NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av ThomasT
Efter mycket letande och trixande så har min sänksats äntligen dykt upp!

Jag kollade med alla tillverkarna i europa om de hade en sats som sänker mer bak än fram så man slipper det framåtlutande stilen på bilen. Dock utan resultat, den enda jag hittade var amerikanska Evolve men deras sats är på tok för dyr(nästan 5000kr) för bara vanliga fjädrar.

Av en händelse så hittade jag helt plötsligt en Eibach sats som ska sänka 30mm fram och 43mm bak, skumt tänkte jag och kollade lite noggrannare. Tydligen är det så att Eibach tillverkar produkter i USA som inte finns i europa, även till europeiska bilar.

Ringde OCL som är svensk leverantör, de var inte direkt sugna på att ta hem den samt att de skulle ha 2000kr bara i frakt... så det skulle troligen bli dyrare än Evolve.

Då mailade jag Eibach i tyskland som meddelade att de inte hade några, men tipsade om att engelska importören kankse kunde fixa... så... mailade england och visst kunde de fixa. De skulle ta hem dem med nästa laddning från USA. Dessutom till ett helt ok pris, 2500kr inkl VAT och frakt!

Det som nu är lite intressant är och se hur sänkningen fram blir då satsen är framtagen för C30T5 och jag kör 1.8F. Det borde skilja 30-40kg på motorn, så för hoppningsvis ska det inte påverka för mycket... vi får se på tisdag... ??:-/

Det andra som blir intressant att se, är hur mycket camber man får bak. Blir det för mycket så får jag beställa en camberjustersats med en ny länkarm. Dessa finns inte till Volvo men väl Ford och Mazda och passar fint.

Bild
Bild
Senast redigerad av 1 ThomasT, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av ThomasT
Det justerbara camber kitet ser ut så här:

Bild
av ajjax
tjena.

Ser väldigt bra ut det där. Har du möjligtvis e-mail adressen till företaget i england som tog hem sakerna till dig?
Sätter du dit sänkningssattsen själv eller lämnar du in bilen?
Lägg gärna upp nån bild hur det blev sen.

MVH
Användarvisningsbild
av ThomasT
ajjax skrev:tjena.

Ser väldigt bra ut det där. Har du möjligtvis e-mail adressen till företaget i england som tog hem sakerna till dig?
Sätter du dit sänkningssattsen själv eller lämnar du in bilen?
Lägg gärna upp nån bild hur det blev sen.

MVH
Det var Eibach i england som tog hem den. Maila [email protected] så borde det fixa sig men det tar lite tid då det sker per båt ifrån USA.

Jag kommer lämna in bilen till en verkstad på tisdag, för byte. Och ja, jag kommer både mäta och fotografera skillnaderna(om det nu bli någon skillnad fram... ?:-/ ).

.
Användarvisningsbild
av ThomasT
JE Jr skrev:Ibland har bilarna för amerikanska marknaden annan höjd än de europeiska. Vet inte om det även gäller för C30, men jag hoppas inte det så att du har blivit blåst på sänkningen.
Jag TROR att det är samma höjd på bilarna i USA, man ser i alla fall ingen visuell skillnad på dem.

.
Användarvisningsbild
av ThomasT
Är detta årets bästa prispåslag tro... !??!?

Camberlänkarmarna som Eibach i england vill ha 161Euro för inkl frakt och VAT vill, OCL Brorsson ha 4756kr för!!!! :-O)

.
Användarvisningsbild
av ThomasT
Då var det bytt och tyvärr vart det inte som jag hoppats. Bak vart det kanon men fram fick jag bara 1-2mm sänkning. Nu blir det troligtvis att köpa ett H&R kit som har två olika varianter av framfjädrar så vi med klenmotorer också kan sänka...

Bild tagen med kass mobilkamera:
Bild
Användarvisningsbild
av ThomasT
Ny paket öppning...

Bild
Bild

Då får vi se om det blir till belåtenhet denna gång... :wink:

.
Användarvisningsbild
av Fellow
Hur blev det med cambern då? Jag har satt på H&R fjädrar fram och bak och efter en 4-hjulinstälning visade det sig att jag hade 3.06 i camber bak på vänster däck och nu har däcket slitits snett och det bullrar fruktansvärt från det så däcket måste bytas. Så frågan är ju om det var cambern som skavde däcket snett, en bussning, eller dämparen som gör att cambern är fel.

Det är inte givaren som fastnar utan omgivni[…]

Hjulinställning?

Om plaststosen (röret) hade haft en valk nede[…]

Konstigt ljud

Hej, jag har precis köpt en Volvo V40 fr&arin[…]