Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av k043
Vad kan det kosta ungefär om jag vill lacka om min bil? Jag gör inget jobb på den förutom att fixa den lilla rost som finns. Lackeraren får slipa och ta bort detaljer själv. Jag skulle vilja få den i svartmetallic, eller kanske lacka om den i rött som den färg den är i nu.
av volvo944gl
Skulle jag lacka om våran 940 och han skulle laga rost/bucklor osv. så skulle det kosta 14000:- och där det Mblå. Så runt 10000 kan du räkna med. Åk till din närmaste billakerare/värkstad och prata med dom och få ett mer exakt pris. :)
Användarvisningsbild
av leifer
volvo944gl, kostar det inte mer än 14,000 för allt arbete? Måste slipa bort gammal färg etc.

k043, kan vara knepigt att byta färg då du ju har rött på plåtar på "insidan" på många ställen i bilen.

Problemet med omlackering är väl också att det är mycket sämre än fabrikslackning.
av k043
Man får väl lacka om all plåt som är synlig, insteg, mellan dörrar, motorhuven, backlucka, tak, etc... inte täcker jag slita ur stolar mattor, tak inredning. Det kan väl bli bra iaf... då kanske man ska välja rött eftersom jag har rött idag
Användarvisningsbild
av leifer
Också, svart ger lyxkänsla men jobbigt att sköta, minsta repa är ett problem. En sliten svart lack blir liksom inte så lyxigt så att säga.

En klarlackad röd solid färg kan vara riktigt riktigt snyggt. Jag antar att man alltid klarlackar idag vid en omlackering?
av k043
Att hålla bilen snygg är inget problem för jag är rädd om mina ägodelar, tvättar, vaxar, städar 3-4 gånger i månaden. Kemtvättar klädseln var 3:e månad. Bilen är hela tiden super fräsch men lacken e gammal så snart e det dags att lacka om. Ska först blästra lite ytrost, ytters lite.

Funderar på att då jag lackar om ta bort alla lister helt, spackla över detta och låte bilen vara clean. Jag gillar inte en massa detaljer text etc. Jag har tex tagit bort volvo texten på bakluckan samt vilken modell det är.

Jag har lagt ner 12 timmar på att polera, tvätta, vaxa motor rummet, det ser helt nytt ut. och sen så underhåller jag det vid varje tvätt. Mellan dörrarna finns det inte en gnutta skit man ser bara röd lack, inga grov eller lätt smuts alls. Hade nu lacken vart fräshare eller ny hade den sett helt och hållet ny ut.

Min idé är att få den ny lackad då samt tona rutorna bak, sidor helt svarta, stötfångarna kanske bör lackas röda också... snacka om snyggt.
av dalldall
en bra lackerare gör ett mycket bättre jobb än fabriken, men då kostar det! många nya bilar har en lack som ser ut som ett apelsinskal! så hyfsad lack från 10000 o uppåt beroende på underarbete. men riktigt bra lack 20000 o uppåt!
Volvo car UX

Tycker det funkar bra och ser trevligt ut. Som van[…]

Det kan gå, kolla med dom själva, dok s[…]

Hej Kan någon rekommendera en verkstadshand[…]

Det var inga potthål och vad jag kunde se[…]