Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ÖIVIN
Hej! Jag har en volvo V70 GLT -97 som drar mycket olja.Jag upptäckte att det var lite olja i motorn i sommras så jag fyllde på. Oljenivån höll sig konstant under sommaren men när jag kollade oljenivån i går (5/11)så var det nästan tomt. Inget synligt läckage . Motorlampan lyser till o från. Den har gått 23500 mil. Vad kan det vara för fel?
Användarvisningsbild
av ÄRRet
Kolla i backspegeln när du drar på, rejält ska det vara! Får du ett blått rökmoln efter dig så kan det vara allt från kolvringar till ventilstyrningar som gett upp...
av *pettson*
Alla bilar drar olja, mera eller mindre bara. Får anta att din volvo inte är varesej ny eller nyrenoverad? Det är ju så att både tid och driftstimmar påverkar. Även en bil som stått ostartad i låt säga 15år lär få byta ventiltätningar för att inte dra olja.
Sen påverkar även oljesort, kvalitet, viskositet och hur du själv kör, mycket kallstarter? varvtal? ja allt. Att bilen drar en liter olja på låt säga 4 månader är ju inte på nåt sätt unikt eller illa. Volvo säger att 1 liter på 100mil är en maxgräns innan översyn.
av BS_DK
*pettson* skrev: Volvo säger att 1 liter på 100mil är en maxgräns innan översyn.
Så du siger at det er OK hvis motoren drar 1liter på 100mil?
av *pettson*
ja det är gränsen innan renovering. Naturligtvis är det ju bättre om bilen tar mindre olja.
av BS_DK
*pettson* skrev:ja det är gränsen innan renovering. Naturligtvis är det ju bättre om bilen tar mindre olja.
Selvfølgelig. Jeg har nemlig samme problem men vil nu skrive ned hvor meget olie på hvor lang tid.
Tak for info
av ÖIVIN
Tack för hjälpen. Jag gjorde ren vevhusventilation och bytte packning runt oljelocket och nu är den tät.
Injektorer

Carbclean är riktigt arga saker, löser u[…]

Fick tummen ur och bytte säkring på mit[…]

Hade absolut bytt, vet ju inte hur länge de[…]

Om del inte startar med en förgasare full med[…]