Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
#32747
58 skrev:
CarMan skrev:Dom ombyggda bilar jag sett har inte i närheten an den fina instalaton som V70N har.
kanske kostar att ha en bra lösning?
Det blir ju aldrig samma sak att bygga om något som att konstruera det från grunden, men många ombyggda bilar är så bra gjorda att man inte ser det förrän man börjar rota under skalet på dom, dessutom så har jag inte hört att det har krånglat en bråkdel av vad Volvos "fina installation" har gjort.
jag tror nog att det krånglar, men om bilen är billig så är folk mer toleranta + att om man vet att det äe en ombyggnad så tar folk att det kan krångla.

skulle var kul o se datum stämpeln på tryck givaren i dom bilar som strular, tror den måsta vara 02 vecka 42 om jag mins rätt, eller nyare för att vara den stabila sorten.

om bilarna fick detta åtgärdat tidigt så kan dom ju kanske fått en "gammal" givare
Användarvisningsbild
av DJ
#32756
CarMan skrev:
58 skrev:
CarMan skrev:Dom ombyggda bilar jag sett har inte i närheten an den fina instalaton som V70N har.
kanske kostar att ha en bra lösning?
Det blir ju aldrig samma sak att bygga om något som att konstruera det från grunden, men många ombyggda bilar är så bra gjorda att man inte ser det förrän man börjar rota under skalet på dom, dessutom så har jag inte hört att det har krånglat en bråkdel av vad Volvos "fina installation" har gjort.
jag tror nog att det krånglar, men om bilen är billig så är folk mer toleranta + att om man vet att det äe en ombyggnad så tar folk att det kan krångla.

skulle var kul o se datum stämpeln på tryck givaren i dom bilar som strular, tror den måsta vara 02 vecka 42 om jag mins rätt, eller nyare för att vara den stabila sorten.

om bilarna fick detta åtgärdat tidigt så kan dom ju kanske fått en "gammal" givare
CarMan, Kul att du delar med dig av info som t.ex. tryckgivaren. Det uppskattas mycket!

Ärligt talat så har jag aldrig tittat under skalet på en efterkonverterad bil, mer än det jag sett som marknadsföringsbilder på nätet. Kanske håller de en lägre nivå än volvo, fast jag tycker att även volvon ser aningen "konverterad" ut när man tittar under skalet. Ta t.ex. dragningen av avgasröret som går nedåt i en krok mitt under bilen, höjningen av bakfjädringen och den djupa plastkåpan under gastankarna. Fult!

Inte ens S60/V70 var tänkt att bli gasbil när den först konstruerades, därför har man hittat plats lite här och där i efterhand åt utrustningen.
Helt naturligt.
Jag accepterar det glatt eftersom gasen är värd mycket mer än så.

Men nästa generation bör ha plats för gastankar lika naturligt som vilken bränsletank som helst. Utan konstiga höjningar, avgasdragningar eller inskränkningar i utrustningslistan (jag saknar både färddator och sportchassi).

Det är bara en fråga om att ha med det i konstruerandet från början. Man kan självklart inte möblera om hur som helst i en redan befintlig bil m.a.p. bl.a. krockzoner, utprovningar m.m.
Användarvisningsbild
av 58
#32772
CarMan skrev:
58 skrev:
CarMan skrev:Dom ombyggda bilar jag sett har inte i närheten an den fina instalaton som V70N har.
kanske kostar att ha en bra lösning?
Det blir ju aldrig samma sak att bygga om något som att konstruera det från grunden, men många ombyggda bilar är så bra gjorda att man inte ser det förrän man börjar rota under skalet på dom, dessutom så har jag inte hört att det har krånglat en bråkdel av vad Volvos "fina installation" har gjort.
jag tror nog att det krånglar, men om bilen är billig så är folk mer toleranta + att om man vet att det äe en ombyggnad så tar folk att det kan krångla.

skulle var kul o se datum stämpeln på tryck givaren i dom bilar som strular, tror den måsta vara 02 vecka 42 om jag mins rätt, eller nyare för att vara den stabila sorten.

