Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av leifer
emwtur, sant, jag antog dock att trådskaparen kör utan ABS.

myrddraal, jag bor också i 08 och vill inte gärna köra med 940 utan bra dubb (tycker det gäller för alla Volvo RWD). Såg också detta med att man ska förbjuda dubb centralt och tycker det är lite väl osynkat/lokalt beslut.

Jag köpte nyligen Nokian Hakka 7 eftersom jag bedömmer dom vara klart bäst.

FWD med ESP och ABS tycker jag nordiska friktionsdäck kan räcka. Liksom RWD med ESP, ABS och diffbroms.
Användarvisningsbild
av emwtur
hehe !
Här i Borås sattes det för några år sedan upp skyltar
"Varning Borås gator och vägar saltas ej"

Vad var skillnaden mot innan ?

SKYLTEN !

Dubbförbud ? OK ! - men fixa väghållningen först då !
/emwtur
Användarvisningsbild
av Sparkz
Men hur illa är det? Rostigt som f-n eller bara lite tråkigt att titta på? Om det är rostigt där däcket ska ligga kan det vara vettigt att lägga slang i däcken för att slippa läckage. Kolla skroten, du kan nog hitta en omgång hyfsade aluminiumfälgar billigare än nya plåtisar. Volvohandlarna har haft kampanj på kompletta hjul ibland på hösten när det är dags för vinterdäck.
Användarvisningsbild
av leifer
myrddraal

Behöver nån fälg du har bytas ut så är det inte så dyrt att hitta på skrot, blocket etc. Försäkra dig om att däckkillen byter alla ventilerna i fälgen när du byter däcken på fälgen. Vissa däckfirmor fuskar nog med detta och gör en snabb okulär kontroll. Men dom ska bytas alla fyra oavsett!

Däck är en förbrukningsartikel och den viktigaste säkerhetsanordningen på bilen, det ska man inte koppla till bilens marknadsvärde. Så mitt tips är att ha en separat budget för däck och "snåla" inte. Och ska man prioritera så är det bättre att lägga mer pengar på vinterdäcken än på sommardäcken.
Kopplingen tar högt upp.

Har en citroen c5 2004 kopplingen där tar h&o[…]

Lite sent svar nu, men jag tror inte på att […]

Bromsar på S60

Att klossarna bak tar slut vid ganske tidiga milta[…]

Hej! Då var det min tur. Höger posit[…]