Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Rådlös
#337023
Låt oss kortfattat säga så här: Jag har jobbat med detta ungefär 25 år. Om jag blev ertappad med att göra så här på en utrustning som skulle levereras till kund, så hade jag inte fått jobba kvar. (Och det var inte något kärnkraftverk).

Naturligtvis gör du efter eget tycke, men för mig ringer genast larmklockor när jag läser det.
av CalleV70
#337605
Rådlös skrev:Låt oss kortfattat säga så här: Jag har jobbat med detta ungefär 25 år. Om jag blev ertappad med att göra så här på en utrustning som skulle levereras till kund, så hade jag inte fått jobba kvar. (Och det var inte något kärnkraftverk).

Naturligtvis gör du efter eget tycke, men för mig ringer genast larmklockor när jag läser det.
Om jag står i garaget med några kabelskor, en lödkolv och en hyfsad tång, menar du att det är bättra att inte löda och köra bar koppar och klämma åt??
Användarvisningsbild
av cybermunk
#337629
Att värma en kabel oavsett plats öppnar upp kopparn så den blir med mottaglig.
av Rådlös
#337662
CalleV70 frågade: "Om jag står i garaget med några kabelskor, en lödkolv och en hyfsad tång, menar du att det är bättra att inte löda och köra bar koppar och klämma åt??"
Ja, förutsatt att du nöjer dig med en klämskarv. Det som händer om du förtenner en kabel är ju att du ökar arean på kabeln. Gör detta experiment: Lägg 7 stycken mynt av samma valör ihop i en ring, med ett av mynten i mitten. Nu ser du att det är lite luft emellan mynten. Det som händer när man klämmer en kabelsko är att man klämmer bort luftutrymmet, eller tomrummet, om man så vill. Visserligen är inte kardelerna runda längre, men det gör ingenting. Bara dom behåller sin ursprungsarea. Och det gör dom med rätt utrustning. Då får man en kompakt kopparmassa som inte har minskat i kabelarea, och höljet i kabelskon sitter så hårt så att klämkopplingen håller för ett i förväg fastställt värde. (Det är lite överkurs här, men det finns något som heter kallflytning också, för den som vill veta mer). Se ett av mina tidigare inlägg längre upp. Skulle jag klämma mer, på grund av t.ex. att det finns en viss mängd lödtenn runt kopparledarna, eller fel tång, så blir det ju en brottanvisning på kabeln. Kabeln går av. Skulle jag klämma för löst, så riskerar ju kabeln att lossna.
Där för är det viktigt att använda Rätt Verktyg. Dom andra kraven är: Rätt Kabel för ändamålet och rätt Kontaktelement (t.ex. kabelsko).

Det har förekommit lödda kabelskor. När jag gick utbildning för detta i skarven mellan 70 och 80-talen, så fick vi göra övningar med det. Då var det så att lödtennet fick bara krypa i ledningen 1,5 gånger kabeldiameter från bakkanten på kabelskon*. (Man fick helt enkelt såga upp den lödda kabelskon och mäta). Kabeln förlorar sin böjlighet om tennet kryper iväg. Då kan den gå av i stället. När jag sedan började jobba med detta, har jag hittills aldrig sett en lödd kabelsko av det utförandet! Det används alltså inte. Däremot finns det koaxialkablar med lödda stift o.s.v, men det är en annan historia.

Vill du ha en lödskarv på en frihängande kabel, så kan du naturligtvis göra det i stället. Men det ställer krav på hur lödningen utförs och även på isoleringen efteråt.

Man skall hursomhelst aldrig blanda dom här två olika teknikerna, klämskarv eller lödning.

*Det finns ett annat generalfel med förtennt ledare, som leder till glappkontakt och värre elände. Det tar vi i ett annat inlägg.

