NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Nu när det börjar gå ned mot nollstrecket har jag märkt att det tar en evighet att få upp värmen i min V50 D5. Värmen kanske inte kom som ett spjut förut heller, men inget jag direkt tänkte på.

De gånger jag ställer in tillsatsvärmaren med tidur och direktstart funkar det bra - man hör värmaren klart och tydligt. Men varför går den inte på - på samma sätt - när man startar i kallt väder? Man borde ju höra det där "turbinljudet" tillsammans med tomgångsknattret när man startar, och kanske även när man kör, men jag hör inget annat än motorn vid dessa kallstarter. Går tillsatsvärmaren på sparlåga under körning, eller?

Nu i morse (5-6gr) kunde jag köra 7-8 minuter / c. 4-5 km i stadstrafik utan att "pinnen" på temperaturmätaren rört sig. Det kan väl inte vara normalt? Trivsam värme får jag inte förrän kanske efter 20-25min stadskörning.

Köpte bilen i våras och har ingen vinter-erfarenhet.
poseidon skrev:Du hör inte värmaren vid start av motorn. Men det låter lite onormalt långt med 7-8 minuter innan värme. Du har väl fortfarande nybilsgaranti? Åk till verkstan å felläs.
Jo, den skall ändå in den 20:e för småfix av andra grejer på garanti. Det är inget problem att felsöka detta alltså? Man behöver inte servera verkstan med en nedkyld bil för att kontrollera funktion?

Jag fattar dock inte varför inte värmaren går på max vid kallstart. Det är ju bara att elda på utan att tänka på batteri som kan bli dåligt. Eller är det två olika värmare, en tillsats och annan för parkeringsvärmarfunktionen med tidur?
leiwi skrev:hej nu har inte jag samma modell som dig men på min så kan jag välja i menyn om jag vill ha värmaren att gå in automatiskt vid "kallstart" eller ej
Jo, jag har läst i annan tråd att i Volvos större modeller finns det alternativet, men inte i min V50 i alla fall.

Jag har alltså inte alternativet "Extravärmare - auto/på/av" utan endast: (1) Tidur ett, (2) Tidur två samt (3) Direktstart/på/av. Inget annat - vad jag än har för nyckelläge.

Frun rapporterade att det tog en evighet att få värme i bilen igen i morse med 0-gradigt.

SUCK, en anledning till att jag köpte en Volvo var att de skall vara bra på värme, och man skall inte behöva fippla med menyer och tidur för att snabbt få en varm bil. FINNS det värmare som original skall den AUTOMATISKT elda som bara fan när det är så nära fryspunkten som 5-7 grader, eller som idag 0 grader.

Använder jag direktstart blir den ju varm i kupén på fem minuter, känns det som, varför kan inte samma system kicka igång automatiskt vid vanlig kall-start på vintern är en gåta.
Jag har faktiskt exakt samma fenomen som StringerBell skiver här. Har också D5 V50.
Detta är nåt som måste undersökas.

När jag körde 2.0D så gick värmaren igång direkt även fastän det kanske var +2grader ute. På D5an går dne aldrig igång om man inte direkt startar den.
Jag skall gå upp i ottan i morgon före frugan och köra 20 min stadstrafik med digitaltermomenter och tidur. SMHI förutser minusgrader.

Jag läste någonstans att Direktstarten inte går igång förrän man aktiverat "på" och sedan stänger av bilen, stämmer det? Eller kan man köra med Direktstarten på? (trodde inte det gick).
Jag kan bara bekräfta att 2,0d eldar på med sina 5 kW vid kallstart motor utan bekymmer. I morse hade jag glömt sätta tiduret och det var -1 grad i skånes inland. Bilen nådde drifttemp på mindre än 5 minuter.
StringerBell skrev:Jag skall gå upp i ottan i morgon före frugan och köra 20 min stadstrafik med digitaltermomenter och tidur. SMHI förutser minusgrader.

Jag läste någonstans att Direktstarten inte går igång förrän man aktiverat "på" och sedan stänger av bilen, stämmer det? Eller kan man köra med Direktstarten på? (trodde inte det gick).
Det går utmärkt att köra bilen med direktstarten igång på v50. Det är på v70 det inte går som jag förstått det.
wendtan skrev:
StringerBell skrev:Jag skall gå upp i ottan i morgon före frugan och köra 20 min stadstrafik med digitaltermomenter och tidur. SMHI förutser minusgrader.

Det går utmärkt att köra bilen med direktstarten igång på v50. Det är på v70 det inte går som jag förstått det.
Ok... alltid något. Jag hade gärna sluppit det extra besväret med att starta manuellt, men å andra sidan kan man välja själv vid vilket temp det drar igång.
wendtan skrev:Jag kan bara bekräfta att 2,0d eldar på med sina 5 kW vid kallstart motor utan bekymmer. I morse hade jag glömt sätta tiduret och det var -1 grad i skånes inland. Bilen nådde drifttemp på mindre än 5 minuter.
Nu blir jag avundsjuk... Jag skall verkligen pressa Volvo på anledningen till denna avvikelse om jag så skall gå till överingengören.

Tack för feedback'en alla!
Volvo V50 "Mr White"

Ja med den adra knoppen så, ja :)

På kylvätsketermometern ser man inte ba[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Om du tror att del är spridar fel, prova d&ar[…]

Felkod B5

Länken leder till en tråd starta[…]