len skrev:VolvoB20 skrev:CalleV70 skrev:Dieslarna boxas (=enklare) då man lurar spridarna att vara öppna längre dvs mer bränsle.
Nej 99% av allla boxar rapporterar bara tillbaka "för lågt bränsletryck", motorstryrningen svarar då genom att dra upp bränsletrycket ytterligare = mera bränsle utan lägre öppningstid.
Detta är mycket skadligt för det mesta i motorn/transmission därför är boxar skit enligt mig.
Nä, man ökar inte laddtrycket i en box (inte de vanligast typ kcr eller andra). Detta kan skada dieselmotorn. Mer bränsle kan du då bara få med längre tid. Detta då diesel alltid har tillräckligt med luft (till skillnad från bensinare då man gärna ökar laddtrycket på turbon).
Om du har för lågt laddtryck på common rail, får du felmedelande och motorn tappar dramatiskt effekt under en 10-20 sekunder
Du läser inte vad jag skriver och sen har du missat hur boxar funkar.
Boxarna skickar tillbaka felaktigt bräsnletryck, pumpen föröker kompensera detta och jobbar ihjäl sig med för högt tryck. Spridarna öppnar ej längre tid.
-Du dödar pumpen i förtid.
-Massor av sot eftersom luftöverskottet ej räcker till när du sprutar in mera diesel, dödar turbo och partikelfilter
-Momentbegränsning kopplas ur på låga växlar och när automaten växlar, inte alls bra.
-Färddatorn visar för lite
-Felaktga trycket på verka alla pulser, pilot, huvud, avgas och genererinsgpulsen... inte bra alls.
Alla dessa problem slipper du om du mappar om med Polestar, BSR etc.
Dieselboxar är lika osofistikerade som när man körde ett spett genom ljuddämparen på Amazonen. Ska man trimma ska man mappa om.
Friheten dog i Sverige 1967 när den fria farten försvann.
Alla vill dö unga, men helst så sent som möjligt.