Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av magnus.
Startar en ny tråd för min äldre är så plåttrig! Blir lite långt nu, men jag börjar bli desperat! Och är evigt tacksam för tips.

Har i 2,5 år försökt få tomgången tillbaka på min 850. Har funderat i vaccumslangar, brustna kablar, givare osv osv.
Inte gått att använda bilen under den tiden. Kommer inte igenom besiktningen med hc värde på över 500!
Och eftersom Bmw skrället oxå nyss säckade ihop så börjar de bli brått, vill inte åka spark i vinter och volvon är min vinterbil, eller brukade vara :???:
Vägrar som princip att lämna in härket till volvo, har ändå inte råd antar jag.

1, Har mätt på tomgångsmotor och dens kabel, allt inom de värden som Pettson upplyste mig om var riktiga, den surrar friskt, och den öppnar/stänger med testet i diagnosen,

2. Eftersom jag får felkod 121 med lysande miljölampa hela tiden, har jag kollat kontakt mellan Lmm o styrbox, kontakt finns. Upptäckte att för de 2 stiften i Lmm kontakten som är signal till styrboxen, så finns kontakt med 4 stift till styrboxen, om nån fattar vad jag menar? Varje signal delas alltså till 2 stift på styrboxen. Vet inte om det är rätt? Även jord och ström finns, bytt Lmm, ingen skillnad, får felkod 121, ingen/felaktig signal!?
Kan Lmm felet ge helt tappad tomgång?

3.Vaccumslangarna har jag gett upp, för att hålla bilen igång måste jag ändå öppna en pluggad vaccum nippel och skruva gasvajern i botten, därav Hc värdet antar ja.
Har fixat o trixat med en massa annat, tätat här o där, bytt slangar mm mm,
Nu senast rivit insuget, gjort rent o bytt slangar till vevhusventialtion, gått över kabelstammen, men inte hittat nått, ingen kabel av, klämd, ärjad eller nått fel så vitt jag ser. Gjort rent alla kontaktstycken med electric cleaner, även styrbox anslutningar.
Bultade nyss ihop allt och startade, höll både tummar o tår, men icke! Är just nu lite smått vansinnig, men ger inte upp, om de så ska ta 10 år. Envis som få, ska ha tomgång!

Såå finns någon här med en ide? Nåt jag missat, nåt jag borde prova, Nu har jag slut på ideer.
En sak till, tomgången försvann efter jag var loss med växellådan, inte ett bekymmer innan dess, kan oxå tilläga att förutom tomgången så går den som en klocka,
inte trött eller bluddrig eller nått (19 000 fullservade mil) känns tungt o gå förbi garaget varje morgon med "pärlan" obrukbar, pga ett skitfel :cry:
Mycket tacksam för ideer!!

/Ändrade rubriken lite //Kalle
Användarvisningsbild
av CarMan
du har över 500 i HC (ska vara ca 250 utan katalysator)
vad sa de andra värdena?

en trasig luftmesemätare kan göra att det vräker in soppa, o då går den inte på tomgång
av magnus.
Kommer inte ihåg de andra värdena, har inte bes pappret i närheten.
Vet att dom var normala, även hc värdet blev riktigt (under 100) vid 2000 varv.
Men så fort han tog foten av gasen rusade Hc upp till 800-900 och vandrade sakta ner och stannade på 500-600.
Jag gissade på att det berodde på gasvajern som är skruvad i botten, men jag vet inte.
Användarvisningsbild
av CarMan
det är helt ointresant vad bilprovningen har för gränsvärden (100 & 400)

en motor länar ungefär 250 ppm Hc om den fungerar normalt, sen har man en katalysator som gör att hc kommer ner till 20 ppm

har vi en trasig kat, så kan vi ha 250 ppm utan att det är onormalt, men har vi 500 ppm HC så är nåt fel med motorn
av *pettson*
En snabb fråga.. när lådan var nere. Tog du bort svänghjulet då? Tänkte om du bytt packbox eller nåt?
av magnus.
Nej det tror jag inte, det var torrt o fint runt packboxen så den byttes inte , slängde dit nya kopplingen bara.
Då borde jag nog inte tagit bort svänghjul heller, minnet sviktar.
Användarvisningsbild
av Sparkz
HC brukar väl ligga ganska nära 0 på en frisk motor före kat. Men det höga värdet kan ju komma av att den får tjuvluft. Och det sätter felkoden på LMM också?

Vad händer om du kopplar förbi tomgångsventilen med en rörbit? Med fullt flöde där borde du få en hög tomgång som går att styra genom att klämma slangen. Då passerar all luft massemätaren iaf, så vi kan sortera bort andra problem. Då borde du kunna släppa tillbaka gaswiren också, så inte spjällägesgivaren ställer till med något. Styrenheten ser det lägsta värdet den har fått som stängt spjäll, och det är bara då den bryr sig om att reglera tomgången. Så släpp tillbaka wiren och koppla bort batteriet en stund så den får lära sig från början.
Om du står och klämmer slangen borde du kunna se att tomgångsventilen rör sig och försöker justera tomgången.
av magnus.
Ska prova det imorgon.
Bara så jag förstår rätt, ta bort slangarna från tomgångsmotorn, men låta kontakten sitta kvar, koppla ihop slangarna med en rörbit.
Skruva tillbaka gasvajern till normalläge, plugga igen den öppna vaccumnippeln och starta?

En andra fråga, en felkod lagras väl efter ett visst antal starter men oxå viss körsträcka?
Min 121 kod kommer tillbaka direkt efter 2-3 starter utan att ha kört bilen.
OM RYSSEN KOMMER

trump.jpg

Ok. Sög med felaktig annons, den är bort[…]

Generator Pv 444

Jag fick höra av en elektriker att man inte s[…]

Från en "kompis" :-D ✅ Du har a[…]