- mån 12 okt 2009, 13:45
#330110
Nu när det börjar gå ned mot nollstrecket har jag märkt att det tar en evighet att få upp värmen i min V50 D5. Värmen kanske inte kom som ett spjut förut heller, men inget jag direkt tänkte på.
De gånger jag ställer in tillsatsvärmaren med tidur och direktstart funkar det bra - man hör värmaren klart och tydligt. Men varför går den inte på - på samma sätt - när man startar i kallt väder? Man borde ju höra det där "turbinljudet" tillsammans med tomgångsknattret när man startar, och kanske även när man kör, men jag hör inget annat än motorn vid dessa kallstarter. Går tillsatsvärmaren på sparlåga under körning, eller?
Nu i morse (5-6gr) kunde jag köra 7-8 minuter / c. 4-5 km i stadstrafik utan att "pinnen" på temperaturmätaren rört sig. Det kan väl inte vara normalt? Trivsam värme får jag inte förrän kanske efter 20-25min stadskörning.
Köpte bilen i våras och har ingen vinter-erfarenhet.
De gånger jag ställer in tillsatsvärmaren med tidur och direktstart funkar det bra - man hör värmaren klart och tydligt. Men varför går den inte på - på samma sätt - när man startar i kallt väder? Man borde ju höra det där "turbinljudet" tillsammans med tomgångsknattret när man startar, och kanske även när man kör, men jag hör inget annat än motorn vid dessa kallstarter. Går tillsatsvärmaren på sparlåga under körning, eller?
Nu i morse (5-6gr) kunde jag köra 7-8 minuter / c. 4-5 km i stadstrafik utan att "pinnen" på temperaturmätaren rört sig. Det kan väl inte vara normalt? Trivsam värme får jag inte förrän kanske efter 20-25min stadskörning.
Köpte bilen i våras och har ingen vinter-erfarenhet.
Nu: Mercedes-Benz A-Klass 180CD 2017 Tidigare: 2017-2018 Renault Megane 1.5 diesel 2011 • 2009-2017: V50 D5 2008 •