- sön 18 okt 2009, 14:45
Dels för att jag själv kört linjebuss i halka (10 ton Scania). Däcken blev som en ishockeypuck, hal och hård. Mycket dåligt fäste i halkan. Dessutom var det ofta rätt dåligt mönster. Det är såna fordon som blokerar stora europavägar när halkan slår till. Givet borde det vara krav på ABS-bromsar också på tunga fordon.
Severin skrev: Och det vet du för att.........Dels för att jag läst att lastbilar och bussar i Stockholmsregionen har sommardäck. Samma gäller Göteborg och Malmö.
Dels för att jag själv kört linjebuss i halka (10 ton Scania). Däcken blev som en ishockeypuck, hal och hård. Mycket dåligt fäste i halkan. Dessutom var det ofta rätt dåligt mönster. Det är såna fordon som blokerar stora europavägar när halkan slår till. Givet borde det vara krav på ABS-bromsar också på tunga fordon.
Severin skrev: Av dom åkerier jag känner till och det åkeri jag kör för så byter dom till vinterdäck innan vintern slår till, du tror väl ändå inte att det är dubbdäck jag pratar omJag menar odubbade friktionsdäck som är klassade för körning på is och snö enl nordiska förhållanden. Dom har en gummiblandning som inte blir hård i kyla, liksom s.k. sajpningar som ger extra grepp.