Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Henry_Fågeljazz
#337449
EBA eller panikbromsassistans som det heter på svenska är bra. Hur jag vet det?

För en timme sedan fick jag tvärbromsa för en jätteälg. Tack för EBA och kraftfulla bromsar. Annars hade jag kört på djuret.

Hälsningar

Henry
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
#337452
Tacka även däcken :)
Användarvisningsbild
av opA
#337458
Tacka även älgen som inte gick ut närmare bilen. :twisted:
Användarvisningsbild
av Racetwin2
#337482
Hej!

Kul att det gick bra trots skräckupplevelsen.

Jag gick Volvos ECO-drivingkurs för ett tag sedan och den kan jag varmt rekommendera! Förutom att köra miljövänligt så bestod en tredjedel av kursen av att lära känna bilens säkerhetssystem i praktiken och då menar jag verkligen i praktiken. Undanmanövrar, bromsprov upp till 100km/h, ca 100 meter konbana med gasen i botten etc.

Riktigt häftigt att känna hur bilern tog över kontrollen när den började få sladd. Vi fick även stå vid sidan för att se utifrån hur bilen bromsade de olika hjulen för att återfå kontrollen och styra in för att klara nästa kona etc. Och detta med konstant fullgas i en D5:a. Enligt instruktören var detta en vanlig reaktion, d.v.s. få vet hur mycket en modern bil klarar av och det var en del av syftet med kursen, d.v.s. den dag du hamnar i en paniksituation så har du STOOOR hjälp av bilens system och du tjänar på att känna till hur de fungerar. Dock var ju detta under säkra omständigheter och inte med livet som insats som du just beskrev. Skönt ändå att det löste sig som sagt.
Användarvisningsbild
av micke011
#337625
Låter som en erfarenhet man bara vill ha en av i livet! Och som kanske krävde ett hembesök för att byta underkläder? ;)

Var gick du kursen någonstans Emiljonsson7? Jag har tänkt gå den men vet inte om jag ids ta mig till Stockholm eller Göteborg för ändamålet, men det du skriver låter onekligen intressant..kanske är värt att göra ändå, det är ju inte mer än knappt 20 mil enkel resa till Tjockholm för en annan..
av jhenrikj
#337656
Har själv gått ovan nämnda kurs och det är verkligen roligt och nyttigt. VI gjorde det dessutom i ösregn med allt vad det innebär i försämrat väggrepp. En sak som verkligen slog mig var undanmanövertestet...Först kör man i 100 knyck och bara bromsar och fortsätter rakt fram. Stoppsträckan för detta blev väl strax under 40 meter nånstans. Sen ställde de upp två koner, 10 meter längre fram stod en rad med koner man skulle väja för, ytterligare 10 meter längre framvar det två koner igen som man skulle in mellan igen. När man gjorde det undanmanöverprovet i 100 knyck med fullbroms så stod bilen still på 16-17 meter...värt att försöka ha i bakhuvudet när man behöver panikbromsa att går det att väja bara några meter i sidled sparar man oerhört många meter stoppsträcka på detta också eftersom man då skickar kraften i sidled också och inte bara rakt fram.
av MatsP
#338701
Detta hade jag ingen aning om. Det låter helt otroligt att bromssträckan mer än halveras om man samtidigt gör en undanmanöver.

Förkorta bromssträckan kan man behöva speciellt i vinterväglag. Vad händer om man gör en undanmanöver med full bromskraft i vinterväglag om man har fritt i sidled.
Vågar man göra det ?
Blir det förkortad bromssträcka ?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#338714
jhenrikj skrev:Har själv gått ovan nämnda kurs och det är verkligen roligt och nyttigt. VI gjorde det dessutom i ösregn med allt vad det innebär i försämrat väggrepp. En sak som verkligen slog mig var undanmanövertestet...Först kör man i 100 knyck och bara bromsar och fortsätter rakt fram. Stoppsträckan för detta blev väl strax under 40 meter nånstans. Sen ställde de upp två koner, 10 meter längre fram stod en rad med koner man skulle väja för, ytterligare 10 meter längre framvar det två koner igen som man skulle in mellan igen. När man gjorde det undanmanöverprovet i 100 knyck med fullbroms så stod bilen still på 16-17 meter...värt att försöka ha i bakhuvudet när man behöver panikbromsa att går det att väja bara några meter i sidled sparar man oerhört många meter stoppsträcka på detta också eftersom man då skickar kraften i sidled också och inte bara rakt fram.
Öhhhh.... 16-17 meter vad menar du. Ingen bil stannar på den sträckan från 100 knyck, inte ens en F1-bil.... 30-33 meter gör de bästa bilarna det på.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#338717
Emiljonsson7 skrev:Hej!

Kul att det gick bra trots skräckupplevelsen.

Jag gick Volvos ECO-drivingkurs för ett tag sedan och den kan jag varmt rekommendera! Förutom att köra miljövänligt så bestod en tredjedel av kursen av att lära känna bilens säkerhetssystem i praktiken och då menar jag verkligen i praktiken. Undanmanövrar, bromsprov upp till 100km/h, ca 100 meter konbana med gasen i botten etc.

Riktigt häftigt att känna hur bilern tog över kontrollen när den började få sladd. Vi fick även stå vid sidan för att se utifrån hur bilen bromsade de olika hjulen för att återfå kontrollen och styra in för att klara nästa kona etc. Och detta med konstant fullgas i en D5:a. Enligt instruktören var detta en vanlig reaktion, d.v.s. få vet hur mycket en modern bil klarar av och det var en del av syftet med kursen, d.v.s. den dag du hamnar i en paniksituation så har du STOOOR hjälp av bilens system och du tjänar på att känna till hur de fungerar. Dock var ju detta under säkra omständigheter och inte med livet som insats som du just beskrev. Skönt ändå att det löste sig som sagt.
Blir så förvånad att man måste gå på kurs för detta och att folk blir förvånade hur det känns och funkar.

Jag provar alltid att pressa bilarna lite då och då jag kör så att man lär känna dem hur de uppför sig vid sladd, panikbroms osv, en kurs tycker jag inte ger något, man behöver ju känna detta lite nu och då så att käsnlan sitter i ryggmärgen.

Är jag ensam om detta ???
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 11
Turbo gungar

Efter att ha läst runt lite i forumet hä[…]

Nu är jag inte 100 hemma på just dessa […]

Stiften kommer åt genom att plocka bort plas[…]

Taklucka 164 vajerfel

Hej! Har en Volvo 164 där takluckan slutat f[…]