Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av len
kom ihåg lite fel, gamla d5:an lägre än min nuvarande som har max effekt vid 4000 varv (högt tycker jag). Det är svårt att komma förbi denna gräns på högsta växeln. Prova så märker du att det tar sin tid. Mer effekt tar dig dit snabbare men boxarna /dieseln har svårt att övervarva. Men prova om ni inte tror mig. Jag har tidigare chipad bensinare (V70awd) och boxad D5. Men den nuvarande på 185 räcker bra tycker jag (men du behöver ett par km tom motorväg för att passera 190 knutar...)
Användarvisningsbild
av len
VolvoB20 skrev:
CalleV70 skrev:Dieslarna boxas (=enklare) då man lurar spridarna att vara öppna längre dvs mer bränsle.
Nej 99% av allla boxar rapporterar bara tillbaka "för lågt bränsletryck", motorstryrningen svarar då genom att dra upp bränsletrycket ytterligare = mera bränsle utan lägre öppningstid.

Detta är mycket skadligt för det mesta i motorn/transmission därför är boxar skit enligt mig.
Nä, man ökar inte laddtrycket i en box (inte de vanligast typ kcr eller andra). Detta kan skada dieselmotorn. Mer bränsle kan du då bara få med längre tid. Detta då diesel alltid har tillräckligt med luft (till skillnad från bensinare då man gärna ökar laddtrycket på turbon).
Om du har för lågt laddtryck på common rail, får du felmedelande och motorn tappar dramatiskt effekt under en 10-20 sekunder
av Matzz
Tydligen ingen som monterat någon av dessa boxar , är lite sugen att prova själv , man får även lämna tillbaka boxen om man ej är nöjd med den.
Användarvisningsbild
av Variosboy
len skrev:
VolvoB20 skrev:
CalleV70 skrev:Dieslarna boxas (=enklare) då man lurar spridarna att vara öppna längre dvs mer bränsle.
Nej 99% av allla boxar rapporterar bara tillbaka "för lågt bränsletryck", motorstryrningen svarar då genom att dra upp bränsletrycket ytterligare = mera bränsle utan lägre öppningstid.

Detta är mycket skadligt för det mesta i motorn/transmission därför är boxar skit enligt mig.
Nä, man ökar inte laddtrycket i en box (inte de vanligast typ kcr eller andra). Detta kan skada dieselmotorn. Mer bränsle kan du då bara få med längre tid. Detta då diesel alltid har tillräckligt med luft (till skillnad från bensinare då man gärna ökar laddtrycket på turbon).
Om du har för lågt laddtryck på common rail, får du felmedelande och motorn tappar dramatiskt effekt under en 10-20 sekunder
Nu läste du inte vad han skrev, han skrev inget om ökat laddtryck, utan ökat bränsletryck!
Och som han också skriver så är ökat bränsletryck mer skadligt än ökade spridartider.
Inte skadligt för motorn kanske (vid normala effektökningar), men dieselpumpen mår väl kanske inte prima av det i längden..
Användarvisningsbild
av VolvoB20
len skrev:
VolvoB20 skrev:

Du läser inte vad jag skriver och sen har du missat hur boxar funkar.

Boxarna skickar tillbaka felaktigt bräsnletryck, pumpen föröker kompensera detta och jobbar ihjäl sig med för högt tryck. Spridarna öppnar ej längre tid.

-Du dödar pumpen i förtid.
-Massor av sot eftersom luftöverskottet ej räcker till när du sprutar in mera diesel, dödar turbo och partikelfilter
-Momentbegränsning kopplas ur på låga växlar och när automaten växlar, inte alls bra.
-Färddatorn visar för lite
-Felaktga trycket på verka alla pulser, pilot, huvud, avgas och genererinsgpulsen... inte bra alls.

Alla dessa problem slipper du om du mappar om med Polestar, BSR etc.

Dieselboxar är lika osofistikerade som när man körde ett spett genom ljuddämparen på Amazonen. Ska man trimma ska man mappa om.
av AndS
Men inte ger man sig väl in i styrboxen och byter delar av elektroniken på en ny bil med garantier och som man bealat över 300" för?
Har iochförsig inte sett vad det är man löder om, men om det är delar på ett kretskort ska man vara 100% att man vet vad man gör, speciellt om det är mönsterkort med multilayer.
Användarvisningsbild
av Bosa
Varför ens fundera på något annat än Polestar som ska komma i början av 2010?
Bibehållen garanti och inga som helst konstigheter vid en eventuell mjukvaruuppgradering hos Volvo känns som ganska viktigt på så pass nya bilar. Det dyker ju upp "buggfixar" titt som tätt och med tredjepartstrim installerat är det väl i stort sett kört att kunna få ta del av såna uppdateringar.
Och en box som lurar bränsletrycket skulle jag personligen aldrig stoppa i. :)
Användarvisningsbild
av Funk
Bosa skrev:Varför ens fundera på något annat än Polestar som ska komma i början av 2010?
Bibehållen garanti och inga som helst konstigheter vid en eventuell mjukvaruuppgradering hos Volvo känns som ganska viktigt på så pass nya bilar. Det dyker ju upp "buggfixar" titt som tätt och med tredjepartstrim installerat är det väl i stort sett kört att kunna få ta del av såna uppdateringar.
Och en box som lurar bränsletrycket skulle jag personligen aldrig stoppa i. :)
Många software uppdateringar (trim) klarar uppdateringar från tillverkarna. Laddar man original innan service och trimmet inte fungerar efteråt så uppdateras mjukvaran så den passar den nya..

/Thomas
XC90 USA Köp med motorproblem

Det låter som ett totalhaveri och ett motorb[…]

V50 2.0D 2005.

V50 2005. 2.0D Turbo stänger av sig spontant.[…]

Volvo som inte startar.

Har du kollat så kamremmen är hel? &Aum[…]

Min jobbkompis hade två dörrar i polarv[…]