Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Addekarlsson
Har kollat nu i VADIS, men itne hittat nån backventil. Så jag vet inte om dom existerar eller inte.
Men att ta bort fördelarlocket är inte så svårt som det verkar.
En 8 mm eller 10 mm (minns inte vilken) nyckel är allt som behövs.
Sitter med 2 eller 3 skruvar, troligen 3. Känn runt locket, så känner du skruvarna. Dom lossnar inte från locket, sitter med "låsbricka" i locket.
Sen är det bara lirka lös locket och dra rotorn rakt mot torpeden. :D
Men ett tips, försök minnas hur rotorn pekar, för enklare montering sen när du är klar. :D
Annars ser man ganska bra om man har en liten spegel att titta med.

Mvh/ Adde
av AngkorThom
Aj.. lämnade in bilen till bilmecken och nu är man 1700kr fattigare men felet kvarstår. Vad som bytes denna gång var bensinfilter, fördelarlock, rotor och ny radioantenn. Mecken sa att den startade hyfsat fint efter han var klar men när jag skulle hämta den var den tvärdöd. Han försökte åxå starta den men det gick ju inte. Jag vill inte kasta skit på mecken, utan ser snarare att vi betat av ytterliga några ev felorsaker. Han sa att nästa grej är att koppla in en dator för att avläsa felkoder. Detta får jag göra hos volvo, bilea. Förmodligen får motorn dåligt med soppa, så det kan vara bensin pumpen alt pumpen i tanken som har lagt av. Det märkliga är att den startar ju ändå ibland, kan den göra fast en pump är trasig?
Nu står bilen kvar på verkstan, parkerad i en lutning där fronten ligger högre än bakdelen, så det blir nu ingen självrinning till motorn från tanken alls. Tänkt prova imorrn innan jag bogserar hem den att ställa den så baken/tanken står högre än fronten/motorn för att se om det går bättre. Förhoppninsvis kommer det soppa fram till rovan och den går igång. Nu har man ju lagt ner 2000kr + och mer lär det bli :( Jag som trodde jag köpte en driftsäker bil som inte skulle kosta mig en massa pengar :lol: Nåja, på'n igen som sagt. Har ni några tips ang bensinpump osv så är det toppen. Jag kan tillägga att den ej blir sur när försöker starta den, det luktar ingen soppa alls. Mvh Peter
av Addekarlsson
Du har då en otur utan dess like med bilen.
Trist när det blir så där, jag vet.
Och jo, du har fått tag på en driftsäker bil. :D Men även en driftsäker bil behöver service, och har inte tidigare ägare skött service som amn ska så får man en massa strul i början. Men när du åtgärdat såna där småproblem, som det trots allt är, så har du en bil som kommer gå länge. :D Jag åkte på att renovera bromsar för 5500 kr på min i somras. ABS-en låste hjulen, så dåliga skivor/belägg/bromsvätska var det. :???:

Men åter till din bil nu... Soppapumpen som sitter under bilen ska du höra när du vrider på tändningen. Men jag har svårt att tänka mig att det skulle vara en soppapump, för den går ju bra när den startat.
Då tror jag mer på en liten slangstump som sitter på tankarmaturen. Går den sönder, så tappar du trycket i soppasystemet, vilket gör att förpumpen måste trycka fram soppa hela vägen, vilket kan vara jobbigt ibland.
Men det är ju tyvärr inget man bara kollar på 5 minuter. Du måste ta bort tankarmaturen via bagaget, och den brukar kunna sitta ordentligt.

Annars vet inte jag vad det är för fel på din bil.
Får jag nån snilleblixt om vad det kan vara så återkommer jag direkt. :D
Får du några fler idéer så tveka inte att lägga upp dom här. En idé leder lätt till en annan. :D

Lycka till iaf! :D

Mvh/ Adde
Användarvisningsbild
av Sparkz
Pumpen brukar gå när den väl är igång, skulle kunna vara det. Lyssna efter pumpen när du sätter på tändningen. Den ska surra en sekund eller så.

Du behöver inte nån dator för att läsa felkoder på bilar från 89 till 95. Det sitter en liten svart dosa vid vänster huvgångjärn, tar du av locket hittar du sex hål, en knapp och en röd lysdiod. Hål nr. 2 är bränslesystemet och nr. 6 är tändningen. Sätt kabeln i ett hål och tryck på knappen en gång, och räkna blinkningar. Felkoderna består av tre siffror, så här:

**___*___**** = kod 214

* = blinkning
___ = 3 sek. paus

Tryck igen så kommer nästa felkod, finns det bara en kommer den igen.

