NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Vad jag egentligen menar då är att om verkstaden (eller Volvo) säger "nej, det här går inte på goodwill" så har bilägaren inte mycket att sätta emot annat än att säga "OK" om det inte finns listor, domar eller vad det nu kan vara.

MIn enda erfaranhet av detta var att Saab bytte ut ärgade backspeglar på 9-3'or av 2003 års modell. Om det stod på en speciellt lista vet jag inte men det framkom iaf och det måste ha varit Saab som medgav att det var ett fabrikationsfel.
Min grill på V50:n har börjat ärga, kommer ev få den bytt på garanti, bilen är inte ens 2 år gammal.
/greenbay
av flink
Garantiåtgärder utförs på sådant som kan härledas till fabrikationsfel under garantitiden, goodwill under samma tid är det som faller utanför.

Efter garantitiden löpt ut så utförs goodwillåtgärder på fabrikationsfel i vissa fall där det är uppenbart att en viss del skulle ha hållt betydligt mer än den gjort vid det tillfället.

Att ingen biltillverkare ger ut listor på vad dom godtar som garanti/goodwill är ganska uppenbart. Finns många orsaker till varför man inte vill göra det.
En anledning är förståss att det handlar om pengar. Man vill inte byta delar i "onödan" om en kund inte frågar efter det så kanske det inte bekymrar kunden.
Många fall är väldigt individuella och kräver en separat utredning om det verkligen är ett garanti/goodwillärende.
Vad tror ni skulle hända om en sådan lista skulle komma ut? Det skulle nog stå långa köer utanför varje Volvoverkstad med kunder som tror att dom hör ett oljud från den delen....
Lämnade in min S40N T5 -04 till Volvo igår för att få "nyckelfel" åtgärdat.
Dom bytte hela tändningslåset och priset för detta, ca 2700kr.

Försökte få det på "goodwill" men fick svaret att Volvo tydligen hade förlängt garantin till 4 år
och mitt fel uppkom ju lagom tills den förlängda garantitiden var slut.

Men dom kollade vad dom ändå kunde göra åt saken och det slutade med att jag fick betala för
delarna men fick arbetet gratis :) Landade på ca. 1600kr.
Det skulle vara intressant att höra vad dom säger om dom knarrande stolarna, som är 100% fabrikationsfel från början. Någon på forumet hade ju t.o.m lagt upp bilden från verkstaden på Bilia här på någon tråd/sida på nätet här där det framgår tydligt att det är fel från början som ger upphov till knarret. Och hur det ska åtgärdas! Måste åka till bilia o fråga snart... :evil:
Knarr i stolen, om det är det knarr som uppstår när man svänger?, åtgärdas genom att byta ut underredet till stolen.
Det är förbindningen mellan hö och vä skena som glappar upp.
/greenbay
Extrema knarrande i fönster har jag, svårt att lägga i 1:an och backen ibland och sprucken klädsel i en 2005 års modell. Flera som fått detta bytt? Inte varit in på volvo ännu med detta fel. Har en del bubblor i lacken också, bland annat på bågen ovanför bakdörren och bakom dörrlisterna.
rosenlorden skrev:Det skulle vara intressant att höra vad dom säger om dom knarrande stolarna, som är 100% fabrikationsfel från början. Någon på forumet hade ju t.o.m lagt upp bilden från verkstaden på Bilia här på någon tråd/sida på nätet här där det framgår tydligt att det är fel från början som ger upphov till knarret. Och hur det ska åtgärdas! Måste åka till bilia o fråga snart... :evil:
Är det någon som kan hitta denna tråd? Kommer ihåg bilden, vill gärna se den igen! Har knarrande förarstol.
Användarvisningsbild
av V50F
Klickande/knarrande förarstol fick jag åtgärdat för ett tag sedan.
Det var sipps rören i stolen som var orsaken, dom sprejade dom med smörjmedel och vipps så var det borta.
Och fungerar än så länge utan några problem. Detta var för ca en månad sedan.
Inget är gratis om det gått över 18000 mil. Inte ens goodwill. Bakluckans handtag och ljushållare rostade sönder inifrån. Detta pga ett konstruktionsfel på bilen. Dåligt Volvo ta ansvar för era egna misstag.
OM RYSSEN KOMMER

trump.jpg

Ok. Sög med felaktig annons, den är bort[…]

Generator Pv 444

Jag fick höra av en elektriker att man inte s[…]

Från en "kompis" :-D ✅ Du har a[…]