Det jag har skrivit här om förtennt kopparledning, är inte detsamma som fabriksfärdiga förtennta kablar. Dom köps färdiga som dom är, och kan klämmas eller lödas.
av CalleV70
#337702
Ok, håller med dig och även detta med arean. Och förtennta använder man ju gärna i båtar samt vid annan korrisionrisk ( reningsverk etc vars svavelväte "äter" koppar). Dock vet jag när man bytt kontakter etc i billiga skarvsladdar samt när man drar om kablar i gamla bilar, att den fria kopparänden är kraftigt oxiderad/ärgad/skitig. Och bör ha tappat ledningsförmåga mot anslutningen, eller hur? Därav min fundering att av två onda ting göra det minst onda (när man står i kylan i hemmagaraget och skarvar)! Anser du att det minst onda är att köra ren koppar eller att varmlöda in tenn i änden
(det flyter ju lite tenn även utanför själva klämarean)? Svarar du ren koppar ska jag ändra mig till din uppfattning!!
av Rådlös
#337737
Ja, olödda kopparkablar till klämkoppling. Det finns ju, som vi har sagt i tråden tidigare, färdigförtennt kabel, där varje kardel är förtennt. Den är sedan spunnen till önskad area. Men den kostar kanske någon krona mer. Framförallt om det inte är tenn. Det finns nämligen andra alternatv, t.ex. silverbelagd kopparkabel för den som har krav och pengar.

Även klämkontakter, kabelskor finns av beständigare material, t.ex. för montage i båtar och fuktig miljö. Då är det någon bronsblandning.

Om du vill ha en god och fukttät skarv, så finns det krympslang med lim på insidan. Den blir vattentät. Men jag skulle villja säga så här: Om det är två kablar i en bil som behöver skarvas ihop, så kanske man skall överväga att byta kabeln till en ny hel i stället. Det är ju aldrig fråga om några längre sträckor, och ofta är det ju så med kabelanslutningar att dom sitter ganska skyddade på någon enhet och i någon panel, medan dom på vägen mellan "A" och "B" kan sitta ganska utsatta för väder och vind.

Vi tar det här andra med doppförtenning också. Man ser ofta på äldre elutrustning hur någon har förtennt en flerkardelig ledare på t.ex. lampkablar och annat. Det har dom gjort i den ända som skulle anslutas i en stickontakt. Där är det skruvanslutning. Då inträffar det att klämytan som skruven gör i den förtennta kabeln, ger med sig och glappkontakt uppstår. Även om skruven är berghårt dragen så ger tennet med sig. Och eftersom det är stumt så fjädrar inte kardelerna tillbaka som dom skulle ha gjort om dom var "rena". Jag har sett flera sådana exempel. Man har kommit fram till mig och sagt ungefär: "Du som jobbar med detta, kan du titta på det här som inte fungerar?" Det har varit lampor, element någon radio etc. etc. När man öppnar stickontakten ser man att den är doppförtent. Kabeln har givit med sig och glappkontakt har uppstått. I sämsta fall kan ju sådant leda till eldsvådor.
Jag drar mig även till minnes att IKEA fick kalla tillbaka flera tusentals skarvuttag, för att någon tillverkare hade doppförtent kablarna före montering med skruvförband. Och detta är inte speciellt många år sedan. Alltså i vår tid.

Det finns tillfällen när man önskar sig att kablar var förtennta ändå. T.ex. när man skall montera i en plint. Ofta ser man inte hålet där man skall stoppa in kabeln för det sitter på undersidan av plinten. Då finns det en lösning som heter Kabeländhylsor. Det är ett litet tunnt plåtrör som man trär över den avisolerade kabeländan och som håller kardelerna på plats. Sedan kan man lätt skruva fast dom i plinten. Och den här "svikten" i kardelerna som vi nämnde tidigare finns kvar. Ändhylsorna finns i en mängd storlekar och även med en liten färgad plastring på. T.o.m. med färdiga märkningar tryckta på plastringen, om man vill ha det.

Slutsatsen av hela denna tråd får bli: Antingen löder man om man har möjlighet till det, eller så klämmer man med rätt utrustning (Gäller även skuvförband). Man blandar aldrig båda metoderna. Dock kan man göra båda om man håller sig till var sin ända på kabeln. Alltså löder A-ändan och klämmer B-ändan, eller tvärtom.

Där är något som är tokeri p[…]

Elpriset

Jag har sett hur mycket abonnemangskostnaden till […]

gummilist

Hade tidigare en V60 MY20 under lite mer än e[…]

Däck dimensioner

15 tums 65or har mindre diameter än 17 tums 4[…]