Förklaring på felkoder hittar du här:
http://www.troublecodes.net/Volvo/
Eller skriv vad du får för kod här i tråden.
av AngkorThom
åja.. efter mkt strul och turer fram och tebax så är det nu kirrat!!
Åkte först och bokade tid hos bilia. Sen hämtade jag bilen hos meken, tog en timme att få igång den. Åkte sedan hem för att hämta tanten så hon kende ta opeln och hämta mig hos bilia. När jag är hemma, vågar ej stänga av bilen så börjar den gå dåligt, hackar och stannar tillslut. Får igång den och pyser direkt till bilia, törs inte vänta på tanten som är ute med jyckarna. På vägen får jag två stopp men lyckas få igång tills jag är ca 1km från bilia då den tvärdör vid ett rödlyse vid en korsning. Skit!
Ringer grannen som jag vet är ute i krokarna, han är duktig och kan det mesta inkl bärgningsteknik. Får inte tag på honom så jag sticker till en statoilmack som ligger 50m bort där jag får ett telnr till en lokal bärgare. Ringer honom men han kan ej komma förrän om ca en timme, ok jag väntar. Fortsätter söka grannen och får tillslut tag på honom.
-Avboka bärgarna, jag är där om 5 min. Toppen! Sagt och gjort! HAn dyker strax upp, vi riggar upp bogseringslinan och startar vid rött ljus, han ser ej att det är rött då han står framför lyset utan kör då det är tomt i korsningen.. Fan detta blir intressant , mitt i rusningstrafiken. HAn svänger vänster upp mot backen och jag märker att jag ej kan svänga, har glömt sätta nyckeln i tändnigslåset.. klantarsel!! Skäms som en hund :oops: grannen märker vad som är på väg att hända så 3 meter från en stolpe får jag stopp släppandes i sidled.. :lol: Nåja, i med nyckeln och sista biten till grannens bilmek går felfritt. Jag åker inte till bilia, utan grannen tipsar mig om en bättre, billigare bilmek som t.o.m låg närmare än bilia. Lämnar in bilen, och dan efter ringer han och säger att bilen är fixad, det var hallgivaren som var trasig. Det kostar mig 737kr. skitbilligt! Det är väl bara hälften av vad bilia tar bara för felsökningen! Nu funkar den prima! God Jul på er alla och tack för alla tips! mvh Peter
av Arne Koren
Bara en fråga från en som kanske har samma problem.
Var sitter " hallgivaren" och vad är det för ngn pryl.

GOD JUL!!!
av AngkorThom
Arne Koren skrev:Bara en fråga från en som kanske har samma problem.
Var sitter " hallgivaren" och vad är det för ngn pryl.

GOD JUL!!!
Ja, vad är det för ngt? Någon som kan hjälp Arne?
Vill själv gärna veta vad det är för sak som ställt till med så mycket problem för mig.

H/Peter
Användarvisningsbild
av Sparkz
Det finns två typer av tändlägesgivare på 700/900, induktiv givare som sitter ovanför svänghjulet och hallgivare som sitter i fördelaren. Finns det ett trepoligt kontaktstycke på undersidan av fördelaren är det hallgivare i den.

Ett hallelement är en komponent som ger en liten ström ut när den påverkas av ett magnetfält. Hallgivaren består av ett sånt, en transistor som förstärker signalen och en magnet. På axeln i fördelaren sitter en skärmkåpa med fyra urtag, ett för varje cylinder, den går ner i ett spår mellan magneten och hallelementet och skärmar av magnetfältet utom när ett urtag står mitt för hallgivaren.

En puls ut varje gång en cylinder ska tända alltså. Det går bra att mäta signalen, dra tillbaka gummit på kontaktstycket och mät på stiftet i mitten och vrid runt motorn för hand med tändningen på. (Lägg i fyran och knuffa bilen är lättast) Signalen ska slå över nästan hela batterispänningen, c:a 2 till 10 V.
Stannar motorn bara ibland kan det vara lite knepigt, man får passa på att mäta när den inte startar.

Bytet är lite knepigt med, den sitter nitad i fördelaren. Låt en verkstad göra det om du är osäker.

Utifrån hur slitaget ser ut på givaren[…]

Elpriset

Och bättre kanske det blir, om spanien kö[…]

App i sensus V90 CC ‘17 T5.

Takk. Abm er i orden. Nedlasting av apper som ikke[…]

XC70 -14 Stolvärme reglering?

För att byta värmeslinga får man &[…]