Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av StringerBell
Eftersom jag gjorde ett kliv från Audi 100 2.8 1993 till Volvo V50 2008 har jag begränsad erfarenhet av sofistikerad säkerhetsteknik. Det var ingen konst att förstå med Audin när väglaget var farligt. Bilens bristfälliga grepp kändes rakt upp i kroppen via ratt och balanssinne, t.ex. när man körde 100km/h på packat snöunderlag på E6:an (vilket händer en eller två dagar på säsong i Göteborg)

Frågan är nu, tycker ni att säkerhetsystemen tar bort en del av den här känslan / kommunikationen mellan underlag och förare, dvs. att den ger en falsk säkerhet?
Användarvisningsbild
av Brainy
siamthai skrev: Jag har nog dessutom en fördel som många av er inte har. Jag kan välja när jag skall ta bilen eftersom jag cyklar till och från jobbet året runt. När jag skall någonstans med bilen låter jag den stå om det är alltför dåligt väder (snöstorm m.m). Jag kom på att jag faktiskt kör med dubbdäck för det har jag på cykeln :lol: Skulle aldrig falla mig in att ens testa dubbfritt på den :wink: Började med dubbdäck på cykeln för tre år sedan och från att tidigare gjort ett par vurpor varje vinter går det nu som på räls även när det är is på cykelbanorna.
Helt rätt! Jag flyttar nu så jag får 1.5km till jobbet istället för 5.5mil. Ska bli så skönt att låta bilen stå.
Användarvisningsbild
av Severin
siamthai skrev:Jag har nog dessutom en fördel som många av er inte har. Jag kan välja när jag skall ta bilen eftersom jag cyklar till och från jobbet året runt. När jag skall någonstans med bilen låter jag den stå om det är alltför dåligt väder (snöstorm m.m). .
Vad lämpligt för er att ni kan cykla till jobbet eller låta den stå när busvädret härjar 8) , en annan måste köra oavsett väder i jobbet (D) (D)
Användarvisningsbild
av cybermunk
Hade haft körkortet en månad när jag körde igenom mitt livs snöoväder :P det va inte kul tacka vet jag vinterdäck dubb eller ej.
Användarvisningsbild
av AndersP
11900kr för Hakka R 205/60/16 på NAOS-fälgar, bra eller anus på priset.
Var i Stockholm kan de ge bättre pris monterat å klart ?
Nån som vet ?
av swemax
Brabil har 4 för priset av 3 på vinterdäck just nu men jag vet inte om de har nokian i sortimentet
Användarvisningsbild
av StringerBell
Postorder brukar ha knäckande bra priser. De har också samarbete med garage/verkstäder som hjälper till med montering. Värt att kolla om absolut lägsta pris är prio 1.
Användarvisningsbild
av StringerBell
Brainy skrev:och ska du dessutom beställa både däck och fälg så brukar de väl levereras monterade och balanserade?
Javisst.

Jag fattar inte riktigt hur de kan hålla så pass bra priser - de måste sälja stora volymer. När farsan bytte senast var det väldigt stor skillnad; däckbutikerna i stan var inte i närheten av att kunna erbjuda samma pris.

Tillägg: montering på bil tillkommer dock som kostnad, likaså om man skall kränga av/till fälg, men det blir ändå klart billigare.
Användarvisningsbild
av AndersP
StringerBell skrev:
Brainy skrev:och ska du dessutom beställa både däck och fälg så brukar de väl levereras monterade och balanserade?
Javisst.

Jag fattar inte riktigt hur de kan hålla så pass bra priser - de måste sälja stora volymer. När farsan bytte senast var det väldigt stor skillnad; däckbutikerna i stan var inte i närheten av att kunna erbjuda samma pris.

Tillägg: montering på bil tillkommer dock som kostnad, likaså om man skall kränga av/till fälg, men det blir ändå klart billigare.
Vilka handlar ni av då ?
Gummihuset, Däckonline mm ?
Kollade på BraBil, de har exakt samma priser som UM på Hakka R..de hade bätrre rabatt på Michelin och Continental men jag vill ha Hakka :-D
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

Brukar det inte finnas möjlighet i dagens el[…]

Pilot Assist - finns det olika?

Min 2019 lägger av i 140 km/h, tror jag det &[…]

Carplay trådlöst?

Jag har själv sökt svar och lösning[…]