Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tjena!
är så här att jag har köpt en M46 (OD) från en 745 som jag hade tänkt sätta på min 242 från -75 med b21. Dock värkar det inte bara va att byta utan värkar som man måste svetsa om kardan då splinsen är grövre på lådan från 745an. Är det någon som vet vad som måste göras osv,. ? Tacksam för svar

Mvh Micke
jag tog med kardan till 745 od lådan, men den är för stor för splinsen mot bakre kardan, medbringarn på nya kardan passar mot lådan men inte mot bakre kdan så i värsta fall lär man vell kapa och sveta på gammla så det passar?! ingen som har satt på en 740 låda på en 240 ?!?
Skaffa kardan till 240 med M46 så passar det, ev får du byta medbringare på lådan om det är hardyskiva på den nu. Eller så svetsa ihop en egen kardan, men det ska ju helst bli rakt och balanserat också...
Sparkz skrev:Skaffa kardan till 240 med M46 så passar det, ev får du byta medbringare på lådan om det är hardyskiva på den nu. Eller så svetsa ihop en egen kardan, men det ska ju helst bli rakt och balanserat också...
'

okej tack ska kika i veckan om det går att lösa utan att svetsa om kardan. :D
Det är därför lådan är nyare, runt 81 och framåt är det större medbringare, 80 o äldre är det den mindre medbringaren. (undantag finns såklart) Mellanaxeln blev då även grövre.

Skaffa en kardanaxel, komplett, till en 240 81-85 så passar det direkt.
Du måste byta lamell också!

Lamellcentrumen på b21-b23 har grova splines ( din motor )
På b230 är de fina splines ( axeln på växellådan som du köpt )

Är nästan 99% säker på att de kommer vara så ;)

Angående medbringaren: Har du en till m46 som suttit på bilen? I så fall, testa att flytta över den medbringaren till den nya lådan. Annars är de bara att kapa av den nya kardanen o svetsa ihop med gamla drivaxeln.
Problem bromsar (luftning)

Volvo s60 2001 2,4t (200hk) Bytt till nya ok ba[…]

installera dragkrok

Hej, Funderar på installation av dragkrok p[…]

Torkarmotor

Det var länge sedan man kunde köpa reser[…]

Foringer / Bussinger V90 CC

Men finnes det en oversikt over hvilke foringer so[…]