- tis 13 okt 2009, 08:59
Min bil 745-88 har den senaste månaden inte velat starta varje gång jag velat iväg, sen startar den klockrent varje gång men dem sista 2 veckorna har den varit omöjlig. Förra veckan tex starta direkt på mogonen skjutsar döttrarna till skolan 2 km stänger av bilen lämnar döttrarna på skolan och kommer ut men den vill inte starta, använder startgas kommer igång efter lite tuffande, åker till jobbet. 8 timmar senare startar den lite tveksamt men går igång. lika dan efter startar direkt på morgonen, till skolan startar ej använder startgas startar igen. Får jag igång den går den hur bra som helst låter inget konstigt eller så vad jag tycker. Igår bytte jag luftmassamätaren (tror den hette så) men den ville inte starta. Bil f-n startar av ngn anledning när den är kall men inte igår som sagt var. Luftmassa mätaren som jag hade i bilen fanns det ingen triangel mitt i röret om ni förstår vad jag menar, antar att det gått sönder bytte till en med en triangel i mitten, rätt???.
Vad gör jag???
En kompis är inne på att det kan vara insprutningen trasig back ventil, kondensator har jag hört. Man kan även se vad det är för fel om man hittar ngn svart låda som man kan öppna och kolla i Haynes gör det själv bok om Volvo, men var hittar jag den lådan isåfall???
Jag har även stött på en till sak under den här tiden, när jag startar bilen så känns det som den inte vill starta riktigt på en gång utan när man håller på så liksom dör den och när jag vrider tillbaka nyckeln så kan den komma igång direkt, men det här fenomenet har kanske skett 4 gånger under en månad.
Mvh//Kenth
Vad gör jag???
En kompis är inne på att det kan vara insprutningen trasig back ventil, kondensator har jag hört. Man kan även se vad det är för fel om man hittar ngn svart låda som man kan öppna och kolla i Haynes gör det själv bok om Volvo, men var hittar jag den lådan isåfall???
Jag har även stött på en till sak under den här tiden, när jag startar bilen så känns det som den inte vill starta riktigt på en gång utan när man håller på så liksom dör den och när jag vrider tillbaka nyckeln så kan den komma igång direkt, men det här fenomenet har kanske skett 4 gånger under en månad.
Mvh//Kenth
- By wallentin