Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Sparkz
Nu fick jag användning för dom här: (I) ?:-/ ??:-/
Försöker sammanfatta lite:
Ingen tomgång, även om den får mycket mer luft än den borde behöva för att gå.
Motorn är mekaniskt ok, kammar rätt, kompression, bränsletryck.
Har felkoden på massemätaren kommit tillbaka nu när du kör utan luftläckage?
Tändningen borde inte kunna vara fel, men det hade ändå varit intressant att prova.
Kablar till massemätaren kopplad till flera stift på styrenheten, vilka stift? Kolla kopplingsschemat jag länkade till och se om det ska vara så. Du är försiktig när du mäter i styrenhetens kontaktstycke? Det är lätt att skada kabelskorna. En knappnål är lagom att sticka ner där, jag har ett par kablar till multimetern där jag har lött på nålar på mätspetsarna.
av magnus.
Kompressionen är ok, bränsletryck vet jag inte, har bytt filter och bilen går jämt o fint vid körning.
Felkoden kommer tillbaka hela tiden, men som sagt, rycker man ur kontakten ur massmätaren hostar bilen 10 sek, sen dör den.
Ska kolla mer på schemat o lmm idag, nära på att sommna under huven igår kväll :|

Vet du hur det funkar med kallstart, måste finnas något som talar om för styrenheten vilken temperatur motorn har?
För den blir ju sur utan dess like! Luktar krut i hela garaget!
Det är iaf något jag inte tittat på.
Hittade även en luftpump under batterihyllan, den är väl bara till farthållaren? Nån som vet?
av magnus.
Ähh..nu kan fan biljäveln dra åt helvete, jävla ålbete, bättre o åka pulka.
Ska satan häva skidor på satstyge o skicka in i en bergvägg!!!
Vridit ,vänt ,bytt,renoverat hela bilen snart,,halvt koldioxid förgiftad o lödkolven genom stortån idag.
Nån som vill köpa?
Lyckades löda mig själv i foten...vafan ska man säga?
Senast redigerad av 1 magnus., redigerad totalt 0 gånger.
av magnus.
Kändes kallt först..tänkte på isbitar...fundera ,,vafan händer?
titta ner!!!! lödkolven hade krypt igenom skon ytterdelen av tån...satt i golvet!!
Hatar min bil!!
Hur fan svårt ska de va o få en motor att gå på tomgång!!!???
av *pettson*
Det är inte svårt. Det som är svårt är att ge dej råd. Att felsöka IRL är en helt annan sak.
av magnus.
Problemet är att jag är ingen mekaniker, trial and error är min metod. Jag skenar iväg, köper verktyg för tio tusentals kronor, kan lägga ner 150-200 timmar i garaget med manualer/handböcker utan att säga ett pip. Men utan resultat tröttnar jag, då börjar saker gå fel!
Nu har jag hittat en after hours volvo mek, så ska lämmna bilen till honom istället. För nu är jag sjukt less.
SKA veta vad problemet är!?
Garanterat ett skitfel, som du Pettson sa till mig för 2 år sen...kabel klämd! tror jag iaf.
Tack iaf för alla svar allihop! Får bli nytt forum för mig, jagglider.se sveriges största pulk forum! :P
Användarvisningsbild
av Sparkz
Blev det ett gäng garageöl i går, eller är det bara vanlig frustration? :wink:

Med jobbet du har lagt ner skulle jag säga att du är mekaniker. Det kan ta tid ibland, och när man väl hittar det så är det som du säger ett skitfel. Men man får de det från den ljusa sidan, man har i alla fall lärt sig en del på vägen.
Glöm inte att rapportera när du hittar felet, iaf jag är rätt nyfiken...
av magnus.
Haha, ja det kan man lugnt påstå. En o annan för många.
Var egentligen inte meningen att skruva den kvällen.
Men jag inbillade mig att de skulle gå bättre med alla nya "ideer" jag fick.
Aja, har gett upp nu. Ska lämna bort den, så får man se om nån annan kan trixa till det.
Skriver givetvis när det är fixat, ganska nyfiken själv.
av magnus.
Nuså!! Fixat. Helt sanslöst. Lämma in på volvo o de tog 5 min. Jag hade bytt vaccumcentral, som sitter ovanför gasspjället. Råkade bryta av en nippel på den gamla när jag höll på o byta koppling.
Det var antingen fabrikationsfel på den nya eller så var den till annan modell, öppningen i anslutningen till tomgångsmotorn var för liten!
Borra upp den o voila!
Köpte den grejen ny på volvo, hade t.om med den gamla för att de skulle bli rätt, men icke, eller så var de fabrikationsfel.
av Crip273
magnus. skrev:Nuså!! Fixat. Helt sanslöst. Lämma in på volvo o de tog 5 min. Jag hade bytt vaccumcentral, som sitter ovanför gasspjället. Råkade bryta av en nippel på den gamla när jag höll på o byta koppling.
Det var antingen fabrikationsfel på den nya eller så var den till annan modell, öppningen i anslutningen till tomgångsmotorn var för liten!
Borra upp den o voila!
Köpte den grejen ny på volvo, hade t.om med den gamla för att de skulle bli rätt, men icke, eller så var de fabrikationsfel.

Skönt för dig ! Kul att det löste sig! :) bra tålamod!

Står i garaget och letar varför jag int[…]

Är det nytt eller, det var ju allvarligt ? […]

Idag har den fått köra släp fö[…]

Jag ställde frågan när jag kö[…]