Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av BeerHunter1
Hej!

Har problem med avgasvärderna på min Volvo 740 GL -90...

Förra året fick jag underkänt på besiktningen pga. avgasvärderna som va på tok för hög.
Köpte en ny Lambdasond på Biltema, och vips så gick den igenom.

Den 28:e Augusti i år, va det dax för besiktning igen.
Samma visa... Avgasvärderna va på tok för hög. Köpte en ny lambdasond på Biltema, och gjorde en ombesiktning, men samma fel igen!!
Lamdasondlampan lyser, fast att jag har en splitter ny Lambdasond... Vad kan felet vara?
Jag får körförbud om den inte går igenom, nu den 28/10 :(

Den drar väldigt mycket soppa med, men det har kanske inte med Lambdasonden att göra...?
Min tank rymmer 60liter bensin. Jag får tanka när jag har kört 48-50mil.

Har ni några tips?

Tack på förhand!

MVH BeerHunter1
Kolla kontakterna och kablarna, ända jag kan sägar rakt upp och ner.
Nu har jag bytt ut lambdasonden från Biltema till en som jag köpte på skroten.
Lambdasondlampan lyste ändå, fast att jag bytte. Felkoden va 2-1-2 då med.
Drog ur säkring 1 och satte tillbaka, och nu lyser den inte längre, och felkoden visar 1-1-1 (alltså inget fel). Hoppas detta fungerar nudå...
av kudden
Att ha ny olja plus filter kan göra underverk.Testa också att fyll på 5-7 liter E-85 till en full tank.Kör en stund och ta ut säkringen som du har gjort.Det brukar jag göra.Fick ombesiktiga bilen för tre år sen,fyllde på E-85 och vips gick den igenom.Gör det varje år nu.Skall bes.den i november.peppar peppar.Men det grejar ju inte ev.fel :???:
Användarvisningsbild
av Sparkz
Min erfarenhet av billiga universal lambdasonder säger att du ska vara mer förvånad att den första höll ett helt år än att den andra gick sönder direkt...
Volvo car UX

Tycker det funkar bra och ser trevligt ut. Som van[…]

Det kan gå, kolla med dom själva, dok s[…]

Hej Kan någon rekommendera en verkstadshand[…]

Det var inga potthål och vad jag kunde se[…]