Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av volvo944gl
Hej! jag undrar hur jag skall koppla in amperemätare i bilen. alltså jag vill ha den kopplad så jag kan mäta generatorn. Som jag fattar det så enligt biltema så vill den mäta amp vid start enbart. men jag vill mäta hela tiden.
Någon som kan förklara lite bättre än manualen?
Här är manualen : http://www.biltema.se/Archive/Documents ... 32-173.pdf

Tack för snabba svar...
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Tycker att beskrivningen visar det man behöver...
Kapa den röda kabeln (som sitter mellan generator och startmotor).
Anslut minus (-) på mätaren till den avklippta kabeln som leder till generatorn.
Anslut plus (+) på mätaren till den avklippta kabeln som leder till startmotorn.
Höljet på mätaren ansluts till bilens stomme (jord).
Den röda kabeln på instrumentet är till instrumentets belysning.

Jag skulle skippa anslutningen mellan 30 på tändlåset och minus på instrumentet (då stift 30 på tändlåset har konstant plus-spänning från batteriet).
av volvo944gl
Okey. Tack. jag skall prova det då..
Användarvisningsbild
av Sparkz
Lite lustigt ritat, det ser ut som 50-kabeln ska vara inblandad och det ska den ju inte. Om du inte flyttar matningen till resten av bilen till generatorsidan av A-metern kommer den bara att visa plus när det laddar, inte minus när det laddar ur. (Antar att det är en mätare med nolla i mitten?) Det är enklare att ta det vid pluspolen isf, den lite klenare som går in i härvan där.
Röd pil: generatorn laddar, A-metern visar plus
Blå pil: generatorn är kass, A-metern visar minus.
Bild

Egentligen är det bättre med en voltmeter, det säger mer.
av volvo944gl
Okey. tack. skall ta o skriva ut den o prova imorgon. hann inte idag.
Jag har Voltmätare,vakuum och skall ha a mätare också tänkte jag."för att fylla i det sista hålet"
Reperation av topplockapackning

Hej! Jag har tyvärr efter mycket förne[…]

Volvo car UX

Tycker det funkar bra och ser trevligt ut. Som v[…]

Har nu granskat skivorna runt om och alla är […]

Det kan gå, kolla med dom själva, dok s[…]