NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av ThomasT
#331562
Fellow skrev:Hur blev det med cambern då? Jag har satt på H&R fjädrar fram och bak och efter en 4-hjulinstälning visade det sig att jag hade 3.06 i camber bak på vänster däck och nu har däcket slitits snett och det bullrar fruktansvärt från det så däcket måste bytas. Så frågan är ju om det var cambern som skavde däcket snett, en bussning, eller dämparen som gör att cambern är fel.
Jag fick -2.3ºVB och -1.3ºHB... MEN jag litar inte riktigt på den Mekonomen verkstadens siffror. Så denna gång lämnar jag in bilen för inställning hos en specialist.

Det brukar vara camber i kombination med Toe som ger förslitning. Jag brukar rekommendera att ligga på så lite Toe som möjligt inom bilens spec för att minimera förslitning.

Cambern kan fixas med länkarmarna som jag visar längre upp i tråden.

.
Användarvisningsbild
av ThomasT
#337387
Så där, då ser bilen ut som den ska höjdmässigt...

Först lite före bilder, Volvo orginal 20mm sportfjädrar:
Bild
Bild


Sedan med Eibach USA T5-kit 30mm fram(som uteblev på min bil) och 43mm bak:
Bild
Bild

Sist med H&R 30mm fram och Eibach 43mm bak:
Bild
Bild
Bild

Och efter ny hjul inställning vart det -2.2º bak på båda sidorna och -0.9º, -1.1º fram.

Och om ni tänkt lämna iväg bilen för fjäderbyte, så tänk på innan ni betalar 4000kr(hos Volvo, Mekonomen) att det bara tar 1.5timme att byta...

.
Senast redigerad av 1 ThomasT, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Fellow
#337536
Du fick ingen konstig cambervinkel efter montering? Jag har 3.06 vänster bak och 2.60 höger bak efter 4-hjulsinställning. Nu har mitt ena bakdäck slitits fan och känns ju tveksamt att bara byta däck. Iof var toen åt fanders innan inställning också men märkte inte av något fel förräns efter bytet. Nu durar det från väsnter bakdäck:/
Användarvisningsbild
av ThomasT
#337580
Fellow skrev:Du fick ingen konstig cambervinkel efter montering? Jag har 3.06 vänster bak och 2.60 höger bak efter 4-hjulsinställning. Nu har mitt ena bakdäck slitits fan och känns ju tveksamt att bara byta däck. Iof var toen åt fanders innan inställning också men märkte inte av något fel förräns efter bytet. Nu durar det från väsnter bakdäck:/
Beror på vad man menar med konstig...

Cambern ökar ju med sänkningen, men -2.2º ligger faktiskt inom orginal toleranserna.

Som jag skrev tidigare är det viktigt att inte ha för mycket toe när man har mycket camber.

.
Användarvisningsbild
av Fellow
#337617
Min camber är som jag skrev 2.60 höger och 3.06 vänster. Dock hade jag för hög toe vinkel vänster däck innan inställning så det kan ju varit det som slitit mitt däck men inte märkts av pga felaktig inställning på övriga däck kompenserade så pass. Efter inställning så är alla däck bra förutom cambervinkeln vänster bak som då ligger på -3.06 och godkända normerna är väl -0.90 till -2.90. Men min toe var åt fanders på vänster bak innan sänkning men ordnad nu.

Alltså, summan av allt är att alla mina däck har en schysst inställning nu förutom vänster bak som har felaktig camber på -3.06. Mitt däck har slitits snett pga inställning och jag måste byta detta. Kommer den cambervinkeln påverka slitningen? Eller kan den vara så? Hur åtgärdar man vinkeln i sådanna fall?
Användarvisningsbild
av ThomasT
#337620
Fellow skrev:Min camber är som jag skrev 2.60 höger och 3.06 vänster. Dock hade jag för hög toe vinkel vänster däck innan inställning så det kan ju varit det som slitit mitt däck men inte märkts av pga felaktig inställning på övriga däck kompenserade så pass. Efter inställning så är alla däck bra förutom cambervinkeln vänster bak som då ligger på -3.06 och godkända normerna är väl -0.90 till -2.90. Men min toe var åt fanders på vänster bak innan sänkning men ordnad nu.

Alltså, summan av allt är att alla mina däck har en schysst inställning nu förutom vänster bak som har felaktig camber på -3.06. Mitt däck har slitits snett pga inställning och jag måste byta detta. Kommer den cambervinkeln påverka slitningen? Eller kan den vara så? Hur åtgärdar man vinkeln i sådanna fall?
Jag skulle börja med att skifta höger/vänster bak, om däcket inte är helt slutkört. Hur mycket toe har du bak?

Om du vill så går det att fixa cambervinklarna med de länkarmarna jag visade i ett tidigare inlägg. De kostar 161euro hos Eibach i England.

.
Användarvisningsbild
av ThomasT
#337649
Fellow skrev:Däcket är helt slut. Dånar från det, har bytt däck och då försvann ljudet. Toen är inom gränsvärdena nu.
Om möjligt försök att lägga toe på så liten vinkel som möjligt inom gränsvärdena. Toleransen är mellan 0.05º och 0.15º, min har 0.08º på båda sidorna.

.
Användarvisningsbild
av Fellow
#337651
Min har annan tolerans enligt volvos 4-hjulsmätning men den ligger emellan med 0.1 diff. Får helt enkelt testa med mina vinterdäck o se om det slits snett eller inte då också. Känns tveksamt nu när toen åtminstonde är rätt.

Det är inte givaren som fastnar utan omgivni[…]

Hjulinställning?

Om plaststosen (röret) hade haft en valk nede[…]

Konstigt ljud

Hej, jag har precis köpt en Volvo V40 fr&arin[…]