Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av olha00
Jag är ju inte riktigt van vid nyare bilar, ej heller vid lyx. Min rem till AC-kompressorn gick av idag. Frågan jag ställer är, är det OK att köra utan remmen? Eller är det skadligt för kompressorn? Systemet funkar ändå inte, behöver fylla på. Men det vet jag inte när det händer. Skadar jag kompressorn?
av Candypig
När jag repade min ac för länge sen, sa kylmontören till mig att aldrig stänga av ac´n
den mår bäst av det, men har den inte funkat innan så gör det inget att remmen har gått av, kompr. kopplas ju bara in om ac fungerar, men systemet mår bäst av att alltid fungera (användas).
Användarvisningsbild
av Sparkz
Om AC:n inte funkar, vad ska han då med en rem till? Kompressorn står still i vilket fall.
Användarvisningsbild
av emwtur
om du inte har ambitionen att fixa den någon gång i framtiden - skit i remmen .
om du har en liten tanke på att fixa ac'n i framtiden - gör det nu ! - ju längre systemet står still desto mer måste fixas när det skall igång.
alltså - det är inte bara remmen du behöver fixa !

/emwtur
av olha00
Det är ju just det att grejorna kanske beckar ihop on´m de nu inte snurrar. Ok, köper en rem imorgon och hänger dit...även om AC:n inte funkar.
Användarvisningsbild
av emwtur
om inte det är tryck i systemet får ABSOLUT inte kompressorn snurra.
- det finns en tryckvakt som ser till att magnetkopplingen inte drar om det inte är tryck i systemet.
det enda bra med att sätta dit remmen är att inte remhjulet rostar :-)
/emwtur
av olha00
Ok, tack för den insikten i modern teknologi. Herregud vad med teknik det finns i denna Volvo...tryckvakt. Obs, jag är inte ironisk, bara ovan vid nyare fordon. :lol:
Användarvisningsbild
av emwtur
940 , modern ?
Ahhh, såg att du hade en koja också ....
grattis !
/emwtur
Reperation av topplockapackning

Hej! Jag har tyvärr efter mycket förne[…]

Volvo car UX

Tycker det funkar bra och ser trevligt ut. Som v[…]

Har nu granskat skivorna runt om och alla är […]

Det kan gå, kolla med dom själva, dok s[…]