...

Moderator: Moderatorer

Dubbdäcksförbud eller saltförbud?

1. Förbjud dubbdäck!
4
11%
2. Förbjud salt!
31
82%
3. Förbjud både dubbdäck och salt!
3
8%
Användarvisningsbild
av leifer
Severin skrev: Och det vet du för att.........
Dels för att jag läst att lastbilar och bussar i Stockholmsregionen har sommardäck. Samma gäller Göteborg och Malmö.

Dels för att jag själv kört linjebuss i halka (10 ton Scania). Däcken blev som en ishockeypuck, hal och hård. Mycket dåligt fäste i halkan. Dessutom var det ofta rätt dåligt mönster. Det är såna fordon som blokerar stora europavägar när halkan slår till. Givet borde det vara krav på ABS-bromsar också på tunga fordon.
Severin skrev: Av dom åkerier jag känner till och det åkeri jag kör för så byter dom till vinterdäck innan vintern slår till, du tror väl ändå inte att det är dubbdäck jag pratar om
Jag menar odubbade friktionsdäck som är klassade för körning på is och snö enl nordiska förhållanden. Dom har en gummiblandning som inte blir hård i kyla, liksom s.k. sajpningar som ger extra grepp.
På vägen till mitt kneg finns det en ganska lång uppförsbacke (Hällabacken, strax norr om Lindesberg). 90 sträcka. Där fastnar/slirar flera tradare var & varannan dag när det är vinterföre. Inte sällan orsakar de trafikolyckor i den backen med (släp som viker ut sig i mötande körfält, t.ex.). Orsaker:
*Felaktiga däck: slitna, ej anpassade till vinterväglag, sommar/friktiondäck.
*Tradare från kontinentaleuropa har ofta dåliga däck, saknar kunskap om körning i vinterväglag (tror jag).
*Överlastade ekipage?
*Gamla slitna tradare (ej tillräckligt motorstarka vid längre uppförslut?)

Min erfarenhet av just den vägsträckan är att det är lika mkt svenska som utländska tradare som barkar käpprätt. Jag har dock aldrig sett Posten eller Kopparbergs Bryggeri-tradare som orskat stopp där.

Dock så använder Länstrafiken i Örebro ordentliga/fräscha däck så de kör säkert ur den synpunkten, tack och lov!

Om jag kommer ihåg så ska jag ta foton på backen så ni kan se vad jag pratar om; både nu när den är snöfri och senare när det är snö. Ska även samla på mig lite länkar från http://www.na.se då det som sagt rapporteras ganska ofta om stillastående trafik just där samt om tradarrelaterade olyckor. Påminn mig annars!

Ja just, enligt tidningen http://www.na.se som rapporterar om dessa olyckor så är orsaken nästan uteslutande däcken..(ibland kan sikten vid kraftigt snöfall ställa till det oxå)
Förbjud saltet, använd bra däck och vettig hastighet istället! Saltet påverkar vårt grundvatten!

Luleå Lokaltrafik har dubbdäck fram på sina bussar vintertid... :)
matzen10 skrev:På vägen till mitt kneg finns det en ganska lång uppförsbacke (Hällabacken, strax norr om Lindesberg). 90 sträcka.)
Jo den backen känner jag till, åker den varannan vecka så jag vet att den är maffig.

Mitt åkeri kör iaf på vinterdäck, vi använder Michelin XDN2 GRIP på driven.

Satt och googlade lite på vinterdäck och fick upp denna:http://www.michelintransport.com/ple/fr ... onproduits

Min chef :lol:
Senast redigerad av 1 Severin, redigerad totalt 0 gånger.
Jaha då va man tydligen den första som röstat.
Severin. Lite ironin nu men e det den absolut längst ner eller näst sista bilden Sida 4 uppe till vänster eller nere till höger.

:lol: :lol: Inget illa om någon utan bara kände för att vara lite småfräck :lol: :lol:

För den jag vet att du syftar på ser ut att vara en trevlig person.
Haha tänkte inte på det.....men det kan vara den längst ner oxå :lol: dom ser ganska lika ut :lol:
cybermunk skrev: För den jag vet att du syftar på ser ut att vara en trevlig person.
Jag är väl inte ett direkt fan av honom och ska jag vara ärlig så gillar jag inte han men då är det väl tur att man jobbar på en filial 33 mil ifrån åkeriet så man slipper cheferna :-)-)
Severin hahahaha Den gubben i hörnet nere till höger e i alla fall GO :D
opA skrev:
leifer skrev:Saltet förstör lack, elektronik och får bilar att rosta. Man kan gissa att alla som vill ha sina bilar länge är emot saltet.
Är medveten om att saltet skapar rost i slutändan o.s.v... men är det bättre att halka av vägen och bilen blir skrot istället ? ;)
RoadRunner1 skrev:Samtidigt kan jag förstå att det räddar liv vid dåligt väglag när t ex Nisse racer blåser fram på motorvägen mitt i vinterkylan med värsta sommar lågprofildäcken fortfarande på trots isig vägbana och underkylt.Men ska då vi andra behöva rädda denna Nisse racer varje vinter !? , nääääää.
Eh.. silket bra argument.

Tror du att alla som är för salt på vägar kör i 190 ?
Spelar väl ingen roll om du kör i 50 på 110 vägar.. du kan likaväl få sladd för det.. självklart ökar väl chansen för sladd ju snabbare du kör.
Öööhhh jag skrev (Nisse Racer under vintervägsförhållanden i samband med lågprofildäck anpassade för sommarväg).Får man köra i 50 km/h på en normal motorväg eftersom man även kan få sladd i duggregn vid denna fart beroende på däck och däckens skick !?.Enligt lagen så är både det första och sista olagligt angående ämnet.Kanske därför man inte får bogsera på en motorväg pga denna låga fart som kan skapa olyckor med andra bilister.Själv ringde jag Polisens 114 14 för informationen.För du har väl körkort !?. :D

Vet ej men kan du inte ställa max belysning m[…]

Laddbox

Hej, jag har just köpt en v60 t6 recharge. Ja[…]

trådlös laddning

Om någon i framtiden vill veta vad kag gjord[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

Jag hade problem med lambdasond i ett halvå[…]