åker nog på att köpa en helt ny kabelhärva vilket är blodigt dyrt. Är ju rent ekonomiskt sett bättre att antingen laga skadorna själv eller köpa en begagnad kabelhärva.
av Jump3
Okej, får kolla på ngn skrot...
Syns att det är någon som har varit och pillat där innan eftersom det sitter eltejp här och där...
Polestar 5

Snygg och snabb bil, men jag tror Polestar kommer […]

V70 d5 2008 lastgaller

Har precis köpt en Volvo V70 från 2008 […]

Har beställt en ställbar klocka nu. Om j[…]

Finns vissa företag som sysslar med fjäd[…]