Emiljonsson7 skrev:Hej!
Kul att det gick bra trots skräckupplevelsen.
Jag gick Volvos ECO-drivingkurs för ett tag sedan och den kan jag varmt rekommendera! Förutom att köra miljövänligt så bestod en tredjedel av kursen av att lära känna bilens säkerhetssystem i praktiken och då menar jag verkligen i praktiken. Undanmanövrar, bromsprov upp till 100km/h, ca 100 meter konbana med gasen i botten etc.
Riktigt häftigt att känna hur bilern tog över kontrollen när den började få sladd. Vi fick även stå vid sidan för att se utifrån hur bilen bromsade de olika hjulen för att återfå kontrollen och styra in för att klara nästa kona etc. Och detta med konstant fullgas i en D5:a. Enligt instruktören var detta en vanlig reaktion, d.v.s. få vet hur mycket en modern bil klarar av och det var en del av syftet med kursen, d.v.s. den dag du hamnar i en paniksituation så har du STOOOR hjälp av bilens system och du tjänar på att känna till hur de fungerar. Dock var ju detta under säkra omständigheter och inte med livet som insats som du just beskrev. Skönt ändå att det löste sig som sagt.
Blir så förvånad att man måste gå på kurs för detta och att folk blir förvånade hur det känns och funkar.
Jag provar alltid att pressa bilarna lite då och då jag kör så att man lär känna dem hur de uppför sig vid sladd, panikbroms osv, en kurs tycker jag inte ger något, man behöver ju känna detta lite nu och då så att käsnlan sitter i ryggmärgen.
Är jag ensam om detta ???
Friheten dog i Sverige 1967 när den fria farten försvann.
Alla vill dö unga, men helst så sent som möjligt.