om bilarna fick detta åtgärdat tidigt så kan dom ju kanske fått en "gammal" givare
Det kan ju vara så i nåt enstaka fall att man missat och satt dit en "gammal" givare men om problemet vore så enkelt som en åldrig tryckgivare så borde ju problemet varit löst för flera år sedan. Sen tror jag inte att dom som köper en konverterad bil är mer toleranta mot driftstörningar än den som köpt en fabriksbyggd bil, man har ju trots allt betalat en duktig slant för bilen för att få den att gå på gas, annars kunde man ju lika gärna lägga dom 30000:- på extrautrustning i bensinbilen.
Användarvisningsbild
av CarMan
#32821
DJ skrev:
CarMan skrev:
58 skrev: Det blir ju aldrig samma sak att bygga om något som att konstruera det från grunden, men många ombyggda bilar är så bra gjorda att man inte ser det förrän man börjar rota under skalet på dom, dessutom så har jag inte hört att det har krånglat en bråkdel av vad Volvos "fina installation" har gjort.
jag tror nog att det krånglar, men om bilen är billig så är folk mer toleranta + att om man vet att det äe en ombyggnad så tar folk att det kan krångla.

skulle var kul o se datum stämpeln på tryck givaren i dom bilar som strular, tror den måsta vara 02 vecka 42 om jag mins rätt, eller nyare för att vara den stabila sorten.

om bilarna fick detta åtgärdat tidigt så kan dom ju kanske fått en "gammal" givare
CarMan, Kul att du delar med dig av info som t.ex. tryckgivaren. Det uppskattas mycket!

Ärligt talat så har jag aldrig tittat under skalet på en efterkonverterad bil, mer än det jag sett som marknadsföringsbilder på nätet. Kanske håller de en lägre nivå än volvo, fast jag tycker att även volvon ser aningen "konverterad" ut när man tittar under skalet. Ta t.ex. dragningen av avgasröret som går nedåt i en krok mitt under bilen, höjningen av bakfjädringen och den djupa plastkåpan under gastankarna. Fult!

Inte ens S60/V70 var tänkt att bli gasbil när den först konstruerades, därför har man hittat plats lite här och där i efterhand åt utrustningen.
Helt naturligt.
Jag accepterar det glatt eftersom gasen är värd mycket mer än så.

Men nästa generation bör ha plats för gastankar lika naturligt som vilken bränsletank som helst. Utan konstiga höjningar, avgasdragningar eller inskränkningar i utrustningslistan (jag saknar både färddator och sportchassi).

Det är bara en fråga om att ha med det i konstruerandet från början. Man kan självklart inte möblera om hur som helst i en redan befintlig bil m.a.p. bl.a. krockzoner, utprovningar m.m.
Vist är avgassystemet omdraget & man kan st plastskyddet under bilen om man tittar, men inget av detta påverkar markfrigången.

problemet med yrtymme är inte så lätt löst. En bensintank kan formgjutas efter det urtymme som finns under en bil. en CNG tank ska tåla en krock med fultankad gas & den tannken har ett tryck på 200 bar
det är då en rund form som gäller för dessa tankar & där upstår vissa komprimessier.
dom flästa andra tilverkare har liknande lösninger med den som Volvo hade på gammla V70, där made man tanken i bagageutrumet, så den stal mycke plats, bättre att endast avgas systemet får en liten krok!
Användarvisningsbild
av CarMan
#32822
58 skrev:
CarMan skrev:
58 skrev: Det blir ju aldrig samma sak att bygga om något som att konstruera det från grunden, men många ombyggda bilar är så bra gjorda att man inte ser det förrän man börjar rota under skalet på dom, dessutom så har jag inte hört att det har krånglat en bråkdel av vad Volvos "fina installation" har gjort.
jag tror nog att det krånglar, men om bilen är billig så är folk mer toleranta + att om man vet att det äe en ombyggnad så tar folk att det kan krångla.

skulle var kul o se datum stämpeln på tryck givaren i dom bilar som strular, tror den måsta vara 02 vecka 42 om jag mins rätt, eller nyare för att vara den stabila sorten.

