Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej igen!

Nej jag menade inte jordflätan vid batteriet utan den jordfläta som om du tittar på motorblocket vid fördelardosan=motorväggen.
Du ser att det sitter en fläta som har ett bleck som sitter fästad mellan topplocket på motorn och motorväggskarosseriet.
På min 940-94 är det t.o.m. två flätor från vardera motorsida som går in i karossen.
Jag har sett flätor som bara är några trådar kvar vid blecket då de är slitna,klipp då av den dåliga biten,bänd upp blecket och sätt i den fräscha delen igen+kläm ihop.

Hälsningar/P63
94 var det väl ingen startspärr, kom 95 eller 96? ??:-/
Men på de som har startspärr går den på samma säkring som bromsljuset, så har man kört nån dålig släpkärra och knäppt säkringen så startar inte bilen...
Hej igen!

Va nere i garaget idag och jag blir fan inte klokare.

Bytte tillbaka till den gamla startmotorn då jag ändå tänkt lämna tillbaka den nya då det inte verkar vara något fel på den gamla eller? Jag provade att mäta upp spänningen som kommer på kabeln ifrån tändningen (en grön). Där kommer det -12V (?) när man vrider om startnyckeln. Beror detta på att jag vänt på någonting eller är detta ett fel? Annars så verkar det ju som att elektroniken till startmotorn fungerar som den ska men startmotorn klickar ju likt förbannat! Båda startmotorerna dessutom. Kan det vara så att jag har haft sån otur att jag fått en startmotor som inte fungerar? Provade att koppla in 12V direkt på startmotorn istället för sladden, med den klickade bara då med.

Övrigt så har jag kontrollerat jordpunkterna vid topplocket och motorväggen. Båda ser helt ok ut. Den ena är lite rostig så jag ska gå på och slipa upp den lite innan jag ger upp för dagen. Har även kontrollerat alla säkringar och ingen är trasig.

Jag tror att jag har sagt att bilen går att starta om man springer igång den så då kan det väl inte vara någon startspärr som spökar, eller?
du har väl kopplat in startmotorn rätt ??

sätt en startkabel mellan batteriets minuspol och motorn - tex öglan på topplocket - så har du garanterat bra jord !
funkar startmotorn då - leta reda på den dåliga jorden - kan vara
* batteri - chassi
* chassi - motor

Funkar INTE det - testa tjuvkoppla startmotorn direkt på manöver kontakten !

/emwtur

/emwtur
"manöverkontakten" är det lilla flatstiftet på solenoiden.
man skickar in 12 volt där, strömmen den vägen drar solenoiden
( den stora spolen uppe på startmotorn) - solenoiden skickar in startmotordrevet i kuggkransen på svänghjulet och när drevet är inne så sluter det en rejäl kontakt som skickar in strömmen, som kommer från kabeln direkt från batteriet, rätt in i startmotorn - som förhoppningsvis snurrar igång motorn !

/emwtur
Provat koppla direkt till manöverkontakten, precis som ni skriver gnistrar det rejält, solenoiden klickar men startmotorn går ej, gör jag det några gånger slutar den t.o.m klicka. Avvaktar jag en stund och lägger på ström igen klickar det åter.

Innebär detta att vi kan utesluta jordfel, bara köpa ny startmotor?
nej - det enda det egentligen bevisar är att du inte behöver leta efter fel i kupén eller tändningslåset.
- har du testat att klappa till startmotorn med en hammare ?
vanligaste felet är att kolen tar slut i motorn och fjädrarna inte orkar trycka dom ordentligt mot rotorn - smeker man den lätt ;) med en hammare så kan kolen hoppa in lite till.
detta är ingen långtidslösning dock.
Jordfel kollar du enklast genom att kolla att startmotorn sitter ordentligt fastskruvad i motorn, sedan kan du sätta en startkabel mellan minuspolen på batteriet och motorn - lyftöglorna i toppen tex. - sedan gör du om testen med 12v på manövern, är felet kvar så är det nog dags att fundera på att låna en annan startmotor.

/emwtur

Total felkälla till problem, i klass med avt[…]

Vi som beställt EX90

Nu har jag fått förhandsbesked frå[…]

Hej , Jag har en XC60-18 där tätningsli[…]

Enligt denna artikel: https://www.volvocars.com/[…]