Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag upptäckte härom dagen att det knarrar i framvagnen på bilen när man kör, framförallt på förarsidan. Ljudet började komma ganska plötsligt och nu låter det så mycket att fotgängare vänder sig om när man är ute och kör. Vid låga hastigheter låter det som man drar ett föremål över en räfflad yta, kommer man upp i högre hastigheter brummar det i kupén och vibrerar i golvet.

Ljudet påverkas inte av att man bromsar. Efter att ha färdats ett par mil kan jag inte konstatera att bromsskivorna är varmare än normalt, och hjulen verkar rotera ganska fritt så jag tror jag kan utesluta anliggning. Ljudet påverkas inte av att man frikopplar och fortsätter även då man rullar bilen (tillräckligt fort) med motorn är helt avstängd.

Det vibrerar inte i ratten och jag känner inget glapp i styrningen så det verkar som den är ok. Även när jag rycker i hjulen i sidled så som man gör i besiktningen känner jag inget glapp, men jag är inte fullt så erfaren som en besiktningsman.

När man svänger med bilen så tystnar ljudet men kommer tillbaka när man rätar ut styrningen. Detta gäller både för höger och vänster sväng men särskilt vid högersväng. Jag har märkt att det gnisslar när man rycker i båda framhjulen i camber-led (uppåt och nedåt).

Är det någon som vet vad som är fel. Är det hjullagret, drivknutarna eller både och, eller är det något annat?
Senast redigerad av 1 g00ey, redigerad totalt 0 gånger.
Knarrstag var ju ett udda namn jag inte har hört förut. Jag antar att du menar krängningshämmare eller stabilisatorstag som ansluter till en metallstång som går under subframen.

Jag har märkt sedan urminnes tider att det ibland dunkar till nånstans i framvagnen när man gör en riktigt skarp vänstersväng i högre fart (typ U-sväng) vilket jag inte har höjt ögonbrynen över (det är ju inte precis varje dag man gör sådana svängar) men det kan vara ett tecken på att dessa stag har varit slitna under en längre tid.

Nu har jag inte undersökt damaskerna riktigt noga men de ser ganska fräscha ut och jag ser inga tecken på att gummit håller på att spricka. Har det inte hänt något med damaskerna brukar det inte vara några problem med drivknutarna/hjullager, antar jag med viss osäkerhet.

Jag kulle bli riktigt glad om det bara är dessa stag för de är ju inte speciellt svåra att byta. Jag kan ju referera till följande tråd:

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 19&t=37096

Men om det nu är något av dessa stag, borde det inte kännas mer i ratten då?

Updatering:

Jag har nu varit i garaget och kollat. Jag provade att vicka på staget fram och tillbaka vid lederna. På vänstersidan(förarsidan) så rör den sig ryckigt och det känns som ett svagt knarrande. Jag kände även med mina fingrar att damasken på den nedre leden är trasig. På högersidan(passagerarsidan) rör sig staget mjukt utan ryck. Så jag antar då att en led som glappar rycker när man vickar på den och en led som inte har något glapp rör sig mjukt utan ryck. Jag håller tummarna och hoppas på att det bara är staget som behöver bytas.
g00ey skrev:När man svänger med bilen så tystnar ljudet men kommer tillbaka när man rätar ut styrningen. Detta gäller både för höger och vänster sväng men särskilt vid högersväng.
Det där låter som framhjulslager.
Lyft framhjulen och snurra på dem. Bortsett från ett litet ljud från klossarna mot skivan ska det vara helt tyst, hör du ditt malande ljud så är det hjullagret.
Nu har jag hissat upp bilen och tittat närmare. När jag roterar på hjulen så hörs inget oljud men däremot så glappar hela bromsskivan. Det verkar dock inte som att det är något glapp mellan drivknuten och hjullagret. Stabilisatorstagen är nog ganska slitna men jag tror inte de har så mycket med saken att göra.

