- tis 27 okt 2009, 15:02
#335280
Mvh
Arese
VolvoB20 skrev:Frågan var vad som känns i ryggen - effekt eller vrid. Eftersom bilen accelerar som mest vid vridtoppen på given växel så är vridet som känns i ryggen. Om du tex drar en dieselmotor från 1500 till 5000 varv kommer du sannolikt känna att den accelerera som snabbast vid säg 2000 varv trots att den ger mer effekt vid 4500 varv.Arese skrev:på alla växlar får du maxacc på vridmomenttoppen. Så är det - på 2:an och uppåt kan du dock växla ner och därmed öka drivhjulsmomentet.Jag trodde "maxxacc = maximal acceleration för bilen och inte för växeln" och det får man ju inte genom att ligga kvar på momentoppen utan genom att tagga ned och utnyttja effektoppen.
Vad är det tex för ide att sega sig fram på en hög växel på vridmomenttoppen, om man kan slänga i en lägre växel och acca mycket fortare. ?:-/
Mvh
Arese
Always apex everything
- Volvo V90 CC D4 AWD PRO 2019
- Volvo V90 CC D4 AWD SE 2019
- Porsche 991.2 Carrera S 2017
- Volvo V90 CC D4 AWD PRO 2019
- Volvo V90 CC D4 AWD SE 2019
- Porsche 991.2 Carrera S 2017