om bilarna fick detta åtgärdat tidigt så kan dom ju kanske fått en "gammal" givare
Det kan ju vara så i nåt enstaka fall att man missat och satt dit en "gammal" givare men om problemet vore så enkelt som en åldrig tryckgivare så borde ju problemet varit löst för flera år sedan. Sen tror jag inte att dom som köper en konverterad bil är mer toleranta mot driftstörningar än den som köpt en fabriksbyggd bil, man har ju trots allt betalat en duktig slant för bilen för att få den att gå på gas, annars kunde man ju lika gärna lägga dom 30000:- på extrautrustning i bensinbilen.
Priset styr mer än du tror, kolla inte bara på bilar!
allt som har ett lägre pris ger också en mer tolerant kund mot fel !

mång inlägg här så står det just att en bil för xxx xxx :- borde inte bla. bla...
med andra ord så kan man ta visa saker om bilen var billigare.
ser samma sak med renault kunder 6 ford kunder, dom klagar inte på samma saker som volvokunderna med dyrare volvobilar gör.
Användarvisningsbild
av DJ
#32841
CarMan skrev: Vist är avgassystemet omdraget & man kan st plastskyddet under bilen om man tittar, men inget av detta påverkar markfrigången.

problemet med yrtymme är inte så lätt löst. En bensintank kan formgjutas efter det urtymme som finns under en bil. en CNG tank ska tåla en krock med fultankad gas & den tannken har ett tryck på 200 bar
det är då en rund form som gäller för dessa tankar & där upstår vissa komprimessier.
dom flästa andra tilverkare har liknande lösninger med den som Volvo hade på gammla V70, där made man tanken i bagageutrumet, så den stal mycke plats, bättre att endast avgas systemet får en liten krok!
Jo visst påverkar det markfrigången så pass att den är höjd från fabrik och dessutom inte kan ha sportchassi. Den där kroken tar dessutom i marken i alla fall, det syns tydligt på den. :D

Jag håller med dig att det är bättre med avgaskrok än bortttaget bagageutrymme, men det pekar ändå på att bilens bärande stomme designades innan det var tänkt att köra biogas med den.

Nästa generation bilar kommer det nog inte att synas på alls på samma sätt. Fler tuber med mindre diameter är ett sätt, sen kan man också krympa bensintanken ytterligare och snart ta bort den helt allteftersom gasmackarna blir fler.
Användarvisningsbild
av CarMan
#32863
DJ skrev:
CarMan skrev: Vist är avgassystemet omdraget & man kan st plastskyddet under bilen om man tittar, men inget av detta påverkar markfrigången.

problemet med yrtymme är inte så lätt löst. En bensintank kan formgjutas efter det urtymme som finns under en bil. en CNG tank ska tåla en krock med fultankad gas & den tannken har ett tryck på 200 bar
det är då en rund form som gäller för dessa tankar & där upstår vissa komprimessier.
dom flästa andra tilverkare har liknande lösninger med den som Volvo hade på gammla V70, där made man tanken i bagageutrumet, så den stal mycke plats, bättre att endast avgas systemet får en liten krok!
Jo visst påverkar det markfrigången så pass att den är höjd från fabrik och dessutom inte kan ha sportchassi. Den där kroken tar dessutom i marken i alla fall, det syns tydligt på den. :D

Jag håller med dig att det är bättre med avgaskrok än bortttaget bagageutrymme, men det pekar ändå på att bilens bärande stomme designades innan det var tänkt att köra biogas med den.

Nästa generation bilar kommer det nog inte att synas på alls på samma sätt. Fler tuber med mindre diameter är ett sätt, sen kan man också krympa bensintanken ytterligare och snart ta bort den helt allteftersom gasmackarna blir fler.
Bilen är inte höjd, men det är rätt att den inte säljs med sportschassi.
markfrigången är inte lägre (bilens lägsta punkt är inte bagagerums golvet)
du har rätt i att schassit inte från början var tänkt att inehålla gastanker, men man har bytt ut bagagerumsgolvet mot en ny konstruktion på dessa bilar 8alltså mer än bara hängt dit tankarna)

jag tror inte att nån genration av bilar komer att byggas (optimeras) för gastankar, då detta är för liten marknadsdel.
Användarvisningsbild
av 58
#32881
CarMan skrev:
DJ skrev:
CarMan skrev: Vist är avgassystemet omdraget & man kan st plastskyddet under bilen om man tittar, men inget av detta påverkar markfrigången.

