- mån 26 okt 2009, 19:25
#334999
Startar en ny tråd för min äldre är så plåttrig! Blir lite långt nu, men jag börjar bli desperat! Och är evigt tacksam för tips.
Har i 2,5 år försökt få tomgången tillbaka på min 850. Har funderat i vaccumslangar, brustna kablar, givare osv osv.
Inte gått att använda bilen under den tiden. Kommer inte igenom besiktningen med hc värde på över 500!
Och eftersom Bmw skrället oxå nyss säckade ihop så börjar de bli brått, vill inte åka spark i vinter och volvon är min vinterbil, eller brukade vara :???:
Vägrar som princip att lämna in härket till volvo, har ändå inte råd antar jag.
1, Har mätt på tomgångsmotor och dens kabel, allt inom de värden som Pettson upplyste mig om var riktiga, den surrar friskt, och den öppnar/stänger med testet i diagnosen,
2. Eftersom jag får felkod 121 med lysande miljölampa hela tiden, har jag kollat kontakt mellan Lmm o styrbox, kontakt finns. Upptäckte att för de 2 stiften i Lmm kontakten som är signal till styrboxen, så finns kontakt med 4 stift till styrboxen, om nån fattar vad jag menar? Varje signal delas alltså till 2 stift på styrboxen. Vet inte om det är rätt? Även jord och ström finns, bytt Lmm, ingen skillnad, får felkod 121, ingen/felaktig signal!?
Kan Lmm felet ge helt tappad tomgång?
3.Vaccumslangarna har jag gett upp, för att hålla bilen igång måste jag ändå öppna en pluggad vaccum nippel och skruva gasvajern i botten, därav Hc värdet antar ja.
Har fixat o trixat med en massa annat, tätat här o där, bytt slangar mm mm,
Nu senast rivit insuget, gjort rent o bytt slangar till vevhusventialtion, gått över kabelstammen, men inte hittat nått, ingen kabel av, klämd, ärjad eller nått fel så vitt jag ser. Gjort rent alla kontaktstycken med electric cleaner, även styrbox anslutningar.
Bultade nyss ihop allt och startade, höll både tummar o tår, men icke! Är just nu lite smått vansinnig, men ger inte upp, om de så ska ta 10 år. Envis som få, ska ha tomgång!
Såå finns någon här med en ide? Nåt jag missat, nåt jag borde prova, Nu har jag slut på ideer.
En sak till, tomgången försvann efter jag var loss med växellådan, inte ett bekymmer innan dess, kan oxå tilläga att förutom tomgången så går den som en klocka,
inte trött eller bluddrig eller nått (19 000 fullservade mil) känns tungt o gå förbi garaget varje morgon med "pärlan" obrukbar, pga ett skitfel
Mycket tacksam för ideer!!
/Ändrade rubriken lite //Kalle
Har i 2,5 år försökt få tomgången tillbaka på min 850. Har funderat i vaccumslangar, brustna kablar, givare osv osv.
Inte gått att använda bilen under den tiden. Kommer inte igenom besiktningen med hc värde på över 500!
Och eftersom Bmw skrället oxå nyss säckade ihop så börjar de bli brått, vill inte åka spark i vinter och volvon är min vinterbil, eller brukade vara :???:
Vägrar som princip att lämna in härket till volvo, har ändå inte råd antar jag.
1, Har mätt på tomgångsmotor och dens kabel, allt inom de värden som Pettson upplyste mig om var riktiga, den surrar friskt, och den öppnar/stänger med testet i diagnosen,
2. Eftersom jag får felkod 121 med lysande miljölampa hela tiden, har jag kollat kontakt mellan Lmm o styrbox, kontakt finns. Upptäckte att för de 2 stiften i Lmm kontakten som är signal till styrboxen, så finns kontakt med 4 stift till styrboxen, om nån fattar vad jag menar? Varje signal delas alltså till 2 stift på styrboxen. Vet inte om det är rätt? Även jord och ström finns, bytt Lmm, ingen skillnad, får felkod 121, ingen/felaktig signal!?
Kan Lmm felet ge helt tappad tomgång?
3.Vaccumslangarna har jag gett upp, för att hålla bilen igång måste jag ändå öppna en pluggad vaccum nippel och skruva gasvajern i botten, därav Hc värdet antar ja.
Har fixat o trixat med en massa annat, tätat här o där, bytt slangar mm mm,
Nu senast rivit insuget, gjort rent o bytt slangar till vevhusventialtion, gått över kabelstammen, men inte hittat nått, ingen kabel av, klämd, ärjad eller nått fel så vitt jag ser. Gjort rent alla kontaktstycken med electric cleaner, även styrbox anslutningar.
Bultade nyss ihop allt och startade, höll både tummar o tår, men icke! Är just nu lite smått vansinnig, men ger inte upp, om de så ska ta 10 år. Envis som få, ska ha tomgång!
Såå finns någon här med en ide? Nåt jag missat, nåt jag borde prova, Nu har jag slut på ideer.
En sak till, tomgången försvann efter jag var loss med växellådan, inte ett bekymmer innan dess, kan oxå tilläga att förutom tomgången så går den som en klocka,
inte trött eller bluddrig eller nått (19 000 fullservade mil) känns tungt o gå förbi garaget varje morgon med "pärlan" obrukbar, pga ett skitfel

Mycket tacksam för ideer!!
/Ändrade rubriken lite //Kalle