Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av emwtur
en "hyfsat" modern bilmotor bör inte kunna dra så mycket mer soppa så länge avgasregleringen fungerar.
alltså, så fort insprutningen pytsar ut för mycket soppa, skall lambda sonden skvallra om detta och insprutningen skall strypa soppan.
Steg 1 måste vara att kolla att "miljövarningslampan" funkar - lampan lyser när du slår på tändningen och verkar inte vara "bilhandlarkopplad" till oljetryckslampan.

Steg 2 vara att kolla att du inte har några läckor på avgasröret innan lambdan där det kan komma in luft som lurar lambdan.
Steg 3 måste vara att kolla om det av någon orsak är sämre förbränning,
* läckande EGR.
* dålig kompression
* överkuggad kamrem.
/emwtur
av calle945
grymt! tackar som fan för dessa svar än så länge=).

det om att det kan vara läckage på avgasröret innan lamban kan var mkt troligt då jag märkt att jag får trycka hela avgassystemet åt sidan ibland för att det ligger o vibrerar imot karrosen eller del av precis bakom hjulet där böjen upp till motorn är, ska nog börja med att kolla detta. är det inte det som är felet så får jag prova de andra tips jag fått och funkar det inte så vet jag fan va ja ska göra börjar lessna.
av elanen
Har du kollat felkoder. På min kärra 945-91 har den dragit massor med soppa. Men det beror på att när det blir kallt ute. Då dyker felkod 2-3-2 upp som ett brev på posten. Har kollat vad det betyder. Men nollar och kör ett tag utan problem.
Även fusk-Bilia nollade med konsekvens att felkoden dök upp igen. Bytte trasigt avgasrör senast i fredags. Kollade dosan i bilen och felkoden var där förstås. Får kolla om avgasröret gjort nån nytta. Annars är det väl samma fel som jag misstänker som på din.
Tempgivaren eller lambdasonden som ger felvärden till boxen nåstans.
av calle945
det där är precis samma fel som mej tycker jag de tlåter som!:
det började när det blev kallt, och som jag skrev så tog jag ju bort batter polen ett tag o nu efter detta har den gått som innan så just nu är jag hur nöjd som helst!:D

vad betyder koden 2-3-2 ?
Användarvisningsbild
av emwtur
calle945 skrev: vad betyder koden 2-3-2 ?
kolla informationstråden överst i forumet - eller näst överst!
/emwtur

edit:
klippt från
http://jagrullar.se/forum/viewtopic.php ... &sk=t&sd=a

2-3-2 = Lambdareglering (tänder miljölampan)
Villkor:
Det adaptiva systemet har kompenserarat för snabba förändringar av bränsle/luftblandningen. Styrenheten får information från lambdasonden om bränsle/luftblandningen är för fet eller för mager i tomgångsområdet. Det adaptiva systemet kompenserar detta genom att feta upp eller magra ut för att behålla λ=1, vilket är rätt bränsle/luftblandning. När adaptiva systemet har kompenserat näst intill maximalt vad det klarar av tolkas detta som onormalt och felkod 2-3-2 sätts.
Felorsak:
Motorn går för magert:
Luftläckage.
Lågt bränsletryck.
Felaktiga givarsignaler.
Motorn går för fett:
Högt bränsletryck.
Förorenad motorolja.
Läckande insprutare.
Läckande EVAP ventil.
Felaktiga givarsignaler.
Läckande avgassystem.