Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Redlös
Hej! Ett litet tips när du sätter ihop maskinen igen: klipp bort remmen till balansaxlarna, det är den korta remmen innanför kamremmen. Ta även bort spännaren till densamma. Detta är i förebyggande syfte, 9 av 10 kamremshaverier på dessa motorer beror på att balansaxelremmen av en eller annan anledning går av och tar kamremmen med sig. Detta beror ofta på felaktig inspänning. Gången på motorn behöver du inte fundera över. Det blir nämligen ingen märkbar skillnad varken på ena eller andra hållet. Bara en del mindre som kan paja! Lycka till, och grattis till den skönaste av alla rödblockare!
Användarvisningsbild
av BamZe84
Strålande, de ska jag fixa imorgon.
Jag har ju en AC pump, ja funderade kan man inte plocka bort den remmen och köpa någon
kortare istället ? Eller är de någon som har ett tips ?

Mvh
av Redlös
Hej! Jodå, den remmen kan du byta mot en kortare. Bara att köpa en rem till en bil utan AC, så ska det passa! Men personligen hade jag försökt få igång ACn istället. Oslagbart på sommaren!
Användarvisningsbild
av BamZe84
Redlös skrev:Hej! Jodå, den remmen kan du byta mot en kortare. Bara att köpa en rem till en bil utan AC, så ska det passa! Men personligen hade jag försökt få igång ACn istället. Oslagbart på sommaren!
Jävligt sant, men på en 21år gammal bil kan de va tusen saker som läcker =(
Kopplingen tar högt upp.

Har en citroen c5 2004 kopplingen där tar h&o[…]

Lite sent svar nu, men jag tror inte på att […]

Bromsar på S60

Att klossarna bak tar slut vid ganske tidiga milta[…]

Hej! Då var det min tur. Höger posit[…]