Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#333367
Tjo!

Har köpt på mig en -91 240, som är kalasfin.
Men den surar ner stiften totalt, och nu vägrar den att ens tända..
Den gick kalas efter att jag slängt på nya stift, men gradvis sämre och sämre..
När jag kom hem med den, och lät den stå över natten, så tände den och startade, men gick förbannat dåligt.
Sen la den av på tomgång, för att sedan vägra totalt att tända och starta.
Kollade stiften, sura som rönnbär!
Torkade av dom, gjorde rent och dit med dom igen.
Men nu vägrar den att starta, kan puffa till ibland.
Gnistan ser bra ut, och soppa får den tydligen, i obskyra mängder.
Alla tänddelar är nya, ska tilläggas.

Så, min fråga, vad kan vara felet om diagnosboxen säger 1-4-4?
Ingen laddström insprutningssystem, eller något sådant ska den tydligen betyda.
Men vad innebär det i praktiken?

Kan typ noll om insprutning. :oops:
Snabba svar uppskattas! :)
Användarvisningsbild
av Sparkz
#333468
Mät lambdasignalen. Dra tillbaka gummit från den enpoliga kontakten och mät där.
Med tändning på och motorn av ska den ligga på 0,5 V. Samma när du har startat motorn men innan sonden har fått upp värmen och börjar fungera.
Prova att koppla ur sonden, koppla bort batteriet en stund så styrenheten glömmer sina adaptioner. Startar den och går vettigt utan sond?

I så fall, låt den bli lite varm (2-3 min), och koppla in sonden igen samtidigt som du mäter signalen. Drar den ner mot 0V då och ligger där konstant så är det lambdasonden som är kass.

Fick du 144 i hål 2 eller 6?
P-Sensorer inre främre

Ska det vara vinklade eller raka ?

Vårda v90 2025

Nöjer man sig med de 15 år som nyare Vo[…]

Kullagret där rattaxeln går in i styrv&[…]

Hade bytt båda oken och luftat systemet. T.o[…]