- tis 03 nov 2009, 13:26
CalleV70 frågade: "Om jag står i garaget med några kabelskor, en lödkolv och en hyfsad tång, menar du att det är bättra att inte löda och köra bar koppar och klämma åt??"
Ja, förutsatt att du nöjer dig med en klämskarv. Det som händer om du förtenner en kabel är ju att du ökar arean på kabeln. Gör detta experiment: Lägg 7 stycken mynt av samma valör ihop i en ring, med ett av mynten i mitten. Nu ser du att det är lite luft emellan mynten. Det som händer när man klämmer en kabelsko är att man klämmer bort luftutrymmet, eller tomrummet, om man så vill. Visserligen är inte kardelerna runda längre, men det gör ingenting. Bara dom behåller sin ursprungsarea. Och det gör dom med rätt utrustning. Då får man en kompakt kopparmassa som inte har minskat i kabelarea, och höljet i kabelskon sitter så hårt så att klämkopplingen håller för ett i förväg fastställt värde. (Det är lite överkurs här, men det finns något som heter kallflytning också, för den som vill veta mer). Se ett av mina tidigare inlägg längre upp. Skulle jag klämma mer, på grund av t.ex. att det finns en viss mängd lödtenn runt kopparledarna, eller fel tång, så blir det ju en brottanvisning på kabeln. Kabeln går av. Skulle jag klämma för löst, så riskerar ju kabeln att lossna.
Där för är det viktigt att använda Rätt Verktyg. Dom andra kraven är: Rätt Kabel för ändamålet och rätt Kontaktelement (t.ex. kabelsko).
Det har förekommit lödda kabelskor. När jag gick utbildning för detta i skarven mellan 70 och 80-talen, så fick vi göra övningar med det. Då var det så att lödtennet fick bara krypa i ledningen 1,5 gånger kabeldiameter från bakkanten på kabelskon*. (Man fick helt enkelt såga upp den lödda kabelskon och mäta). Kabeln förlorar sin böjlighet om tennet kryper iväg. Då kan den gå av i stället. När jag sedan började jobba med detta, har jag hittills aldrig sett en lödd kabelsko av det utförandet! Det används alltså inte. Däremot finns det koaxialkablar med lödda stift o.s.v, men det är en annan historia.
Vill du ha en lödskarv på en frihängande kabel, så kan du naturligtvis göra det i stället. Men det ställer krav på hur lödningen utförs och även på isoleringen efteråt.
Man skall hursomhelst aldrig blanda dom här två olika teknikerna, klämskarv eller lödning.
*Det finns ett annat generalfel med förtennt ledare, som leder till glappkontakt och värre elände. Det tar vi i ett annat inlägg.
Det jag har skrivit här om förtennt kopparledning, är inte detsamma som fabriksfärdiga förtennta kablar. Dom köps färdiga som dom är, och kan klämmas eller lödas.