Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej på er där ute

Har lite problem, plockade drivlinan (vx-låda till bakaxel) från en tidigare 745:a dvs. innan 1990 och monterade det på min 745:a 90:a problemet är att hastighetsmätaren inte visar rätt och det var något som jag inte tänkte på.

Min var en automat-vx tidigare och nu stämmer inte detta riktigt, med andra ord hastighetsmätaren visar c:a 70 km/h för lite vad gör jag nu?
Jag vill inte sätta tillbaka den gamla bakaxel för då kommer motorn att varva 3000 varv vid 90 km/h

Orginal bakaxel skulle ha 4:10 i utväxl. och den som sitter på nu har 3:54 om jag inte her fel.

Kan man byta ut hastighetsmätaren så att den stämmer med bakaxel eller måste byta bakaxel till en som har samma tandhjul till hast.givaren som original axeln har?

Hur löser jag detta?

Kollade lite på forumet men kunde inte få fram någon egentlig lösning mer än att byta bakaxel är detta enda vägen att gå?

HJÄLP!!

Janne
Senast redigerad av 1 sm6vae, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av emwtur
alltså:
Givaren till hastighetsmätaren sitter på UTGÅENDE axel ( eller motsvarande) från bakaxeln,
oavsett vilken utväxling det är i bakaxeln så kommer mätaren att visa samma ....
Givaren består av en liten spole som reagerar på en krans som roterar förbi, kransen har ett antal hål som registreras av givaren !

problemet är att volvo har tre olika kransar med olika antal hål. 12,48 och 96 !
i ditt fall - kolla upp hur många hål din krans har och skaffa ett instrument från motsvarande bil !
( det borde bli enklast)
/emwtur
Användarvisningsbild
av sm6vae
Okej

Ska kolla upp det

Vid eftertanke så kom delarna ifrån en bil före -88B (Kan vara en -87:a) vilket kanske inte gynnar mig, för då kan det var så att jag måste ha ett instrument från dom årsmodellerna och dom har väl tre stift bak på mätaren och jag har fyra stift på min mätare.

Men jag ska kolla vidare på detta

Är det fler som har förslag så skriv gärna

Janne
Användarvisningsbild
av emwtur
JA !
ABS har med bakaxeln att göra - Om du har ABS så använder den hastighetsmätarens givare för att kolla om bakhjulen rör sig !
Alltså räcker det inte med att byta instrument !
- du verkar ju ha en ny axel på gång - stanna på det spåret !

/emwtur
Användarvisningsbild
av sm6vae
Nä, jag hade inte tänkt att försöka med att byta instrument för det hade inte funkat, jag har fyra stits anslutning på min mätare och dom tidigare har tre stift, om nu hastigheten felar med 70km/h så är nog sannolikheten att det skiljer en hel del på den pulsgiverskivan som sitter på nu i bakaxeln och den som satt på original,

Så jag får återkomma när jag har kollat detta

Janne

Tillägg:
Har inte hunnit kolla den andra bilens bakaxel dvs 940 -92:a, fick reda på utav ägaren att det är ABS på den och min tanke var då, kan det vara troligt att den har samma pulsgivarhjul som på min originalaxel?
Användarvisningsbild
av sm6vae
sm6vae skrev:Nä, jag hade inte tänkt att försöka med att byta instrument för det hade inte funkat, jag har fyra stits anslutning på min mätare och dom tidigare har tre stift, om nu hastigheten felar med 70km/h så är nog sannolikheten att det skiljer en hel del på den pulsgiverskivan som sitter på nu i bakaxeln och den som satt på original,

Så jag får återkomma när jag har kollat detta

Janne

Tillägg:
Har inte hunnit kolla den andra bilens bakaxel dvs 940 -92:a, fick reda på utav ägaren att det är ABS på den och min tanke var då, kan det vara troligt att den har samma pulsgivarhjul som på min originalaxel?
Nu av avslutar jag detta inlägg (tror jag) med att ovanstående bakaxel som jag fick tag på var helt identisk med min original bortsett från utväxlingen (3:54 istället för 4:10) bara att bulta på och köra

Janne
sm6vae skrev:O
Ska kolla upp det
Hej när du bytte till den äldre axeln tändes inte din abs lampa då? du kunde ju inte ha samma kontakt på den till givaren. mvh tomas
Vid eftertanke så kom delarna ifrån en bil före -88B (Kan vara en -87:a) vilket kanske inte gynnar mig, för då kan det var så att jag måste ha ett instrument från dom årsmodellerna och dom har väl tre stift bak på mätaren och jag har fyra stift på min mätare.

Men jag ska kolla vidare på detta

Är det fler som har förslag så skriv gärna

Janne
Hej när du bytte till den äldre axeln tändes inte din abs lampa då? du kunde ju inte ha samma kontakt på den till givaren. mvh tomas
emblemwraps -crome delete

Tack för input, så det är en "[…]

Ladd problem Volvo 760

Kolla över generatorns och batteriets jordpun[…]

Volvo car UX

Själv kan jag inte se att något blivi[…]

Hej, jag har en xc60 T8 2023 . Mitt problem ä[…]