Så jag tror att hjullagret helt enkelt har delat sig så att bromsskivan sitter löst och spelar. Jag har märkt att mittenbulten har krängt sig ur sin stukning, den sitter så löst att man kan skruva ur den med bara fingrarna. Allt är ganska fräscht, iaf om man jämför med bilderna på pettssons mektipssida.
Senast redigerad av 2 g00ey, redigerad totalt 0 gång.
En gammal slö huggmejsel funkar fint, eller motsvarande körnare. Det får inte vara för vasst iaf. Med åtdragningsmomentet som är på muttern är det ingen större risk att den lossnar av sig själv heller.
Men var muttern alltså lös? Har man kört med lagret dåligt draget brukar det bli oljud i det.
Ja jag blev ganska förvånad när jag upptäckte att muttern hade vibrerat loss. Jag provade att dra åt bulten för att se om glappet försvann men det gjorde det inte. Nu när lagret är demonterat så känner jag att det är ett litet glapp i det och det känns som om det har hamnat grus inne i lagret när man vrider på det (det känns ungerfär som en katt som spinner). Detta kunde jag inte känna när jag snurrade på bromsskivan.

Jag bytte lagret igår efter att hal läst instruktioner från *pettssons* sida och backspegeln.com. Intressant är att *pettsson* föreslår att man smetar lite kopparpasta på splinesen medan backspegeln och Haynes föreslår Loctite.

Det finns ganska mycket information om hur man byter dessa grejor men däremot så finns det inte så mycket information om när man skall byta dem, men jag hittade följande information om slitna lager på garaget.org:
BoraV6:
Kan vara svårt om det inte låter så mycket. Men annars kan du ju hissa upp baken och rucka på hjulen och känna om nått glappar.
Ibland kan man även höra om dom är dålig genom att sätta lite snurr på hjulet.
Men som sagt, från början kan det vara svårt. Ofta följs dom väl åt så att det kan vara dags för båda!

jonTe:
Känsel, leta glapp genom att rycka i hjulet när det är upphissat. Blir något hjul varmt efter en stunds landsvägskörning?

Lukt, luktar det diesel i hjulhuset? kommer då isf av hjullagret vars fett luktar diesel när det blir varmt och lagret är dåligt. O nej, jag skojjar inte.....

Hörsel, Dåliga hjullager brukar sjunga i högre hastigheter och för att bestämma vilket lager det är kan man spänna säkerhetsbältet fram/bak och lägga örat emot och lyssna vart det låter mest.
Andra funderingar som också väcks är ju om man skall bara byta ena sidan eller båda sidorna. Skall man bara byta lager eller skall man passa på att byta drivaxlar, spindelleder och damasker om man nu vet att dessa har varit med ett tag? Jag förstår att en mekaniker som jobbar med bilar till vardags byter så lite som möjlgt på sin bil för om något krånglar så är det ju inte värre än att han kör upp bilen i autoliften o byter. Men för en person (dvs jag) som har begränsad tillgång till mekmöjligheter och vill köra en bil man kan lita på kan ju situationen vara lite annorlunda.
Så länge muttern är dragen som den ska brukar det aldrig bli nåt glapp i den här typen av lager. Det finns inget utrymme för det. Så att känna efter glapp i felsökningssyfte är ganska meningslöst. (Till slut börjar det naturligtvis glappa, men då har man åkt med oljud riktigt länge)

Andra funderingar: If it ain't broken, don't fix it!
Det finns inget som säger att du inte har 10000 mil kvar i det andra lagret. Samma med kullederna. Damaskerna kan ju vara bra att ha lite koll på iofs, och byta innan de går sönder. Då slipper man få in skräp i knuten. Titta efter torrsprickor.
Tack Sparkz för dina insikter!
Min första tanke som dök upp när jag hörde om "sliten drivknut eller hjullager" var att splinesen är nernötta och slirar inne i lagret, därav det räffliga ljudet. Så då kändes det logiskt att om man byter lager så bör man även byta knuten.

Men när jag monterade bort lagret så såg jag att splinesen är ju helt fräscha utan några synbara slitagetecken och då finns det ju ingen anledning att byta knutarna.

Jag är rätt så säker på att bägge lager har varit med och rullat i 26000 mil så jag har bestämt mig för att trots allt byta båda.

Att det är glapp i lagret är det ingen tvekan om. Det är ett litet glapp som jag inte återfinner på det högra lagret (har även demonterat denna) och det nya som jag köpte på Biltema. Jag har säkert kört ganska länge med slitaget. Kör man omkring med full fläkt och bilstereon på högsta volym så märker man inte alltid sådana saker.
V90 D5 CC - skillnad på motor MY?

Den var ju snygg. Ingen 4-zons klimatanläggni[…]

Har dykt upp ett par lågprisbilar till nu. ([…]

Hej! Håller på att byta bromsskiva p&a[…]

Hej! Har tagit bort hastighetsmätaren på[…]