Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av calle945
hej.

under då om det är ngn som har erfarenhet av eller vet ifall bromsbeläggen kan slitas mkt ojämt yttr/inre då...
alltså om de inre beläggen kan v slut fast dem yttre är okej?
av FXWG
Ja bromsarna har ju en tendens att rosta en del,så styrpinnar och glidytor fastnar.. Smörj upp bromsarna med olja och fett avsett för bromsar, tryck tillbaka kolvarna och byt belägg. Använd INTE !!! 556 o dylikt då packningar och dammskydd inte tål den typen av smörjmedel. Se till att ta bort så mycket rost och damm du kan. Är skivor och ok tokslut kan de med fördel köpas nya på Biltema,men ett tips köp beläggen på volvo; dom är mycket bättre! :D
Senast redigerad av 1 FXWG, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Om bromsskölden är bortrostad brukar det inre belägget slitas mer. Grus som stänker upp på skivan antagligen.
Kolla glidpinnarna också, sitter de fast bromsar du bara med det inre.
Användarvisningsbild
av emwtur
kan ?
jo det är klart att dom kan - men det är oftast en indikation på att något i bromsarna behöver dina omsorger :)

Frågor att ställa sig;
går kolvarna lätt i oken ?
går beläggen lätt i oken ?
går glidpinnarna lätt (flytande ok ) ?
ser skivorna bra ut på båda sidorna ?

det finns säkert några fler orsaker !
men generellt så borde antagligen inre belägget slitas LITE mer - det blir antagligen någon grad varmare - men jag skulle inte säga att man borde märka det !

/emwtur
av calle945
ok tackasam för svar slumläst litegann nu ska kolla igenomen ordentligt sedan kommer förmodligen att meka med det i helgen o kolla men vad jag förstår av era svar så kan det mkt väl vara slut på det inre...

smörja med bromsolja var det ngn som skrev: menar du då att jag smörjer kolvarna med det?
Användarvisningsbild
av emwtur
finns en ok beskrivning:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 42&t=28963
står det mesta
läs till slutet - om att INTE använda 5-56 eller mineralolja !!!!

hmm - någon borde redigera första inlägget så att korrigeringarna kommer in !
/emwtur
av Vovlo_Henrik
Inte vanlig bromsolja! Denna drar åt sig vatten och kolvarna kommer rosta mer än de gjort innan, använd en silikonbaserad bromsolja eller silikonfett dessa drar inte åt sig vatten och skadar inte packningarna :-)-)
av FXWG
Tack ska du ha du EMWTUR,verkligen. Jag verkar uttrycka mig väldigt luddigt över huvud taget. Folk verkar inte fatta vad jag menar,eller ha svårt med läsförståelsen, så jag håller mig passiv i fortsättningen. Mors!
Användarvisningsbild
av emwtur
FXWG skrev:Tack ska du ha du EMWTUR,verkligen. Jag verkar uttrycka mig väldigt luddigt över huvud taget. Folk verkar inte fatta vad jag menar,eller ha svårt med läsförståelsen, så jag håller mig passiv i fortsättningen. Mors!
Jag var inte alls ute efter dig !!!

Jag tyckte att det var synd att ett inlägg i "tips och tricks" innehöll fel i första inlägget
- som sedan korrigerades i följande inlägg.
om man tittar upp något i "tips och tricks" - läser man alla kommentarer ????

var aktiv !

Jag menade inte alls dina inlägg i denna diskussion ! :-)

/emwtur
av calle945
tacksam för svaren, har bytt klossar och smort upp okej idag..

vänstra inre klossen var totalslut,.. därför att "glidpinnen" eller va de heter rostat fast men har nu skrapat rent o smort upp så är som ny:)

Det var inga potthål och vad jag kunde se[…]

Volvo car UX

Det är framtida önskemål. Jag skul[…]

emblemwraps -crome delete

Ja, dubbeltejp. Köpte nog från annat[…]

Det räcker med att titta på inlägg[…]