Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Onkel.Zeb
Det är en gul/vit sörja på oljestickan...Misstänker att det kan vara vatten som bladats med oljan?...
Dessutom läcker bilen kylarvätska...får fylla på ca: en gång i veckan fick tips tidigare här på Forumet att det förmodligen var locket...kollade upp det och det var sprucket...bytte men det läckte ändå..försvinner vattnet in i motorn och blandas med Oljan?...Sprucken topp då eller?....hoppas någon kan hjälpa mig....

Mvh
Henke
av nucce
Tja.. Jag har inte själv stött på detta problemet men läst om det tidigare. Är det så att du ofta kör korta streckor? Tex 10 min körtid till jobbet dagligen så hinner inte motorn komma upp i någon temperatur, vilket medför att kondens skapas i motorn och oljan kan få lite gul/vit sörja. Tydligen skall detta kunna lösas så enkelt som att man ser till att tar en liten omväg hem kalla dagar vilket då gör temperaturen kommer upp och detta vattnet skall dunsta.
Användarvisningsbild
av js1
Om det är kondens försvinner inget kylvattnet. Hur ser det ut på undersidan av oljepåfyllningslocket? Smetigt antagligen.
Det behöver ju inte vara toppen är sprucken, kan ju vara packningen också.
MartinS V60 D4 R-Design

Lurar på belägg fram vid detta bytet […]

Polestar 5

Nu går det bygga den. https://www.polestar.c[…]

Du måste nästan ha specialverktyget f&o[…]

Har flera modell V90 97-98 med automat. De har oli[…]