problemet med yrtymme är inte så lätt löst. En bensintank kan formgjutas efter det urtymme som finns under en bil. en CNG tank ska tåla en krock med fultankad gas & den tannken har ett tryck på 200 bar
det är då en rund form som gäller för dessa tankar & där upstår vissa komprimessier.
dom flästa andra tilverkare har liknande lösninger med den som Volvo hade på gammla V70, där made man tanken i bagageutrumet, så den stal mycke plats, bättre att endast avgas systemet får en liten krok!
Jo visst påverkar det markfrigången så pass att den är höjd från fabrik och dessutom inte kan ha sportchassi. Den där kroken tar dessutom i marken i alla fall, det syns tydligt på den. :D

Jag håller med dig att det är bättre med avgaskrok än bortttaget bagageutrymme, men det pekar ändå på att bilens bärande stomme designades innan det var tänkt att köra biogas med den.

Om man inte köper den med taxipaketet, då får man ett sportchassi med normalhöjd, det är även automatisk nivåreglering standard på Bi-fuel bilarna just för att dom har sämre markfrigång.

Nästa generation bilar kommer det nog inte att synas på alls på samma sätt. Fler tuber med mindre diameter är ett sätt, sen kan man också krympa bensintanken ytterligare och snart ta bort den helt allteftersom gasmackarna blir fler.
Bilen är inte höjd, men det är rätt att den inte säljs med sportschassi.
markfrigången är inte lägre (bilens lägsta punkt är inte bagagerums golvet)
du har rätt i att schassit inte från början var tänkt att inehålla gastanker, men man har bytt ut bagagerumsgolvet mot en ny konstruktion på dessa bilar 8alltså mer än bara hängt dit tankarna)

jag tror inte att nån genration av bilar komer att byggas (optimeras) för gastankar, då detta är för liten marknadsdel.
Användarvisningsbild
av DJ
#32898
CarMan skrev: Bilen är inte höjd, men det är rätt att den inte säljs med sportschassi.
markfrigången är inte lägre (bilens lägsta punkt är inte bagagerums golvet)
du har rätt i att schassit inte från början var tänkt att inehålla gastanker, men man har bytt ut bagagerumsgolvet mot en ny konstruktion på dessa bilar 8alltså mer än bara hängt dit tankarna)

jag tror inte att nån genration av bilar komer att byggas (optimeras) för gastankar, då detta är för liten marknadsdel.
Jo, den är höjd bak. Säkert 4-5 cm. Kolla avståndet däck-skärmkant bak jämfört med en vanlig 2.4.
Användarvisningsbild
av 58
#32921
DJ skrev:
CarMan skrev: Bilen är inte höjd, men det är rätt att den inte säljs med sportschassi.
markfrigången är inte lägre (bilens lägsta punkt är inte bagagerums golvet)
du har rätt i att schassit inte från början var tänkt att inehålla gastanker, men man har bytt ut bagagerumsgolvet mot en ny konstruktion på dessa bilar 8alltså mer än bara hängt dit tankarna)

jag tror inte att nån genration av bilar komer att byggas (optimeras) för gastankar, då detta är för liten marknadsdel.
Jo, den är höjd bak. Säkert 4-5 cm. Kolla avståndet däck-skärmkant bak jämfört med en vanlig 2.4.
Att bilen ser högre ut kanske kan bero på att det sitter automatisk nivåreglering standard på Bi-fuelbilarna. Det finns en möjlighet att få sportchassi även på Bi-fuel, man köper taxipaketet som innehåller ett normalhögt sportchassi,kanske inte så roligt då det väl är sänkningen många vill åt men det är nog så nära man kommer.
Byta bältet mitten bak??

Ja nu har jag stött på lite problem&hel[…]

B230F går fett

Jag har felkoder för lmm och lambdan (ibland[…]

Borde leda till skenade matpriser, saftig inflati[…]

OM RYSSEN KOMMER

Det har ju resten av världen vetat i år[…]