Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av calle945
Hej har en ltt 96:a.
bilen har dragit runt 1,2 liter milen vid blandad körning och legat runt litern vid längre körnignar exempelvis motorväg o landsväg som vanligt:P

men nu har förbrukningen börjat bli alldeles för hög tycker jag då det ligger mellan 1,3 - 1,5 blandad körning.
Monterade ett öppet sportluftfilter men var inte nöjd med det då den drog alldeles för mkt soppa med detta på så jag skruva tillbaka orginalburken och bytte då till nytt luftfilter...
och det är då efter detta som jag inte kommer överens med förbrukningen.

Ngn som nån ide om vad som kan ha hänt eller ngt ja kan prova att göra?
av calle945
jo jag har funderat på detta med och har bytt och smort kolvarna i oket idag du kan se i min andra tråd,, men tycker itne att dom legat på innan heller så jag har ingen aing om vad jag skall göra inge kul när bilen drar så pass kmt o itne går därefter
Användarvisningsbild
av emwtur
Enklaste sättet att kolla att bromsarna inte ligger på är att kolla tempen på skivorna
- kör en bit och när du skall stanna så motorbromsa/rulla till stopp.
- hoppa ut och känn att alla skivor är kalla - bromsarna kan omöjligtvis ligga på utan att värma skivorna
/emwtur
av calle945
ok får vä ltesta detta men är 99% säker på att det inte är de som är felet,.

ingen annan som har ngn ide om vad jag kan göra eller prova felsöka eller ngt liknande?=
Användarvisningsbild
av erikn
Bränslestyrsystemet kan ha fått hicka. Nollställ det genom att dra ur säkring 1.
av calle945
testat detta elller jag hängde av minus polen i ungefär en timme och då skulle det va nollställt fick jag höra...

har tankat och provåker nu efter detta får se om det blev någe skillnad tror inte det om jag ska tro soppamätaren...
fan va drygt det är när den börjar dra massa soppa heltplöstligt:(
av FXWG
Kanske bränsle trycks regulatorn,ibland tenderar dom att läcka..eller snarare att inte öppna som de ska????
av FXWG
Du kan ta loss retur-slangen till tanken sätta på en slangstump och stoppa stumpen i ett kärl. starta bilen, och se om regulatorn fungerar.. På tomgång skall det mesta av bränslet gå i retur, och på fullvarv mycket lite.... Om det inte kommer något ur slang stumpen på låg varv är den kanske ur funktion. Den styrs ju av undertrycket i insugningsröret. Hoppas du får pärlan att fungera :wink:

Det var inga potthål och vad jag kunde se[…]

Volvo car UX

Det är framtida önskemål. Jag skul[…]

emblemwraps -crome delete

Ja, dubbeltejp. Köpte nog från annat[…]

Det räcker med att titta på inlägg[…]