...

Moderator: Moderatorer

Dubbdäcksförbud eller saltförbud?

1. Förbjud dubbdäck!
4
11%
2. Förbjud salt!
31
82%
3. Förbjud både dubbdäck och salt!
3
8%
leifer skrev:Teknikens världs konstiga vinterdäckstest där ett centraleuropeiskt dubbfritt (Continental ContiWinter Contact TS 830) blev "bäst i test" vad gäller väggrepp totalt sett.

http://www.teknikensvarld.se/documents/ ... /index.xml

pdf med hela testet:
http://www.teknikensvarld.se/files/0922 ... k-2009.pdf

Det där var ju ett märkliigt test, det är ett vinterdäckstest och sen skriver dom såhär: "det är inte lika vasst på snö och is som de bästa",
Det är bäst på vått, torrt och vattenplaning. Och blir Testvinnare för vinterdäck?
Användarvisningsbild
av leifer
Amarace skrev:
Det där var ju ett märkliigt test, det är ett vinterdäckstest och sen skriver dom såhär: "det är inte lika vasst på snö och is som de bästa",
Det är bäst på vått, torrt och vattenplaning. Och blir Testvinnare för vinterdäck?
Jag (och några andra) har haft en diskussion på teknikens världs forum om detta men dom tycker man är dum om man ifrågasätter deras test. Dom hade samma testvinnare förra året f.ö. Andra biltidningar har helt andra resultat.
leifer skrev:
Amarace skrev:
Jag (och några andra) har haft en diskussion på teknikens världs forum om detta men dom tycker man är dum om man ifrågasätter deras test. Dom hade samma testvinnare förra året f.ö. Andra biltidningar har helt andra resultat.
Vill du redovisa resultatet på dessa tester, vilket däck är egentligen en testvinnare!?
Jag har iaf beställt 4st Gislaved Nord Frost 5 och hoppas att dessa ska klara av jobbet bra, men man är ju ändå nyfiken på hur det står sig mot andra märken.
Användarvisningsbild
av opA
leifer skrev:Glöm inte att köra in nya dubbdäcken försiktigt på barmark minst 20 mil, så att dubbarna vulkar fast i gummit.
Samt vid plus-grader.. gör man det vid minusgrader är däcken för hårda och dubbarna riskerar att ploppa ur =)
Nu kanske vi faller bort från trådens ämne en aning, men för att fortsätta diskussionen kring Gislaved NF5 så undrar jag om någon vet historien kring de nya dubben, har sökt men inte hittat nåt vettigt, inte ens på deras hemsida. Men det är kanske bara handhavandefel... :roll:
Fick hem däcken igår och blev nämligen lite förvånad över de rektangulära dubbarna som nu satt i dessa däck.
Himler, enl vad jag har hört av en annan bilägare så hade han stora problem med att dubben lossnade på Nordfrost, när dom satt på drivhjulen i alla fall. Det kan vara ett skäl att man gjort om dom.

Sen har nya generationen av X-ice North som en annan infästning av dubben så att dom ska sitta bättre.

Ett skäl till att dubben sitter dåligt är dock att folk inte förstår vikten av att köra in däcken på rätt sätt.

Tyvärr (?) innehåller Round Up inte g[…]

Hej Jag kan inte tänka mig att det har n&ari[…]

Plockat av och smörjt dragkroken och så[…]

Byta fjädersäte på en V70 -06

Så länge dem sitter 180 grader frå[…]