Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av viking39
Har en 940 Turbo -98 Batteriet drar ur på 2-3 dagar
Batteriet är nästan nytt har provat med andra batterier som är Ok. Generatorn laddar perfekt också står alltid på runt 14 Volt. Så de e inte de felet kopplade ut fjärrlarmet
trodde de skulle hjälpa men felet är tillbaka igen
har mätt hur mycke läckström det är i bilen den drar 50 mA
Vet inte vad som är normalt men det är ju inte särskilt mycket
borde inte bli mer än 0,6 Watt (0.05A*12V)
Användarvisningsbild
av emwtur
man kan ju leka med matten lite :
batteriet är på 60 Ah (amperetimmar)
laddar det ur på 48 timmar (två dygn)
så borde strömmen vara 60 /48 = 1.25 ampere
/emwtur
av putte62
Det låter omöjligt att din uppmätta läckström skulle tömma ett friskt batteri så snabbt (50mA 74 timmar, ett batteri har ju 60-75 Ah!)
Ha du kollat alla förbrukare som inte är kopplade på tändningslåset?
dörrgavelledljus, handsfack-, bagage-, ev motorrums-belysning, "felkopplade" stereoslutsteg, cdväxlare, antennservon, bromsljus. Strömbrytarna till dessa förbrukare skulle kunna ha viss läckström i "öppet" läge som ökar med tiden. Har du anslutit strömmätaren innan du öppnar kretsen DVS utan att bryta läckströmmen före mätning?
Max läckströmsnivån kanske inte uppnås förrens efter ett tag (då läckställena blivit varma).

Har du kollat att du har 14V direkt på blypolerna (så att du inte har spänningsfall över polskorna) vi laddning?
Vad händer efter 2-3 dagar? Kan du mäta upp en batterispänning (OBS sätt mätproberna direkt på blypolerna) som sjunker långt under 12V (<8V) då det lastas med startmotorn? I så fall så har ju faktiskt batteriet tömts.
Har du däremot >10 volt borde det räcka, om inte, kanske du har spänningfall på väg till startmotorn som kräver att batterier är toppladdat. Mät iså fall direkt vid startmotorn då den försöker gå. Ett annat fenomen som ger intryck av tömt batteri är dåliga kol på fyrkolsmotorer. De fungerar men istället för att stanna så tappar de kraft efter några varv.
av viking39
putte62 skrev:Det låter omöjligt att din uppmätta läckström skulle tömma ett friskt batteri så snabbt (50mA 74 timmar, ett batteri har ju 60-75 Ah!)
Ha du kollat alla förbrukare som inte är kopplade på tändningslåset?
dörrgavelledljus, handsfack-, bagage-, ev motorrums-belysning, "felkopplade" stereoslutsteg, cdväxlare, antennservon, bromsljus. Strömbrytarna till dessa förbrukare skulle kunna ha viss läckström i "öppet" läge som ökar med tiden. Har du anslutit strömmätaren innan du öppnar kretsen DVS utan att bryta läckströmmen före mätning?
Max läckströmsnivån kanske inte uppnås förrens efter ett tag (då läckställena blivit varma).

Har du kollat att du har 14V direkt på blypolerna (så att du inte har spänningsfall över polskorna) vi laddning?
Vad händer efter 2-3 dagar? Kan du mäta upp en batterispänning (OBS sätt mätproberna direkt på blypolerna) som sjunker långt under 12V (<8V) då det lastas med startmotorn? I så fall så har ju faktiskt batteriet tömts.
Har du däremot >10 volt borde det räcka, om inte, kanske du har spänningfall på väg till startmotorn som kräver att batterier är toppladdat. Mät iså fall direkt vid startmotorn då den försöker gå. Ett annat fenomen som ger intryck av tömt batteri är dåliga kol på fyrkolsmotorer. De fungerar men istället för att stanna så tappar de kraft efter några varv.
Mätte upp 1,8 A när jag kopplade in mätaren innan jag bröt anslutningen Har provat rycka säkringarna när jag tar bort nr 1 som är till bränslepump immobilizer och Engine Controll släpper det och den åker ner till 50mA. började då dra reläerna när jag tog bort bränslereläet släppte de också bytte relä men blev inte bättre .kanske något strul med Immobilizern är den kopplad genom larmdosan ? gården o koppla bort ? har letat men hittar inte mycket om den finns inte med i Volvos Elschema

Det var inga potthål och vad jag kunde se[…]

Volvo car UX

Det är framtida önskemål. Jag skul[…]

emblemwraps -crome delete

Ja, dubbeltejp. Köpte nog från annat[…]

Det räcker med att titta på inlägg[…]